AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #1 Skrevet 7. november 2019 Sett på to leiligheter, og liker begge, men må velge. Begge er omtrent like store, nye bad (ene fra 2015, andre fra 2018), nye kjøkken (2018/2019), solrik beliggenhet, kort vei til butikk og kollektiv, 4 etasje. Prisantydning er den samme for begge. Hovedforskjeller Leilighet 1: bad tatt i regi av borettslaget i 2015, ikke fast garasjeplass, nytt balansert ventilasjonssytem, ikke planer om heis, fellesgjeld på over 1/2 mill. Leilighet 2: Planer om heis, fast parkeringsplass i garasje, vaskerommet trenger oppussing, fellesgjelden blir på ca 300 000,-. Det jeg mest av alt tenker, er at når heisen er på plass, kan jeg faktisk tjene på kjøpet av leilighet 2, mens det på leilighet 1 er såpass høy fellesgjeld at jeg mest sannsynlig ikke vil kunne tjene noe på dette kjøpet. Er i begynnelsen av 20-årene, så tenker at jeg skal ikke bo der i all evighet. Samtidig må jeg jo bo i leilighet 2 mens heisprosjektet pågår. Anonymkode: cbb06...3dd
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #2 Skrevet 7. november 2019 Når heis kommer i leilighet nummer to så blir også fellesgjelden dyrere Anonymkode: fd20d...75b 9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #3 Skrevet 7. november 2019 For meg som bor i Tromsø hadde dette vært et enkelt valg. Leilighet 2 pga. garasjeplass. Dersom du bor et sted der det ikke er nødvendig å måke fire tonn snø hver dag fra oktober til mai for å finne bilen, hadde jeg kanskje vurdert annerledes. Anonymkode: 17633...52f 10
Grandidosa83 Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett på to leiligheter, og liker begge, men må velge. Begge er omtrent like store, nye bad (ene fra 2015, andre fra 2018), nye kjøkken (2018/2019), solrik beliggenhet, kort vei til butikk og kollektiv, 4 etasje. Prisantydning er den samme for begge. Hovedforskjeller Leilighet 1: bad tatt i regi av borettslaget i 2015, ikke fast garasjeplass, nytt balansert ventilasjonssytem, ikke planer om heis, fellesgjeld på over 1/2 mill. Leilighet 2: Planer om heis, fast parkeringsplass i garasje, vaskerommet trenger oppussing, fellesgjelden blir på ca 300 000,-. Det jeg mest av alt tenker, er at når heisen er på plass, kan jeg faktisk tjene på kjøpet av leilighet 2, mens det på leilighet 1 er såpass høy fellesgjeld at jeg mest sannsynlig ikke vil kunne tjene noe på dette kjøpet. Er i begynnelsen av 20-årene, så tenker at jeg skal ikke bo der i all evighet. Samtidig må jeg jo bo i leilighet 2 mens heisprosjektet pågår. Anonymkode: cbb06...3dd Hadde gått for leilighet nr 2. Garasjeplass OG heis vil gjøre denne leiligheten langt mer attraktiv på sikt. 7
Belima Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 Jeg ville sjekket om det var satt av/spart penger til heis i borettslaget til leil. 2. Det kan du kanskje finne ut av av regnskapet også, men sjekk det. Heis er dyrt! For meg er parkering viktig for jeg trenger bil. Å pusse opp et vaskerom er ikke all verden etter min mening, hvis det bare er det kosmetiske. Så nr 2 er den jeg ville gått for hvis ikke heisprosjektet blir for dyrt. 5
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #6 Skrevet 7. november 2019 Ville forhørt meg om hvor mye fellesgjelden kom til å øke med i leilighet 2. Ellers ville jeg tatt den på grunn av garasjeplass. Det er en stor fordel Anonymkode: a12dd...d64
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #7 Skrevet 7. november 2019 Fellesgjelden på nr 2 øker ifølge budsjett fra 100 000 til 300 000. Borettslaget får tilskudd av husbanken til dette prosjektet. Styreleder sier økningen blir på ca 300-400 i mnd. Anonymkode: cbb06...3dd 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #8 Skrevet 7. november 2019 Jeg ville valgt leilighet 2, på grunn av garasjeplass. Med forbehold om at badet i leilighet 2 er pusset opp av fagfolk og papirene er i orden. Hvis ikke hadde jeg gått for leilighet 1. Anonymkode: 2dec7...889 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #9 Skrevet 7. november 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fellesgjelden på nr 2 øker ifølge budsjett fra 100 000 til 300 000. Borettslaget får tilskudd av husbanken til dette prosjektet. Styreleder sier økningen blir på ca 300-400 i mnd. Anonymkode: cbb06...3dd Da hadde jeg definitivt gått for nr 2! Med heis i bygget vil du få større kundegruppe når du skal selge senere 👍 Anonymkode: 196e9...bb5 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #10 Skrevet 7. november 2019 Nå spørs det jo litt om du tenker å ha bil. Men jeg har bodd i leilighet uten fast parkering, og det var ofte et styr å få plass, spesielt om vinteren. Heis er jo ikke et "må ha", men hvis du tenker å få barn på et tidspunkt eller har helseutfordringer, så kan det være greit å ha tenkt gjennom. Nå har jeg fast plass i garasje og verdsetter det veldig høyt, hadde ikke orket å gå tilbake til tilfeldig parkering. Er også heis her jeg bor, praktisk om ikke helt nødvendig for min del. Jeg hadde gått for leilighet nr 2. Anonymkode: 7cb42...f1d 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #11 Skrevet 7. november 2019 Garasjeplass hadde vært avgjørende for meg. Kun sett i lys av økonomi vil heis virkelig øke kundegruppen. Det er overraskende stor andel av markedet som er avhengig av heis. Alle med småbarn, eller planer om det. Alle eldre. Alle med dårlige bein/rygg. Anonymkode: 4fc86...f31 2
I Grosny Skrevet 7. november 2019 #12 Skrevet 7. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Når heis kommer i leilighet nummer to så blir også fellesgjelden dyrere Anonymkode: fd20d...75b En fjerdeetasje med heis er mye mer verdt en fjerde etasje uten heis. Garasje har også verdi, bruk den eller lei den ut. Leiligheten uten garasje og heis kan allikevel være mer verdt hvis den har mye mer verdifull adresse. 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #13 Skrevet 7. november 2019 Garasjeplasser er trumfkortet. Helt klart leilighet 2. Anonymkode: d7521...bc7 2
Gjest Mysticgirl Skrevet 7. november 2019 #14 Skrevet 7. november 2019 Nr 2 pga garasjeplassen og heis
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #15 Skrevet 7. november 2019 Helt klart leilighet nummer to, skjønner ikke at det er noe å lure på en gang. Men et kontrollspørsmål: Hvem har pusset opp badet der? Siden du presiserer at det var i regi av borettslaget for leilighet nummer en. Anonymkode: d20ad...5f6
Gjest Familytree Skrevet 7. november 2019 #16 Skrevet 7. november 2019 Leilighet Nummer to. Hvor mye kan oppusing koste?
newman01 Skrevet 7. november 2019 #17 Skrevet 7. november 2019 Hvordan får de montert heis i bygget på en lovlig måte? Det er ikke lov til å etablere heis i et bygg uten å fullsprinkle bygningen, da bygget vil bryte med TEK10/TEK17 siden man gjør bygget universelt tilgjengelig.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 7. november 2019 #18 Skrevet 7. november 2019 Ingen, kunne aldri bodd i borettslag.
Trolltunge Skrevet 7. november 2019 #19 Skrevet 7. november 2019 Leilighet nr 2. Nyeste bad, garasje og heis på sikt. Å pusse opp et vaskerom er ikke betydelig. Hadde nærmest sett det som fordel å kunne planlegge det godt selv, og få til maksimalt smarte løsninger for oppbevaring. Det er helt utrolig hva man kan få til av smarte løsninger, selv når rommet er lite.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #20 Skrevet 7. november 2019 51 minutter siden, newman01 skrev: Hvordan får de montert heis i bygget på en lovlig måte? Det er ikke lov til å etablere heis i et bygg uten å fullsprinkle bygningen, da bygget vil bryte med TEK10/TEK17 siden man gjør bygget universelt tilgjengelig. På utsiden, slik jeg har forstått det. Jeg vil tro det er etter alle regler som gjelder, for det må jo godkjennes av kommunen. Anonymkode: cbb06...3dd 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå