AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Hei, jeg lurer på om sykepleiere har innsyn i journaler til alle som har vært registrert til behandling der sykepleieren jobber? Eks. Sykepleier som jobber på et stort offentlig sykehus, og hun kjenner navnet på ei, kan hun da gå å søke informasjon om vedkommende og hva slags behandlinger vedkommende har fått? Anonymkode: bd9da...73e
Mammamiaa Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Nei, det er ikke lov. Det er kun lov å gå inn på pasienters journal dersom en har en grunn til p være der. Slikt sjekkes regelmessig. 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Kan, men det er ikke lov. Alle som går inn i en journal blir registrert og man kan be om å få se hvem som har gått inn i journalen sin. Anonymkode: 6aa1f...157 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Ja, en har fysisk tilgang til å gjøre det - men det er ulovlig å snoke i journaler bare for gøy. Det kan en miste autorisasjonen for. Man må også oppgi begrunnelse for å åpne en pasient sin journal. Altså si at du har time på en poliklinikk, jeg er din tildelte sykepleier for timen - da må jeg gå inn i journalsystemet, søke deg opp, og velge «poliklinisk besøk» som begrunnelse for hvorfor jeg vil åpne journalen. Dette kan du logge deg inn på helsenorge.no å se, der får du opp hvem som har åpnet din journal og hvorfor. Anonymkode: 9bb9f...5f3 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 De aller fleste steder har du kun innsyn i de pasientene på din avdeling. Det er ikke lov å sjekke pasienter du ikke har noe med - men dette sjekkes ikke ofte(Slik en skriver over her. Ingen sykehus/sykehjem el. har kapasitet til å følge opp dette på alle pasienter jevnlig uten mistanke) Men du kan få innsyn i hvem som har vært inne på din journal! Anonymkode: b0eec...d42
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 13 minutter siden, AnonymBruker said: Hei, jeg lurer på om sykepleiere har innsyn i journaler til alle som har vært registrert til behandling der sykepleieren jobber? Eks. Sykepleier som jobber på et stort offentlig sykehus, og hun kjenner navnet på ei, kan hun da gå å søke informasjon om vedkommende og hva slags behandlinger vedkommende har fått? Anonymkode: bd9da...73e Nå må folk slutte å tro at de er så interessante at man har lyst til å sitte å snoke i journaler i en travel hverdag. Alle som har tilgang til journalsystemet kan, men har ikke lov til å gå inn i journaler der de ikke har behandlingsansvar. 2 minutter siden, AnonymBruker said: De aller fleste steder har du kun innsyn i de pasientene på din avdeling. Det er ikke lov å sjekke pasienter du ikke har noe med - men dette sjekkes ikke ofte(Slik en skriver over her. Ingen sykehus/sykehjem el. har kapasitet til å følge opp dette på alle pasienter jevnlig uten mistanke) Men du kan få innsyn i hvem som har vært inne på din journal! Anonymkode: b0eec...d42 Da jeg jobbet på OUS ble det logget ofte. Anonymkode: e3bea...de0 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nå må folk slutte å tro at de er så interessante at man har lyst til å sitte å snoke i journaler i en travel hverdag. Alle som har tilgang til journalsystemet kan, men har ikke lov til å gå inn i journaler der de ikke har behandlingsansvar. Da jeg jobbet på OUS ble det logget ofte. Anonymkode: e3bea...de0 Og det logges fremdeles daglig i OUS. Samtlige behandlere, sykepleiere og sekretærer har tilgang til journal, men man skal ikke kikke på journalnotat eller pasienter man ikke har noe med å gjøre. Dersom man mistenker at noen snoker, så melder man fra, enten man er kollega, pasient eller pårørende. Anonymkode: 8f519...208
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 Har ikke lest alle kommentarene, men inne på Helsenorge.no kan mange nå se jorunalene sine og der kan man selv se hvem som har vært inne på det ene og det andre 😊 Anonymkode: 12561...366 3
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 Der jeg jobber har man full tilgang til journalene, og "alle" leser journalene for å gjøre den best mulig jobben, men jeg har taushetsplikt så klart. Egentlig er jeg ikke så glad for at alle kan lese de og det forventes at man gjør det for å gjøre en god jobb/ikke gjøre feil. Anonymkode: ffd17...44f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #10 Skrevet 6. november 2019 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg lurer på om sykepleiere har innsyn i journaler til alle som har vært registrert til behandling der sykepleieren jobber? Eks. Sykepleier som jobber på et stort offentlig sykehus, og hun kjenner navnet på ei, kan hun da gå å søke informasjon om vedkommende og hva slags behandlinger vedkommende har fått? Anonymkode: bd9da...73e Gjør en ansatte dette, enten det er vaskehjelpen eller sykepleieren, så er det journalsnoking og forbudt ved lov. Du kan lese både pasientrettighetsloven, journalforskriften og helsepersonell loven. Hvilken lov som hjemler ubegrunnet åpning av en journal husker jegmikke uten å lete i lovverket. Har du mistanke om at noe slikt kan ha skjedd, så skal du henvende deg til pasient og brukerombudet og be om hjelp til å få ut den elektroniske loggen for dine journalopplysninger. Ingen kan gå inn i en elektronisk journal uten at dette blir registrert og loggført med navn og tittel, dato, klokkeslett og begrunnelse for innsyn, samt hvor lenge vedkommende har vært inne og lest i en journal. Anonymkode: 379b6...d3e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #11 Skrevet 6. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Der jeg jobber har man full tilgang til journalene, og "alle" leser journalene for å gjøre den best mulig jobben, men jeg har taushetsplikt så klart. Egentlig er jeg ikke så glad for at alle kan lese de og det forventes at man gjør det for å gjøre en god jobb/ikke gjøre feil. Anonymkode: ffd17...44f Dette er brudd på alle lover og regler, dersom det er et sykehus du jobber på. Anonymkode: 379b6...d3e
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #12 Skrevet 6. november 2019 6 minutter siden, AnonymBruker said: Der jeg jobber har man full tilgang til journalene, og "alle" leser journalene for å gjøre den best mulig jobben, men jeg har taushetsplikt så klart. Egentlig er jeg ikke så glad for at alle kan lese de og det forventes at man gjør det for å gjøre en god jobb/ikke gjøre feil. Anonymkode: ffd17...44f Du mener vel inneliggende pasienter når du skriver "full tilgang til journalene," vil jeg tro? Hvis ikke er dette strengt ulovlig. Anonymkode: e3bea...de0
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #13 Skrevet 6. november 2019 Har tilgang, men som alle nevner over her er det strengt ulovlig. I vår system lagres tidspunkt og antal ganger du har åpnet hvert enkelt dokument. Der jeg jobber tas det regelmessig stikkprøver for å sjekke at ingen «snoker». En kollega mistet jobben (ikke autorisasjon) for å søke opp, og lese journalen til en tidligere pasient. Hun ønsket kun å se hvordan det hadde gått med pasienten. Likevel er det strengt forbudt. Anonymkode: d59ba...961
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #14 Skrevet 6. november 2019 Er det ikke slik at f.eks psykiatrijournal har et eget «tilgangsnivå» på sykehus, dvs at er du innlagt for lungebetennelse, kan ikke personale på den avdelingen uten videre lese hva som står i psykiatridelen? Anonymkode: 43b07...435
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #15 Skrevet 6. november 2019 Man skal ha såkalt "tjenstlig behov" for å lese i pasientjournaler. Alt logges, og det vet de som jobber der. Tviler på det er særlig utbredt å snoke på nabokjerringa når man risikerer jobben. Anonymkode: b1d05...fcd
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #16 Skrevet 6. november 2019 Helsenorge.no viser deg hvem som har vært inne i journalen, hva dem har åpnet og hvorfor. Logg inn å se der. Finner du noen som har vært der uten relevant grunn, tar du kontakt med sykehuset og/eller helsenorge.no. Anonymkode: f32c8...361
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #17 Skrevet 6. november 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke slik at f.eks psykiatrijournal har et eget «tilgangsnivå» på sykehus, dvs at er du innlagt for lungebetennelse, kan ikke personale på den avdelingen uten videre lese hva som står i psykiatridelen? Anonymkode: 43b07...435 Ja -det er helt adskilt. Anonymkode: 412c7...94a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå