AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Ja, som overskriften spør så er det dette jeg lurer på. Jeg har selvsagt prøvd å søke på nettet og nav for å finne svar men reglene oppdateres hele tiden og jeg finner det vanskelig å finne konkrete ja/nei svar. Noen som kjenner til årets/neste års regler som vet noe om dette? Kan man gjøre det slik at jeg tar ut min permisjon (40 uker) men far tar ikke ut sin? Det eneste som skjer er vell at hans uker faller bort? Også kan jeg ta ulønnet permisjon videre? Anonymkode: 7662a...f51
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 Han må ikke ta ut sin pappaperm, men da faller de ukene bort. Men det er veldig lite lurt at pappaen ikke tar pappaperm, hvorfor vil han ikke ta den? Anonymkode: 7d7b1...cb0 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Nei han må ikke ta den, men dere mister den hvis ikke Anonymkode: 5ec7f...491 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 Da er det som vi trodde! Takk for svar! Jeg forstår at folk har ulike meninger om hvorfor en slik løsning er usmart osv, men vi ser at dette vil fungere best i praksis for oss denne gangen og derfor ønsker vi å gjøre det slik. Anonymkode: 7662a...f51 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 Nå vet jeg ingenting om årsaken. Men det kan være en veldig god løsning å ta den gradert. Her kan man velge alle mulige kombinasjoner. Blant annet begge gradert+pass 1-2 dager i uka. Anonymkode: 57dfb...b70 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 I stedet for å gi fra dere de ukene, kan dere søke utsettelse, og så kan far ta ut ukene/dagene gradert. F.eks. ta fire uker i juli, når han uansett ville hatt ferie? Dumt å gi fra seg gratis penger. Anonymkode: 987e5...e65 7
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: I stedet for å gi fra dere de ukene, kan dere søke utsettelse, og så kan far ta ut ukene/dagene gradert. F.eks. ta fire uker i juli, når han uansett ville hatt ferie? Dumt å gi fra seg gratis penger. Anonymkode: 987e5...e65 Dette gjorde vi. Mannen min kunne ikke ta permisjon, så han tok ingen ferie og tok pappaperm i juli i 2 år. Anonymkode: fc32c...bcf
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 Som nevnt, man kan ta ukene senere. Veldig dumt å ikke benytte sjansen til å få betalt fri sammen med barnet man har satt til verden. Man kan ta det som ferie senere. Anonymkode: bbc0c...f79 1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #10 Skrevet 6. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: I stedet for å gi fra dere de ukene, kan dere søke utsettelse, og så kan far ta ut ukene/dagene gradert. F.eks. ta fire uker i juli, når han uansett ville hatt ferie? Dumt å gi fra seg gratis penger. Anonymkode: 987e5...e65 For å få utsettelse må man ha en grunn, som at far skal jobbe fulltid. Hvis man ikke kan oppfylle dette får man ikke utsettelse. Anonymkode: a6ad0...d9f
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #11 Skrevet 6. november 2019 Mannen din har ikke tenkt seg godt nok om hvis han ikke tar ut perm. Det er et av de få vern han har mot mor og arbeidsgiver. Jeg priser meg lykkelig for at jeg tok ut min og har et nært forhold til mine barn (til tross for at eksen ikke unnet meg det). Anonymkode: 78e74...8ab 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #12 Skrevet 7. november 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: For å få utsettelse må man ha en grunn, som at far skal jobbe fulltid. Hvis man ikke kan oppfylle dette får man ikke utsettelse. Anonymkode: a6ad0...d9f Problemet er vel Som regel ikke at far ikke skal jobbe fulltid. Anonymkode: fc32c...bcf 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #13 Skrevet 7. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet er vel Som regel ikke at far ikke skal jobbe fulltid. Anonymkode: fc32c...bcf I de tilfellene jeg vet om hvor far ikke tok ut noe av fedrekvoten, har problemet alltid vært at far har jobbet langt mer en fulltid, at jobben hans har vært såååå viktig, og at han overhodet ikke har prioritert verken barn, kone, husarbeid eller noe annet i heimen ... Hvis man har rett til fedrekvoten, og ikke tar ut noe av den, så er vel jobb som regel grunnen til det? Anonymkode: 987e5...e65 11
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #14 Skrevet 7. november 2019 Ts her. Vi har fått svar på det vi lurte på og setter pris på det. Andre spekulasjoner om hvorfor ting blir gjort som det blir eller meninger rundt det er ikke det jeg spør om i denne tråden og blir heller ikke tatt hensyn til - jeg synes også at det er feil å anta at «far er sånn eller sånn» som noen av svarene antyder. Han kommer til å bli en fantastisk far og gleder seg veldig. At vi gjør det på denne måten denne gangen her gjør han ikke til en dårligere far enn ellers, og det er forøvrig en felles beslutning. Det er det eneste jeg har å si om saken. Ellers vil jeg takke for alle svar på det vi spurte om. Anonymkode: 7662a...f51 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #15 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I de tilfellene jeg vet om hvor far ikke tok ut noe av fedrekvoten, har problemet alltid vært at far har jobbet langt mer en fulltid, at jobben hans har vært såååå viktig, og at han overhodet ikke har prioritert verken barn, kone, husarbeid eller noe annet i heimen ... Hvis man har rett til fedrekvoten, og ikke tar ut noe av den, så er vel jobb som regel grunnen til det? Anonymkode: 987e5...e65 Deg om det. Min mann har et nyoppstartet enkeltpersonsforetak, det er ikke mulig med vikarer, da det er hans egnen sjeldne kompetanse han selger. Skal han ta perm må han legge ned bedriften. Det er jo akkurat det jeg sa. Anonymkode: fc32c...bcf 3
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #16 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: I de tilfellene jeg vet om hvor far ikke tok ut noe av fedrekvoten, har problemet alltid vært at far har jobbet langt mer en fulltid, at jobben hans har vært såååå viktig, og at han overhodet ikke har prioritert verken barn, kone, husarbeid eller noe annet i heimen ... Hvis man har rett til fedrekvoten, og ikke tar ut noe av den, så er vel jobb som regel grunnen til det? Anonymkode: 987e5...e65 Ingen behov for å være så nedlatende. Både jeg og mannen har jobber der vi mister veldig mye om vi er borte. Derfor er gradert fravær en veldig god løsning. Og det å ha en jobb som betyr mye, der man er sentral, er da virkelig ikke selvmotsigende i forhold til det å være en flink ektemann som stiller opp og tar sitt. Selv om han (eller jeg) leverer 12 timer på jobb, så kommer han hjem, tar ut søpla, og vasker badet om det trengs den dagen. Eller setter seg ned og tar et glass vin sammen, og lar alt av husarbeid vente, om det er for lenge siden sist vi hadde tid sammen. Anonymkode: 57dfb...b70 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #17 Skrevet 7. november 2019 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Da er det som vi trodde! Takk for svar! Jeg forstår at folk har ulike meninger om hvorfor en slik løsning er usmart osv, men vi ser at dette vil fungere best i praksis for oss denne gangen og derfor ønsker vi å gjøre det slik. Anonymkode: 7662a...f51 Far kan vel ta ut sin permisjon frem til barnet er 3 år gammel. Hvorfor kan han ikke ha perm senere? Anonymkode: 245a8...d07
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #18 Skrevet 7. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Far kan vel ta ut sin permisjon frem til barnet er 3 år gammel. Hvorfor kan han ikke ha perm senere? Anonymkode: 245a8...d07 Hvorfor skal folk legge seg opp i det? La folk få gjøre som man vil. Anonymkode: 7662a...f51 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #19 Skrevet 7. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Deg om det. Min mann har et nyoppstartet enkeltpersonsforetak, det er ikke mulig med vikarer, da det er hans egnen sjeldne kompetanse han selger. Skal han ta perm må han legge ned bedriften. Anonymkode: fc32c...bcf Men tar han noe som helst fri gjennom året? Han kan f.eks. ta ut pappapermen som tre betalte ferieuker i barnet første, andre og tredje leveår. Det gir jo lønnet sommerferie, noe man ikke får når man driver et enkeltmannsforetak. Eller en uke lønnet juleferie. Jeg forsøker bare å være konstruktiv. Anonymkode: 987e5...e65 4
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #20 Skrevet 7. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Vi har fått svar på det vi lurte på og setter pris på det. Andre spekulasjoner om hvorfor ting blir gjort som det blir eller meninger rundt det er ikke det jeg spør om i denne tråden og blir heller ikke tatt hensyn til - jeg synes også at det er feil å anta at «far er sånn eller sånn» som noen av svarene antyder. Han kommer til å bli en fantastisk far og gleder seg veldig. At vi gjør det på denne måten denne gangen her gjør han ikke til en dårligere far enn ellers, og det er forøvrig en felles beslutning. Det er det eneste jeg har å si om saken. Ellers vil jeg takke for alle svar på det vi spurte om. Anonymkode: 7662a...f51 Haha, ja. Blir en fantastisk far. Jobben er bare litt mer viktig enn å tilbringe tid med barnet Beklager, men jo. Det gjør han til en dårlig far når han ikke gidder ta pappaperm, spesielt når den kan utsettes.. Samme med mor, forøvrig. Anonymkode: 5b0ee...3b0 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå