Gå til innhold

Vanlig forkjølelse???

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg våknet med sår hals på mandag. Etterhvert begynte jeg å hoste og den har forverret seg kraftig de siste dagene. Jeg hoster så jeg brekker meg, og jeg kasta faktisk opp litt i går pga jeg hostet så kraftig. Jeg hoster fortsatt til jeg brekker meg og er veldig sår i brystet. Hoster meg helt sliten. Utrolig slapp også, orker nærmest bare å ligge på sofaen. Har ikke målt noe feber. Høyeste temp jeg har målt er 37.5 men jeg føler jeg har feber, så jeg synes det er veldig rart.. Jeg tenkte først dette bare var en vanlig forkjølelse, men jeg tviler litt nå. Blir da aldri så dårlig av en forkjølelse? Noen erfaringer?

Anonymkode: 21821...b45

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg våknet med sår hals på mandag. Etterhvert begynte jeg å hoste og den har forverret seg kraftig de siste dagene. Jeg hoster så jeg brekker meg, og jeg kasta faktisk opp litt i går pga jeg hostet så kraftig. Jeg hoster fortsatt til jeg brekker meg og er veldig sår i brystet. Hoster meg helt sliten. Utrolig slapp også, orker nærmest bare å ligge på sofaen. Har ikke målt noe feber. Høyeste temp jeg har målt er 37.5 men jeg føler jeg har feber, så jeg synes det er veldig rart.. Jeg tenkte først dette bare var en vanlig forkjølelse, men jeg tviler litt nå. Blir da aldri så dårlig av en forkjølelse? Noen erfaringer?

Du må,til lege og lyttes på, for å vurdere hva du har i nedre luftveier. 

Kikhoste går stadig i ulike miljøer, så er du ikke vaksinert er der en mulig forklaring på kraftig hoste.

Anonymkode: f6ef7...1b2

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Høres ikke ut som vanlig forkjølelse, jeg ville tatt meg en tur til legen.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må,til lege og lyttes på, for å vurdere hva du har i nedre luftveier. 

Kikhoste går stadig i ulike miljøer, så er du ikke vaksinert er der en mulig forklaring på kraftig hoste.

Ble vaksinert mot det når jeg var baby da?

Skrevet
11 minutter siden, Luna Llena skrev:

Høres ikke ut som vanlig forkjølelse, jeg ville tatt meg en tur til legen.

Skal til lege, men fikk ikke time før mandag.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet (med noen få unntak) må fornyes med 10 års mellomrom. Kikhoste er en vaksine du må fornye, om du ikke vil ha kikhoste når smitten er "sluppet løs". 

Jeg er revaksinert, fordi kikhoste er ikke noe man trenger å erfare. Men om du har kikhoste må en lege undersøke deg for å avgjøre. 

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/kikhostevaksinasjon-pertussis---vei/ 

du kan jo lese selv i linken. 

Skrevet

Jeg har vært som du beskriver i 2 uker nå. Aldri opplevd slik hoste før. Ifølge legen så er det bare en virusinfeksjon. Ikke tatt noen prøver men han var ekstremt opptatt. Så tok det over telefonen. Hos meg så var det verre enn en forkjølelse og mildere enn influensa. 

Anonymkode: 91552...3b7

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alle vaksiner i barnevaksinasjonsprogrammet (med noen få unntak) må fornyes med 10 års mellomrom. Kikhoste er en vaksine du må fornye, om du ikke vil ha kikhoste når smitten er "sluppet løs". 

Jeg er revaksinert, fordi kikhoste er ikke noe man trenger å erfare. Men om du har kikhoste må en lege undersøke deg for å avgjøre. 

https://www.fhi.no/nettpub/vaksinasjonsveilederen-for-helsepersonell/vaksiner-mot-de-enkelte-sykdommene/kikhostevaksinasjon-pertussis---vei/ 

du kan jo lese selv i linken. 

Åja jeg trodde det var en grunn til at man fikk vaksine når man var ung, fordi det er mest bare små barn som får det..

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært som du beskriver i 2 uker nå. Aldri opplevd slik hoste før. Ifølge legen så er det bare en virusinfeksjon. Ikke tatt noen prøver men han var ekstremt opptatt. Så tok det over telefonen. Hos meg så var det verre enn en forkjølelse og mildere enn influensa. 

Anonymkode: 91552...3b7

Åja, kanskje bare virus jeg også har da

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men er du revaksinert som voksen? 

Uansett, la en lege titte på deg. 

Skrevet

Nei

1 time siden, Måbarefåsiat... skrev:

Ja, men er du revaksinert som voksen? 

Uansett, la en lege titte på deg. 

Nei, jeg visste ikke at d var vanlig eller at man skulle det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...