Gå til innhold

miljøvennlig sengetøy

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest sovende

jeg så noe pent sengetøy på Kid i dag, men har egentlig ikke lyst til å kjøpe mere "ekkelt" sengetøy med kjemikalier i...

mener å huske at det var en tråd her for lenge siden om mulighetene for å kjøpe miljøvennlig sengetøy, feks av økologisk bomull og uten skumle etterbehandlingskjemikalier. Fant ikke tråden nå, men har noen en link til steder hvor man kan bestille seg sånt sengetøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til dette, men ved å kjøpe hvitt....så slipper du iallefall alle fargestoffene.

Ellers så tror jeg all bomull i sengetøy blir behandlet med kjemikalier for at det ikke skal krølle så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sovende

takk for svar:) Var litt dyrt, da, så enten må jeg vente til jeg får en lønn eller to, eller så blir det billigvarianten likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at hvis du vasker sengetøyet et-par-tre ganger før bruk så får du bort kjemikaliene. (Er hvertfall det som anbefales for sengetøy til babyer).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Enig med deg Varja. Jeg reagerer veldig på nytt, uvasket sengetøy. Har gjort den tabben en gang for mye.. Så nå får alt nytt sengetøy seg en runde i maskinen på høy temperatur før det taes i bruk.

Skulle tro at det fjerner det meste av kjemikaliene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sesselja

Vi har kjøpt sengetøy i økologisk dyrket bomull gjennom treepeople.com og er strålende fornøyd. Det er ikke bare at DU slipper kjemikalier, men at de som dyrker bomullen slipper å jobbe med gift og at naturen får det bedre uten all sprøytemiddelet. I vanlig bomull er rundt en tredjedel av vekten kjemikalier.

Vi har nå også kjøpt håndklær i økologisk dyrket bomull fra www.bomull.no (Cotton Child), og kommer til å kjøpe barneklær i økologisk bomull når den tid kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sovende
Vi har kjøpt sengetøy i økologisk dyrket bomull gjennom treepeople.com og er strålende fornøyd. Det er ikke bare at DU slipper kjemikalier, men at de som dyrker bomullen slipper å jobbe med gift og at naturen får det bedre uten all sprøytemiddelet. I vanlig bomull er rundt en tredjedel av vekten kjemikalier.

Vi har nå også kjøpt håndklær i økologisk dyrket bomull fra www.bomull.no (Cotton Child), og kommer til å kjøpe barneklær i økologisk bomull når den tid kommer.

Hei - jeg fant ikke siden til treepeople nå, kanskje den ligger nede.. Hvordan er prisene der sammenliknet med bomull.no? Jeg er enig med deg i grunnene til å kjøpe økologisk bomull - trist at det ikke nesten ikke er mulig å kjøpe miljøvennlige klær og tekstiler i Norge.

takk for svar til alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til dette, men ved å kjøpe hvitt....så slipper du iallefall alle fargestoffene.

Hvit bomull er full av blekemiddel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvit bomull er full av blekemiddel.....

Uff ja...jeg kom på det jeg også, men glemte å korrigere her. :oops: Men uansett så skal det visst allikevel være minst skadelige kjemikalier i lyst sengetøy. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1
Vi har kjøpt sengetøy i økologisk dyrket bomull gjennom treepeople.com og er strålende fornøyd. Det er ikke bare at DU slipper kjemikalier' date=' men at de som dyrker bomullen slipper å jobbe med gift og at naturen får det bedre uten all sprøytemiddelet. [b']I vanlig bomull er rundt en tredjedel av vekten kjemikalier.

Aha..det kan forklare mye. Mine foreldre kjøpte økologisk dyrket bomull-håndkler en gang på 80-tallet, og de er like fine idag... De har hatt håndkler i mer spenstige (og dermed med kjemikalier) innimellom, men de blir slitte og utvaskede etter noen år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sovende

forresten, går det an å naturfarge bomullen selv? Hvis man for eksempel kjøper ufarget, ubleket sengetøy? Kan man i tilfelle farge på liknende måte som for ull?

(sånn hvis jeg skal bli kjempemiljøvennlig..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sesselja

Sorry, jeg husket feil!

Nettstedet heter www.greenfibres.com.

Jeg tror ikke prisene er så ulike, men du må legge på toll og frakt og da kan det brått øke litt. Så vidt jeg husker valgt vi greenfibres.com over bomull.no fordi den norske nettbutikken ikke hadde riktige størrelser til vår doble dyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...