AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #1 Skrevet 6. november 2019 Dere som har ADD, hvilke uyfordringer har dere i arbeidslivet? Får dere noe hjelp fra NAV med jobbsituasjonen? Jeg har selv ADD og sliter med jobb. Jeg prøvde sll mulig ufaglært og manuell jobb, men passer ikke til det på grunn av treigt tempo og kjedsomhet. Så prøvde jeg høyere utdanning, noe jeg trivdes godt med og har studert i flere år. Problemet er når jeg nå skal ut i arbeidslivet igjen. Det er ikke alt jeg passer til på grunn av tempo osv, så det gjør at arbeidsinnsatsen varierer veldig. Det igjen gjør at jeg stiller svakere enn mange andre. Jeg har funnet ut at jeg trives godt med skriving og formidling i forskjellig form. Men takler ikke så godt deadlines, og undervisning på skole blir for krevende når det kommer til fokus. Jeg trives best i et rolig miljø der jeg kan fokusere på produkt fremfor tempo, samt lite støy som forstyrrer fokus. Så hva kan jeg gjøre? Jeg gjør en god jobb på det jeg mestrer, men vanskelig å finne rett jobb. Kan NAV være til hjelp her? Anonymkode: 6c7bc...98c
Summerbird1 Skrevet 6. november 2019 #2 Skrevet 6. november 2019 (endret) Det er ikke godt å vite Endret 6. november 2019 av Summerbird1
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #3 Skrevet 6. november 2019 Går du på medisiner? Mannen min har ADD, men har både høyere utdanning (master) og jobber i et kreativt yrke med deadlines. Det funker bra, fordi han går på medisiner (Ritalin), da klarer han å fokusere godt. Anonymkode: 06d26...1ed
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #4 Skrevet 6. november 2019 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: Går du på medisiner? Mannen min har ADD, men har både høyere utdanning (master) og jobber i et kreativt yrke med deadlines. Det funker bra, fordi han går på medisiner (Ritalin), da klarer han å fokusere godt. Anonymkode: 06d26...1ed Nei. Jeg hadde concerta en periode, men fikk så depressive tanker av det. Nå tar jeg en slags fiskeolje som hjelper på konsentrasjonen. Men fortsatt så sliter jeg med frister og stress. Anonymkode: 6c7bc...98c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #5 Skrevet 9. november 2019 Ingen andre? Anonymkode: 6c7bc...98c
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #6 Skrevet 9. november 2019 Nav kan være til hjelp be dem evt om arbeidstrening et sted du kunne tenke deg å jobbe, så kan du satse på å få en fast jobb der etterhvert. Eventuelt får du en god erfaring å ta med deg videre til drømmejobben. Anonymkode: 28a13...e34 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2019 #7 Skrevet 9. november 2019 Hei TS Jeg har et nært familiemedlem med ADD. Vedkommende sliter med de samme tingene du beskriver, dog kanskje på et litt tyngre nivå (vanskelig å konkludere ut fra det du skriver) Vedkommende har testet ulike medisiner gjennom en del år, og ikke enda landet på en optimal medisin. Men funnet en som ikke gir depresjon og manglende matlyst. Altså noe mildere enn Ritalin, men mer potent enn fiskeolje. Vedkommende har hatt AAP i ca 4-5 år, og for vedkommendes del innbefatter dette høyere utdanning (bachelor). Studiet er noe personen brenner for, og har et stort ønske seg å jobbe med. Vedkommende har også før dette har perioder med AAP i arbeidslivet (tilfeldig utplassering, med varierende/mindre hell.) Jeg opplever at NAV har (stort sett) vært meget lydhør for mitt familemedlems behov og ønsker, ift. til å ikke bli ufør, men å få en utdannelse og dertil forhåpentligvis jobb på et eller annet nivå innen sitt prefererte felt. Anbefaler deg å ta kontakt med NAV, og få utredet dine muligheter. Anonymkode: 21fdb...4f1 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #8 Skrevet 10. november 2019 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei TS Jeg har et nært familiemedlem med ADD. Vedkommende sliter med de samme tingene du beskriver, dog kanskje på et litt tyngre nivå (vanskelig å konkludere ut fra det du skriver) Vedkommende har testet ulike medisiner gjennom en del år, og ikke enda landet på en optimal medisin. Men funnet en som ikke gir depresjon og manglende matlyst. Altså noe mildere enn Ritalin, men mer potent enn fiskeolje. Vedkommende har hatt AAP i ca 4-5 år, og for vedkommendes del innbefatter dette høyere utdanning (bachelor). Studiet er noe personen brenner for, og har et stort ønske seg å jobbe med. Vedkommende har også før dette har perioder med AAP i arbeidslivet (tilfeldig utplassering, med varierende/mindre hell.) Jeg opplever at NAV har (stort sett) vært meget lydhør for mitt familemedlems behov og ønsker, ift. til å ikke bli ufør, men å få en utdannelse og dertil forhåpentligvis jobb på et eller annet nivå innen sitt prefererte felt. Anbefaler deg å ta kontakt med NAV, og få utredet dine muligheter. Anonymkode: 21fdb...4f1 Hei. Jeg fikk AAP under studiene på bachelorgraden, men er usikker på om jeg kan få det igjen når jeg har hatt det før. Jeg klarer fint å studere, men problemene kommer når jeg skal ut i arbeidslivet 😔 Anonymkode: 6c7bc...98c
AnonymBruker Skrevet 10. november 2019 #9 Skrevet 10. november 2019 På 6.11.2019 den 23.01, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg hadde concerta en periode, men fikk så depressive tanker av det. Nå tar jeg en slags fiskeolje som hjelper på konsentrasjonen. Men fortsatt så sliter jeg med frister og stress. Anonymkode: 6c7bc...98c Jeg har ADD og går for tiden på aap. Hadde store konsentrasjonsvansker og var både mentalt og fysisk utslitt etter arbeidsdag. Jeg har god hjelp av medisiner. Jeg prøvde først ritalin, men fikk kraftige opp- og nedturer av det. Har nå begynnt på ny medisin som fungerer mye bedre for meg, lisdeksamfetamin. Har du fått tilbud om å prøve ut annen medisin? Anonymkode: c258e...d17
AnonymBruker Skrevet 12. november 2019 #10 Skrevet 12. november 2019 På 10.11.2019 den 21.44, AnonymBruker skrev: Jeg har ADD og går for tiden på aap. Hadde store konsentrasjonsvansker og var både mentalt og fysisk utslitt etter arbeidsdag. Jeg har god hjelp av medisiner. Jeg prøvde først ritalin, men fikk kraftige opp- og nedturer av det. Har nå begynnt på ny medisin som fungerer mye bedre for meg, lisdeksamfetamin. Har du fått tilbud om å prøve ut annen medisin? Anonymkode: c258e...d17 Nei. Jeg bare kutta medisinene ut selv. Fikk ikke noe særlig lang oppfølging av lege etter utredningen, utenom 3 år med AAP når jeg studerte Anonymkode: 6c7bc...98c
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå