AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Har du operert i kneet før? Hvordan var det da du kom hjem å skulle ha øvelser selv? Hvordan brukte du ortosen? Har ortosen nå helt stivt.😊 Anonymkode: 08de7...d31
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Ja, har sydd menisken, fikk ingen øvelser å gjøre, ei heller ortroser. Anonymkode: d7ed7...4aa
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Ja har fått fremre korsbånd, fjernet menisk, røket sidebånd og fraktur i skinnebeinshode. Ortesen var bevegelig, måtte gå på krykker med økende belasting i 3 måneder. Øvelsene gjorde jeg 4-5 ganger per dag, ble en vane. Gikk samtidig til fysioterapi og fikk veiliedning i forhold til øvelser. Anonymkode: 15362...b2d
gjest_______ Skrevet 7. november 2019 #4 Skrevet 7. november 2019 Brukte kun ortose før operasjonen. Opererte i april/mars (uka etter påska). Sydd, flyttet og klipt litt menisk (den var for stor, samt hadde fått rift fra vridningsskade, hadde satt seg fast i leddet). Fikk ingen øvelser, utrolig dårlig av sykehuset! Men man burde vel bevege seg litt, prøve å stramme muskulaturen og lignende... Dette fordi ellers kan man risikere å få blodpropp, og det er viktig å opprettholde kontakt med musklene. Husker de første dagene/ukene var ganske jævlige, klarte nesten ikke løfte benet selv. Begynte med fysio kanskje en uke etterpå, så da fikk jeg øvelser. Gjorde de så mange ganger jeg fikk beskjed om. Gikk på krykker i to måneder, skal ha siste fysiotime i desember.
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #5 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, gjest_______ skrev: Brukte kun ortose før operasjonen. Opererte i april/mars (uka etter påska). Sydd, flyttet og klipt litt menisk (den var for stor, samt hadde fått rift fra vridningsskade, hadde satt seg fast i leddet). Fikk ingen øvelser, utrolig dårlig av sykehuset! Men man burde vel bevege seg litt, prøve å stramme muskulaturen og lignende... Dette fordi ellers kan man risikere å få blodpropp, og det er viktig å opprettholde kontakt med musklene. Husker de første dagene/ukene var ganske jævlige, klarte nesten ikke løfte benet selv. Begynte med fysio kanskje en uke etterpå, så da fikk jeg øvelser. Gjorde de så mange ganger jeg fikk beskjed om. Gikk på krykker i to måneder, skal ha siste fysiotime i desember. Jeg har ketose jeg kan stille til 60 grader de første 6 ukene nårnjeg skal lære å bøye kneet så det ikke stivner. Livredd for at det skal stivner så de må operere på nytt å brekke opp. Får fysio i hjemmekommunen som skal hjelpe med øvelser sjukehuset hat gitt meg. Ligget på sykehuset 1 dag nå før jeg blir sendt hjem med fly. Litt nervøs for å komme hjem å skal klare meg selv med egen øvelser å innsats. Har kontroll i desember på sjukehuset igjen. Anonymkode: 08de7...d31
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå