Gå til innhold

uvitende forelder på KG

Fremhevede innlegg

Gjest Ninakanin
Skrevet

Denne debatten er jo bare helt...

Trådstarter, jeg forstår din bekymring, men ikke glem:

Det finnes ikke fasit på barneoppdragelse eller barne"hold".

Ja, ting varierer. Noe er direkte skadelig, noe er utrolig bra, og så har man all slags valører innimellom.

Men det finnes ingen fasit. Folk gjør ting på forskjellige måter. Noen gir velling, som det ble diskutert i en annen tråd, på flaske til ungen er 7 og synes det er helt greit, andre kutter tvert med tåteflaske når barna er 2.

Men hallo, det er sånn! Folk varierer utrolig i sine oppfattelser og måter å gjøre ting på, både innenfor en og samme kultur og fra kultur til kultur.

Men å sitte på sin høye hest og si at det skremmende å se dumme spørsmål, den er for drøy.

Selv for meg som ikke har barn eller har planer om å ha med det første heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dumme spørsmål eller ikke. Det går vel mest på å dele erfaringer tror nå jeg. Tror ikke det er en mor eller far som ikke syns det er godt å dele erfaringer med andre i samme situasjon og få innspill hvis man er usikker eller føler man står fast.

Jeg spør da andre om råd til ting og tang- være seg barn eller andre ting- om det er på KG, min omgangskrets eller familie. Ser ingen grunn til at du skal gå å bekymre deg for det. Føler jeg gjør en god jobb som mor fordet.

Syns synd på deg jeg som føler at man ikke kan rådføre seg og få innspill fra andre, og som ikke minst ikke kan komme med dumme spørsmål innimellom. DET må det kunne være rom for!

Skrevet

Jeg synes alltid jeg får fornuftige svar her inne hvis det er noe jeg lurer på. Av og til dukker det opp ting som er fint å "lufte" i forumet! Det finnes jo ingen fasit når det gjelder barn, jeg tror de fleste stoler på magefølelsen og sunn fornuft, og tar til seg litt råd og vink innimellom, enten det er fra familie, venner eller KG-brukere!

Sånne bøker synes jeg forresten er oppskrytt. Kan være ok å lese, men mye av det funker ikke i det virkelige liv rett og slett!

Etter å ha vært KG-bruker i lengre tid kjenner jeg forøvrig en del av de andre her inne, og stoler gjerne på deres erfaringer og råd hvis det skulle være noe.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Hold deg til poenget.

Nå er jeg faktisk en fast bruker , men valgte og være gjest fordi jeg regnet med og få litt pepper.

Kan være enig i at det er greit og spørre, for og bekrefte det man tror men det jeg stusser over er at noen brukere spør om nesten alt og virker direkte uvitende,og det skremmer meg litt . Noe basis kunnskap burde man vel ha om spebarn når man velger og få de.

Jaja, veldig seriøst, når man ikke klarer å stå for hva man skriver. Stakkars deg som vanlig bruker, fordi du ahdde fått litt pepper. Himmel og hav, bli voksen og stå for det du sier. :roll:

Skrevet

Synes det er mer bekymringsfullt at noen synes det er bekymringsfullt når noen vil ha andres synspunkter på ting de kanskje lurer på, enn at noen er interessert i å få vite andres erfaringer :klø: .... Selv om jeg leste alt jeg kom over av bøker og brosjyrer da jeg var gravid, har jeg fått mange gode tips/råd her inne!

Skrevet

Men ingen er vel født med kunnskapen?

Alle som vet hvordan man håndterer barn vet det jo fordi de en gang lærte det av andre?

Eller er det sånn at man blir gravid, og poff, så vet man alt som er å vite?

Nei- hvis dere ikke kan mer om barn en det noen av dere viser her inne - kjøp en bok eller gå et kurs.

Kurs i å ha barn, det kan godt være det finnes, jeg hadde ikke hørt om det før.

Og disse bøkene, de sier jo forskjellig alle sammen. Jeg synes ofte det er bedre å spørre her, enn å stole på at en vilkårlig bok man har kjøpt er "fasiten".

Eller har du tips til hvilken ene bok man kan kjøpe som svarer 100% korrekt på alt man lurer på?

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg tenker noen ganger litt sånn at spesielt nybakte mødre (?) liker å snakke om barnet sitt og om barnestell generelt. Det er ikke sikkert at de virkelig lurer på absolutt alt de spør om. Innimellom kan det sikkert også dreie seg om behov for å kommunisere om ting rundt det lille vidunderet sitt! (hvis noen skjønner hva jeg mener.)

Det hender da at man sitter og slurver og diskuterer problemstillinger IRL som man egentlig ikke lurer på også, og som andre sier, det kan hende man er ute etter å høre andres tanker om ting, bekrefte egne antagelser, osv.

Er veldig enig i at det ikke finnes dumme spørsmål!

Skrevet

Nettopp sånne ekle hovne klysete kommentarer, er en jævla god grunn til å forbli uregga gjest... :roll:

Jeg tror også at mange nybakte mødre spør om "dumme" ting, som de burde visst for bare å få en bekreftelse på at det de selv tenker deler de med andre mødre. Barna er det kjæreste man har, og om en søker litt bekreftelse så er ikke det så rart. Basiskunnskapene har de nok, men det er lett å bli usikker på seg selv. Man har jo ikke prøvd dette før. ;) Da er det flott at det finnes mange jenter her som vil hjelpe. :D

Klart du gjerne må regne med pepper, og at diskusjonen går varm når du kommer med dine uttalelser. :ler: Sånn er det bare. Men også jeg hadde jo håpt at du som registrert bruker kunne ha stått for det du sier ved å delta som registrert.

Nå får sikkert jeg litt pepper for mine ord, men det skal jeg da ta i mot, og ta til etterretning. Vi er alle forskjellige her inne, og da må vi også tåle at det kan bli litt hett her av og til. ;)

Skrevet
Dessuten finnes det ikke dumme spørsmål, bare dumme svar. :)

:enig_animasjon:

Skrevet

Jeg kjøpte sikkert 20 bøker om barnestell og sånt da jeg var gravid, men jeg sluttet å lese i dem for lenge siden. Jeg gjør slik som jeg føler for selv, og har ingen problemer med det.

Skrevet

Jeg synes du er feig "bekymret" og dine barn må ha/ får en feig foreldrer.

Redd for å stå for egne meninger.....????? :evil:

Ellers er KG en kjempeplass å få råd og tips. Her finnes mange kjekke damer (menn).

Tror ingen her ser blint på svar som gis, men bruker det som hjelp.

Den dagen vi tror vi er eksperter på barn bør barnevernet komme og ta de fra oss.

Vi lærer så lenge vi lever.

Gjest Bekymret
Skrevet
Jeg synes du er feig "bekymret" og dine barn må ha/ får en feig foreldrer.  

Redd for å stå for egne meninger.....????? :evil:  

.

Den er under beltestedet :roll:

Velger forsatt og være anonym, men gir gjerne et par eks på foreldre jeg synes virker uvitende.¨

Innlegget er redigert.

Det er ikke tillatt å skrive på krenkende, nedsettende eller injurierende vis, om noe individ, kjent eller ukjent

Liv - moderator

Gjest Primula
Skrevet
Velger forsatt og være anonym, men gir gjerne et par eks på foreldre jeg synes virker uvitende.¨

Det var vel litt drøyt... Kan vel ikke kalle dem uvitende fordi de stiller spørsmål på et forum???

Gjest Madam Felle
Skrevet

Du snakker om at andre går for langt, vel nå gikk du milevis for lang, og du burde skamme deg. Har du så mye problemer med spørsmålene folk stiller, så er det vel bare til å slutte å gå inn dit. Himmel og hav, hvor brød*** er det mulig å bli.

De er da virkelig tøffere enn deg, for de våger å stille spørsmål pålogget, men du er for feig til å være pålogget. Så du kan jo lure på hvem som stiller dumme spørsmål her inne. :roll:

Og jadda, blir sikkert slettet nå, men vet du hva, det bryr jeg meg katten om.

Gjest manic
Skrevet

Så du tar deg nær av kritikk, samtidig som du anklager brukere med deres brukernavn på kg for å være dårlige foreldre ?

Gjest Mayamor
Skrevet

Dersom alle skulle være redd for å starte en ny diskusjon og/eller svare på en eksisterende, ville ikke det ikke vært mye aktivitet her inne eller på andre forum iallefall... :wink:

Her inne er vi forskjellige.

Noen har ikke barn.

Noen har ett barn.

Andre har flere barn.

Noen har babyer/småbarn,tenåring,voksne,barnebarn etc.

Vi er på forskjellige ståsteder i livet.

Og utifra dette svarer vi og stiller spørsmål.

Og som en annen allerede har påpekt:

Det finnes (nesten ikke...) dumme spørsmål, men det finnes mange dumme svar!

Litt feigt å logge seg ut dersom en vil kritisere noen. Og her blir navngitte personer/nick uthengt. Enig med flere her: stå for det en sier. Men det er vel et ganske viktig poeng: de fleste ekle gjester er utloggede medlemmer, desverre. :-?

Mayamor

Gjest Anonymous
Skrevet

Ikke alle har en mor, søster eller venninne, der og da, som de kan spørre. Siden dette er et diskusjonsforum, så er det naturlig å spørre om ting man lurer på.

Det som er selvklart og naturlig for enkelte, er fjernt for andre. Vi har alle forskjellig bakgrunn, utdannelse, oppvekst og erfaringer. Mange ting forandrer seg også raskt, bla så var det vanlig at spebarn kunne sove på magen. Da jeg fikk barn, ble det anbefalt at barnet skulle ligge på siden eller ryggen. Siden jeg ikke har baby nå, har jeg ikke peiling på om de kan ligge på siden, eller om det er kun på ryggen. Lurer jeg, så spør jeg. :wink:

Den dagen man tror man er ferdig utlært, er den dagen man har virkelig mye å lære.

Skrevet
Jeg synes alltid jeg får fornuftige svar her inne hvis det er noe jeg lurer på. Av og til dukker det opp ting som er fint å "lufte" i forumet! Det finnes jo ingen fasit når det gjelder barn, jeg tror de fleste stoler på magefølelsen og sunn fornuft, og tar til seg litt råd og vink innimellom, enten det er fra familie, venner eller KG-brukere!

Sånne bøker synes jeg forresten er oppskrytt. Kan være ok å lese, men mye av det funker ikke i det virkelige liv rett og slett!

Etter å ha vært KG-bruker i lengre tid kjenner jeg forøvrig en del av de andre her inne, og stoler gjerne på deres erfaringer og råd hvis det skulle være noe.

Signerer :tommelsmil:

Skrevet

Nei- hvis dere ikke kan mer om barn en det noen av dere viser her inne - kjøp en bok eller gå et kurs.

Ja, er det ikke merkelig... Når vi får oss hund, da går vi på kurs for å lære hvordan oppdra hunden. Da er det masse tilbud og hjelp å få. (Dette ble en liten avsporing...)

Men når vi får barn, da må vi finne ut av det "på egenhånd".

Men hvem kan dømme; hva er et banalt spørsmål, og hva er ikke banalt?

Det kommer jo an på "øyet som ser".

Skrevet

Godt poeng Ugla!

"problemet" er kanskje at det er lettere å gi generelle råd og opplæring når det gjelder hundeoppdragelse (hunder er jo tross alt litt mindre komplisert enn et menneskebarn).

Når det kommer til spørsmål om barn er mitt hjertesukk at det ikke finnes noen riktige og gale måter å gjøre ting på. Man må finne en måte som fungerer best for seg og sin familie.

Ang. dumme spørsmål, så er det vel best å ignorere disse? Jeg stusser også på noen spørsmål her (Når går Grand prix på TV i en annen tråd). Postet vel en melding med TV-guiden i, men stort sett prøver jeg å overse disse meldingene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...