Gå til innhold

deppa før mensen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det vanlig å føle seg "deppa" litt deprimert før mensen kommer? 

Anonymkode: 494f1...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det vanlig å føle seg "deppa" litt deprimert før mensen kommer? 

Anonymkode: 494f1...580

Ja veldig vanlig. Det finnes behandling for dette. Det du kan gjøre selv er å ta b-vitaminer, omega 3 og c-vitaminer. Dette kan mildne symptomene litt. Om det er alvorlig pms kan du snakke med legen ang antidepressiva i tiden med pms. Finnes endel forskning på at dette kan ha effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker antidepressiva ei uke før mensen. Blir sur,  grinete, kan gråte av ingenting og tiltaksløs. Hatt det sånn i mange år. Antidepressiva hjelper mye, men tar jeg de for seint er hormontrollet fort på vei. 

Anonymkode: 38c2c...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker antidepressiva ei uke før mensen. Blir sur,  grinete, kan gråte av ingenting og tiltaksløs. Hatt det sånn i mange år. Antidepressiva hjelper mye, men tar jeg de for seint er hormontrollet fort på vei. 

Anonymkode: 38c2c...3e5

Hvilket merke bruker du? Jeg har alltid trodd at det tar litt tid før anti-dep virker. 

Anonymkode: a12c4...efe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kalles for PMS. Jeg kan også bli skikkelig deppa circa rundt eggløsning. Ikke sånn litt grinete eller overfølsom, men på en slik måte at jeg virkelig føler livet mitt er over og at jeg aldri kan bli glad igjen. Gråter, klarer ikke jobbe/studere. Som regel går det over rundt mensen, men noen ganger sitter det sånn i at det kan strekke seg mye lengre.
Det er ofte vanskelig for meg å forstå der og da at det er hormonene som tar overhånd, selv om jeg har hatt det slik i mange år.
Et sunt kosthold som holder hormonene i balanse er det beste for meg. Mye fiber og lite sukker.

Anonymkode: b7d20...30c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilket merke bruker du? Jeg har alltid trodd at det tar litt tid før anti-dep virker. 

Anonymkode: a12c4...efe

Ved pms fungerer antidepressiva raskere enn ved en depresjon. Google PMS og antidepressiva så får du opp forskjellige artikler som du kan lese. 

Anonymkode: 38c2c...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...