Gjest The_sea Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Kan en hiv test bli positiv fra uke 10-11 til uke 12? Altså på 13 dager? Tatt regelmessige testet hver andre uke og testene har vist negativt hittil. Tror jeg brukte kondom ved samleie. Jeg er redd for at testen skal vise positivt til neste uke, altså i uke 12 Klarer ikke å fokusere, og er redd for å bli hiv positiv eller være smittet med hiv. Jeg har både tatt hurtigtest og blodprøver. Kan en bli positiv etter uke 10? Hilsen ei bekymra jente på 19 år
isw Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 (endret) Problemet er at du har en tvangslidelse / tvangstanker om HIV-smitte. Det finnes ingen holdepunkter for at du har HIV, fortsatt tester du deg. Du bør snakke med fastlegen om henvisning til terapi hos psykolog/psykiater, ikke om å ta flere HIV-tester. Du kan ikke fortsette å ta HIV-tester etter hver gang du tror du er eksponert for HIV. Dette kan eskalere og til slutt tar du tester hver gang du har vært utendørs for å sjekke om du har tråkket på en sprøytespiss. Du må ta problemet ved roten. Søk hjelp i dag. Endret 6. november 2019 av isw 7
Jr.Garcon Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 4 timer siden, The_sea skrev: Kan en hiv test bli positiv fra uke 10-11 til uke 12? Altså på 13 dager? Tatt regelmessige testet hver andre uke og testene har vist negativt hittil. Tror jeg brukte kondom ved samleie. Jeg er redd for at testen skal vise positivt til neste uke, altså i uke 12 Klarer ikke å fokusere, og er redd for å bli hiv positiv eller være smittet med hiv. Jeg har både tatt hurtigtest og blodprøver. Kan en bli positiv etter uke 10? Hilsen ei bekymra jente på 19 år Det er bedre å vente til inkubasjonstiden har gått ut, 12 uker ,da vet man 100%. Men som tidligere sagt i trådene du har laget om temaet så er det få tester som går fra negative til positive i uke 10-12. 99,99% så har du ikke HIV. Jeg forstår frykten din, men håper for din egen del at du ikke har mer ubeskyttet sex med folk med ukjent HIV status - for din egen del så vil du bli spart for muligheten for å få HIV og for angsten tilknyttet det. 1
Gjest The_sea Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 3 minutter siden, Jr.Garcon skrev: Det er bedre å vente til inkubasjonstiden har gått ut, 12 uker ,da vet man 100%. Men som tidligere sagt i trådene du har laget om temaet så er det få tester som går fra negative til positive i uke 10-12. 99,99% så har du ikke HIV. Jeg forstår frykten din, men håper for din egen del at du ikke har mer ubeskyttet sex med folk med ukjent HIV status - for din egen del så vil du bli spart for muligheten for å få HIV og for angsten tilknyttet det. Jeg skrev i innlegget at jeg hadde beskyttet samleie og jeg kjenner mannen
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #5 Skrevet 6. november 2019 30 minutter siden, The_sea skrev: Jeg skrev i innlegget at jeg hadde beskyttet samleie og jeg kjenner mannen 5 timer siden, The_sea skrev: Tror jeg brukte kondom ved samleie. Tror.. Og ingenting om at du kjente mannen nei. Men jeg er sikker på at du skrev noe om det i ditt forrige innlegg om hiv. Jeg støtter forslaget om å få psykisk hjelp. Anonymkode: e0777...a6d 4
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #6 Skrevet 6. november 2019 I andre land er inkubasjonstiden 4 uker. Jeg har slitt med denne angsten mange ganger og tatt test på test. Nå har jeg lært med stole på testen og ferdig med det. Å ta test på test gjør deg gal, så råder deg til å slutte med det. Du er helt på trygg grunn. Anonymkode: d2569...e52
pessimistisk Skrevet 6. november 2019 #7 Skrevet 6. november 2019 Søk hjelp! Tenk hvor mye penger samfunnet bruker på at du tester deg for hiv annenhver uke uten å engang vært i en risikosituasjon? Det blir nok billigere på sikt at du får behandling hos psykolog, for dette kan absolutt ikke være en god bekymring å bare på. Regner med at du gjerne sliter med andre ting også, siden du er så opphengt i dette. 1
Gjest The_sea Skrevet 6. november 2019 #8 Skrevet 6. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: I andre land er inkubasjonstiden 4 uker. Jeg har slitt med denne angsten mange ganger og tatt test på test. Nå har jeg lært med stole på testen og ferdig med det. Å ta test på test gjør deg gal, så råder deg til å slutte med det. Du er helt på trygg grunn. Anonymkode: d2569...e52 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Tror.. Og ingenting om at du kjente mannen nei. Men jeg er sikker på at du skrev noe om det i ditt forrige innlegg om hiv. Jeg støtter forslaget om å få psykisk hjelp. Anonymkode: e0777...a6d Jo kjente mannen
Gjest Alterego666 Skrevet 6. november 2019 #9 Skrevet 6. november 2019 11 timer siden, The_sea skrev: Kan en hiv test bli positiv fra uke 10-11 til uke 12? Altså på 13 dager? Tatt regelmessige testet hver andre uke og testene har vist negativt hittil. Tror jeg brukte kondom ved samleie. Jeg er redd for at testen skal vise positivt til neste uke, altså i uke 12 Klarer ikke å fokusere, og er redd for å bli hiv positiv eller være smittet med hiv. Jeg har både tatt hurtigtest og blodprøver. Kan en bli positiv etter uke 10? Hilsen ei bekymra jente på 19 år Enten lever du veldig på kanten, eller du er sterkt nevrotisk.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #10 Skrevet 6. november 2019 5 timer siden, The_sea skrev: Jo kjente mannen Sikkert, men du skrev ikke det i HI. Og igjen, søk hjelp. Psykisk hjelp Anonymkode: e0777...a6d 2
Gjest Familytree Skrevet 6. november 2019 #11 Skrevet 6. november 2019 (endret) HIV-tester gjøres etter samleie og en måneden etter siste test. Dette er inkubasjonstiden. Kan du snakke med fastlegen din om dette hvis du trenger. Endret 6. november 2019 av Familytree
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #12 Skrevet 6. november 2019 20 minutter siden, Familytree said: HIV-tester gjøres etter samleie og en måneden etter siste test. Dette er inkubasjonstiden. Kan du snakke med fastlegen din om dette hvis du trenger. Inkubasjonstiden (tiden det tar fra smittetidspunkt til sykdomsutbrudd) er 7-10 år. Det som er interessant for ts, er tidspunktet for serokonversjon (tiden fra smitte til antistoffer kan påvises i serum). Dette er normalt fra 3 - 12 uker. Det er normalt lite sannsynlighet for sykdom ved negativ test etter 8 uker. Etter 12 uker, er en negativ test et sikkert resultat. Ved mistenkt eksponering for smitte, testes det umiddelbart, etter tre uker, seks uker, tolv uker og seks måneder. I ts' tilfelle er det nok heller angst for smitte som er problemet. Risikoen for å bli smittet ved ubeskyttet vaginalt samleie med smittet partner er ca. 0.1 - 0.2 prosent, gitt intakte slimhinner og fravær av annen seksuelt overførbar sykdom. Anonymkode: bc8ff...cf9 1
Gjest The_sea Skrevet 6. november 2019 #13 Skrevet 6. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Inkubasjonstiden (tiden det tar fra smittetidspunkt til sykdomsutbrudd) er 7-10 år. Det som er interessant for ts, er tidspunktet for serokonversjon (tiden fra smitte til antistoffer kan påvises i serum). Dette er normalt fra 3 - 12 uker. Det er normalt lite sannsynlighet for sykdom ved negativ test etter 8 uker. Etter 12 uker, er en negativ test et sikkert resultat. Ved mistenkt eksponering for smitte, testes det umiddelbart, etter tre uker, seks uker, tolv uker og seks måneder. I ts' tilfelle er det nok heller angst for smitte som er problemet. Risikoen for å bli smittet ved ubeskyttet vaginalt samleie med smittet partner er ca. 0.1 - 0.2 prosent, gitt intakte slimhinner og fravær av annen seksuelt overførbar sykdom. Anonymkode: bc8ff...cf9 Ok takk. Jeg kan liksom ikke bli positiv i løpet av 13 dager?
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #14 Skrevet 6. november 2019 3 minutter siden, The_sea said: Ok takk. Jeg kan liksom ikke bli positiv i løpet av 13 dager? Hvis du er smittet, er du positiv fra smitteøyeblikket, men det vises ikke på tester før du har påviselige mengder antistoffer i blodet. Det tar normalt fra 3 - 12 uker. Dersom du er smittet, kan du smitte andre i denne perioden selv om du ikke har positive prøver enda. I ditt tilfelle tror jeg du skal legge fra deg angsten. Snakk med legen din. Anonymkode: bc8ff...cf9 1
Gjest The_sea Skrevet 7. november 2019 #15 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er smittet, er du positiv fra smitteøyeblikket, men det vises ikke på tester før du har påviselige mengder antistoffer i blodet. Det tar normalt fra 3 - 12 uker. Dersom du er smittet, kan du smitte andre i denne perioden selv om du ikke har positive prøver enda. I ditt tilfelle tror jeg du skal legge fra deg angsten. Snakk med legen din. Anonymkode: bc8ff...cf9 Tenk om jeg blir positiv i uke 11. Det er krise. Eller hadde det blitt vist på prøve tildigere?
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #16 Skrevet 7. november 2019 54 minutter siden, The_sea said: Tenk om jeg blir positiv i uke 11. Det er krise. Eller hadde det blitt vist på prøve tildigere? Nå må du roe deg ned. Anonymkode: bc8ff...cf9
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #17 Skrevet 7. november 2019 1 time siden, The_sea skrev: Tenk om jeg blir positiv i uke 11. Det er krise. Eller hadde det blitt vist på prøve tildigere? Krise er det vel den dagen du setter deg i en situasjon der du muligens kan bli smittet. Så hvis man bruker kondom så er det et ikke problem. Hvis du brukte kondom, kjenner mannen og enda er redd. Så må du aldri ha sex igjen. Anonymkode: 4bea8...8c0 1
Gjest The_sea Skrevet 7. november 2019 #18 Skrevet 7. november 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Krise er det vel den dagen du setter deg i en situasjon der du muligens kan bli smittet. Så hvis man bruker kondom så er det et ikke problem. Hvis du brukte kondom, kjenner mannen og enda er redd. Så må du aldri ha sex igjen. Anonymkode: 4bea8...8c0 Er ikke lett for meg 😕
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #19 Skrevet 7. november 2019 1 minutt siden, The_sea skrev: Er ikke lett for meg 😕 Jo. Det er like lett for deg som for alle andre. Anonymkode: 4bea8...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #20 Skrevet 7. november 2019 Inbukasjonstiden er ikke mange år som noen skriver. Den er på uker. Det finnes to typer tester. En som heter kombitest som ser etter antistoffer og virus, og en som bare ser etter virus. Antistoffer er det første som blir synlig i blodet og kan sees allerede etter ca 14 dager og fremover. Etter 4 uker har alle smittede fått antistoffer, men man har lagt opp en sikkerhetsmargin på noen uker for å være på den sikre siden. Derfor sier noen 8 uker og andre 12 uker. 12 uker er forsåvidt en gammel norm som ble brukt ført testene var så gode som dagens. Testen som kun viser virus slår ut på et senere tidspunkt, men brukes ikke i Norge. Snakk med legen din om dette. Du er hvertfall trygg. Anonymkode: d2569...e52
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå