Gjest Peanut Skrevet 6. november 2019 #21 Del Skrevet 6. november 2019 Jeg synes juletiden og julen mister sin glans når alt skal være så tidlig. Det er liksom ikke stas lenger, det mister sin magiske virkning ved å starte i oktober/ november. I desember pyntes det for min del, og ryddes vekk i januar, enten den 6 (Helligtrekongersdag) eller senest vekk 13 (tyvende dags jul). Jeg vil heller ha «ettervirkningene» enn «forspillet» for å si det sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #22 Del Skrevet 6. november 2019 Enhver pynter når det passer dem selv, om det så er i november, 1.desember, midten av desember eller lille julaften! Jeg har heldigvis viktigere ting å bry meg om enn når andre rundt meg pynter til jul. Alle er forskjellige. Anonymkode: 647ad...dd9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 6. november 2019 #23 Del Skrevet 6. november 2019 Synes det er helt greit med utebelysning nå i mørke november. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #24 Del Skrevet 6. november 2019 Moren min kaller det vinterlys 😅 Hun har pyntet opp verandaen med noen lys siden hun sitter ute å røyker. De pynter jo byene med vinterbelysning så akkurat det er innafor syns jeg. Jeg venter selv til 1 desember eller helga før. Desember er en travel måned med jobb så vil ta det rolig og ha en koselig dag med jentene. Anonymkode: cd7a6...19a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #25 Del Skrevet 6. november 2019 Dersom folk ønsker å pynte hage og hus med lys, så har de jo sin fulle rett til å gjøre det. Jeg synes det er kjempekoselig med lys ute, nå når mørketiden setter inn, og kan ikke se hvorfor det skal være synonymt med jul. Adventsstaken og julepynten, derimot, venter jeg med til advent. Men at folk skal reagere på utelys og kranser i november, synes jeg er merkelig. Anonymkode: 974c0...a93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dråpe Skrevet 6. november 2019 #26 Del Skrevet 6. november 2019 Hvor blir sjarmen med julen av når man ser julepyntede hus, butikker og byer i to måneder før jul? Alt må overdrives så fryktelig nå for tiden - det er jo helt meningsløst å forberede jul allerede nå?! Mange er ferdig med og lei julen allerede når det blir 24. desember. Hva er poenget med det? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #27 Del Skrevet 6. november 2019 Det finnes jo lys til utebruk som ikke ser så julete ut. Bruk gjerne lykter etc nå. Men grantre med julepynt er alt for tidlig. Anonymkode: b97e3...db6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #28 Del Skrevet 6. november 2019 1 time siden, Anders Eid skrev: Vi på klikk.no har lyst til å finne ut når det egentlig er greit å henge ut julebelysning og ta frem julepynten. Madeleine Strand i Kamille hang ut julelysene allerede dagen etter Halloween, noe som fikk ektemannen Christian Strand til å riste på hodet. 😀 Når henter dere frem julelys og pynt - og hvor lenge blir det hengende? Hva er greit? Hva andre gjør bryr jeg meg ikke en kalori om. Men den gjevne amerikaner venter med julepynting til Thanksgiving og black friday er ferdig. Når amerikanerne, som alltid er først ute med ulike ting, så må da søren meg Ola Nordmann klare å vente til den ene feiringsdagen er ferdig før de skal begynne å konkurere om å være først i gata, først på sosiale medier, med alt mulig, og nå julepynting. Hva blir det neste? Jul hele året? Hvme tjener for denne voldsomme reklameringen for juleting og julepynt? Jo, butikkene, og enda mer forbruk av unødvendig søppel på jordkloden. Anonymkode: 7e45d...138 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #29 Del Skrevet 6. november 2019 Spørs hvem du spør 😎 Spør du julegrupper på Facebook så er det greit å henge opp 1.oktober Anonymkode: a0ddc...89f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cottontail Skrevet 6. november 2019 #30 Del Skrevet 6. november 2019 Alle må få gjøre som de vil, men jeg synes det er like "galt" / historieløst å ha julepynt i november som å ha det i februar. Jeg liker egentlig at utebelysning og adventsbelysning i privathjem kommer opp 1. desember / 1. søndag i advent. Det som kommer først, i år er det samme dagen. Evt helgen før hvis 1. desember er midt i uken, (jule- og pyntetradisjoner bør hensynta at ikke alle er fulltids hjemmearbeidende..) Jeg synes at det er finest at det meste av adventstiden er pyntet med lys, blomster, pynt og farger som ikke er "helt jul", og at den mest julete pynten (knallrødt, juletre, nisser osv) kommer nærmere julaften. Men også jeg har blitt påvirket av at julen kommer tidligere enn den gjorde før, før var jeg veldig konsekvent på at juletreet kom opp lille julaften (gjerne sen kveld) og varte til minst 20. dag jul. Nå tar jeg helgen(e) før jul til hjelp for å komme i mål, og ser at litt fleksibilitet kan alle ha godt av. Og synes det er fint å justere pynten fra julerødt til mer nyttårsfest til nyttår, og kaster gjerne ut treet første helg etter nyttår. Men å avslutte julen i romjulen synes jeg er trist. Jeg husker med glede lange romjulsdager og mange juletrefester og selskaper med juletema langt ut i januar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #31 Del Skrevet 6. november 2019 Synes ikke lys ute nødvendigvis må ha noe med jul å gjøre. Jeg bor i den landsdelen hvor det er mørkt i 6 mnd, jeg setter pris på alt som kan lyse opp ute. Hadde jeg ikke vært nødt til å kjøpe nye lys, hadde jeg også hengt det opp til nå. Anonymkode: 05726...aab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #32 Del Skrevet 6. november 2019 Personlig så syns jeg det eneste som «passer» seg i november er utelys som ikke er «julete». Dette fordi mørketiden er her og det er koselig med balkonger og lys rundt om kring når jeg går hjem sent på kvelden 😊 så det syns jeg er kos. Men ikke før 1 November isåfall. Jeg selv venter ironisk nok til første advent. Eller rundt der omkring. Da syns jeg det er fint å starte med utelys noen dager før for så å sette opp «adventspynten». Litt mer lilla inspirert dekor. Deretter sakte men sikkert pynter jeg litt å litt mer frem til lille julaften hvor nisser å eksplosjoner av rødt sniker seg på hver dag som går hehe. Lille julaften er alt oppe 😊 Første uken i Januar er alt ute igjen. Anonymkode: f22c6...cef Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milla29 Skrevet 6. november 2019 #33 Del Skrevet 6. november 2019 Siden du spør; nei. Hver og en gjør som de vil selvsagt, men må si jeg syns det er helt tåpelig å starte julepyntingen så tidlig. Man vanner jo fullstendig ut julen og julestemningen med å dra den ut så langt. Jeg bodde i USA et år og der var det vanlig å pynte til jul dagen etter Halloween - noe som betydde at man ble drittlei juletrær, julelys og julepynt når jula endelig kom. Så var det å skynde seg å få jula ned et par dager etter jul. Da syns jeg det er mye koseligere å nyte romjulstiden med julepynt, i stede for å gå gjennom hele november med det. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulven Skrevet 6. november 2019 #34 Del Skrevet 6. november 2019 Ute belysning kommer opp første søndag i advent. Så julepynter vi resten av huset og setter opp treet dagen før studenten kommer hjem til jul. I år den 17 desember. Hun ønsker seg å komme hjem til et julepynten hus, og det er et lite ønske å etterkomme. Da ungene var mindre holdt vi strikt på tradisjoner og pyntet til jul 23 desember. Men nå som jeg er blitt litt eldre ser jeg at jeg heller vil ha jula tidligere i desember, og så går jula ut den 2 januar. 2 januar er jula over for meg, og jeg har alltid tatt ned pynten da. Så jula ble litt kort tidligere. Nå varer den ei uke lengre og det kjennes bare hyggelig ut. 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Milla29 Skrevet 6. november 2019 #35 Del Skrevet 6. november 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva andre gjør bryr jeg meg ikke en kalori om. Men den gjevne amerikaner venter med julepynting til Thanksgiving og black friday er ferdig. Når amerikanerne, som alltid er først ute med ulike ting, så må da søren meg Ola Nordmann klare å vente til den ene feiringsdagen er ferdig før de skal begynne å konkurere om å være først i gata, først på sosiale medier, med alt mulig, og nå julepynting. Hva blir det neste? Jul hele året? Hvme tjener for denne voldsomme reklameringen for juleting og julepynt? Jo, butikkene, og enda mer forbruk av unødvendig søppel på jordkloden. Anonymkode: 7e45d...138 Tja...så godt som alle mine amerikanske FB-venner har nå lagt ut bilder av sine fylt pyntede julehjem og juletrær, noe som var opp dagen etter Halloween. Det året jeg bodde der borte gjorde de det samme. Var virkelig fåtallet som ventet til etter Thanksgiving. Mulig det er lokale forskjeller selvsagt, men der jeg bodde er det tydeligvis mer vanlig å hive opp jula 1 november enn senere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå