Gå til innhold

Finne balansen på hesyeryggen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter mange års opphold fra hesteryggen har jeg mistet mine rytter ferdigheter og balansen. 

Hvor er beste tips for å finne tilbake til rytter ferdighetene og balansen? Er det bare mengde riding? 

Anonymkode: cfec5...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror det bare er mengdetrening som skal til. Jeg hadde også et langt opphold, så da jeg begynte igjen var det veldig uvant. Det gikk bedre for hver tur, og nå er det like bra som før 😊 jeg fant hjelp i en god ridebukse med gummiknotter i baken og bena og ridestøvler. Det gir mye bedre grep. Gøy å ri 😁

Anonymkode: d80f5...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du allerede har erfaring, så er det ofte mengdetrening, og jobbe med sits som er noe å fokusere på. 
Ri uten stigbøyler hjalp meg når jeg tok opp ridning etter noen år med opphold! 

Anonymkode: 9b4bd...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! 

Jeg fokuserer veldig på sitsen, for den er jo nøkkelen i alt. Men jeg skal begynne å ri uten stigbøyler, da blir det tvunget litt mer frem. 

Ts

Anonymkode: cfec5...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare min personlige vane, men når jeg rir nye hester så liker jeg å sitte som en "potetsekk" et par runder i skritt og trav. Sitter ikke slik at det er til ubehag for hesten, men sitter avslappet og ganske tungt på rumpa mens jeg kun fokuserer kun på å finne rytmen. Sitter med åpne hofter som følger nesten overdrevent med hestens bevegelser. Slik føler jeg at rytterfølelsen kommer på plass før jeg begynner å tenke på den perfekte sitsen. 

Ville droppet stigbøylene når du greier å sitte avslappet på hesten og ikke eventuelt spenner deg fast med hoftene. 

Anonymkode: 2dabc...b89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt opphold i ridning ved et par anledninger. Å ri uten stigbøyler fungerer dårlig for meg ved "opptrening", fordi jeg da er litt mer anspent selv. Så jeg må ha stigbøylene som støtte, da slapper jeg mer av, og får en bedre sits og bedre føling med hesten. Eventuelt rir jeg barbak på hester som egner seg for det. Å ri barbak for meg blir noe helt annet enn sal uten stigbøyler, barbak har jeg en mer naturlig sits, slapper av i lår og hofter, og følger hesten fint. Super balansetrening for meg.

Sal uten stigbøyler sitter jeg bare og spenner meg, det har jeg aldri fått helt til  😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengdetrening hjelper uten tvil. Har også hatt veldig god effekt av å trene balanse på yogaball, som har kommet til nytte i ridningen :)

Anonymkode: 10f98...73a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er standard problem med damer som har hatt opphold på en del år er at vi har stivna i bekkenet og sitter derfor ikke på rett måte i salen. Og det gjør at balansen er elendig. 

Du kan søke opp videoer på youtube fra Trollspeilet. Tror de kommer inn på dette på noe av det. Elendig kvalitet på videoene, men du hører hva de sier. De er veldig flinke med muskelsamspill i hest og rytter. 

Det jeg jobber med er å sitte mer med ned i rumpa og løfte bekkenet, om du forstår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...