Gå til innhold

Barn som kaller foreldre "dumming"

Anbefalte innlegg

Skrevet

3-åringen har ved flere anledninger i det siste ropt "dumming" til meg eller far når hun er frustrert/sint. Vi har sagt strengt og tydelig at det ikke er greit å si stygge ting til andre. Har forklart at dette kan gjøre andre lei seg og at hun må si unnskyld. Hun svarer med å gjenta "dumming" flere ganger rett opp i ansiktene våre. I dag ropte hun det igjen og igjen tross tilsnakk og vi satt henne til slutt i trappen og ba henne bli der til hun var klar til å si unnskyld (satt der sammen med henne så hun ikke skulle stikke av). Hun sa til slutt unnskyld, men er usikker på om dette er en god måte å løse det på. Råd? :)

Anonymkode: 1a3d5...7b9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overse det etter dere har sagt fra første gangen. Fortsetter dere å gi det oppmerksomhet så er det jo bare kjempemorsomt å fortsette å si det. Dere gir jo barnet akkurat det som det ønsker 😊

Anonymkode: 53371...422

• Liker 8
Skrevet

Fins det barn som IKKE har kalt foreldrene sine for dumming??

• Liker 39
Gjest ByeByeLove
Skrevet

Kan en treåring lastes for å være dønn ærlig? Kanskje hun har rett?

Skrevet

Min har også begynt med dette..han er tre, snart fire. Tror der er en greie i den alderen. Jeg er litt streng og tar fra barne TV hvis han sier noe sånt til meg eller pappaen 😆

Irriterer meg hvordan de for eks bruker «dumme» i Peppa gris på TV. De sier det hele tiden. På engelsk bruker de «silly» som er noe helt annet. De burde si tøysete.

Anonymkode: e569f...f33

• Liker 3
Skrevet

Alderen tilsier at det kommer til å bli mye mer av dette - man forklarer barnet at man ikke skal gjøre det, og så overser man det mesteparten av tiden. 

Så lenge barnet får oppmerksomhet vil det synes det er moro, for da får de noe igjen for det.

• Liker 3
Skrevet

Forskning viser at barn som blir satt i skammekrok/trappa/time out ol. sitter ikke å tenker etter hva de gjorde feil. De tenker etter hvorfor de selv hadde rett.  

Anonymkode: 8a90b...720

• Liker 14
Skrevet (endret)

Den fasen gikk fort over her, bare viste at det ikke gikk inn på oss og at det ikke er noen big deal. Da ble det kjedelig/nytteløst. 

Tenker også at ungene kan bli kalt ting av andre barn, og det å vise at det ikke er så farlig er greit på den måten også. Jeg står for det jeg har gjort eller sagt, du kaller meg dumming, det går fint det. 

Av og til snakker vi om at det beste om vi ikke liker noe er å forklare hva vi ikke likte og hvorfor. At det er lite hjelp i å bare slenge ut en "dumming" til personen. 

Endret av Embla82
  • Liker 7
Skrevet

Jeg hadde aldri reagert på å bli kalt dumming, det kaller vel alle barn foreldrene sine på et tidspunkt? Er det ikke bare å ignorere det? Eller også se på om barnet har et poeng?

Anonymkode: 62070...fae

• Liker 5
Skrevet

«Dumming» er vel ganske uskyldig vel? 
Finnes faktisk verre ting å bli kalt av barna...

Anonymkode: 95fca...06c

• Liker 2
Gjest WhisperingWind
Skrevet
8 timer siden, Pås skrev:

Eller dust. Eller JEG HATER DEG!

😂

Beste er å ignorere atferden totalt mens det pågår. Når barnet har roet seg og er åpen for dialog så kan dere dere snakk om hva som er greit og ikke greit å si og gjøre. Er ikke like gøy å utagerer når en ikke får en reaksjon.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Råd

Jeg hadde gjort det samme som deg, men ikke brukt trappa til hun var klar for å si unnskyld, for da blir det en maktkamp. Jeg hadde brukt en fast tid, for eksempel ett minutt, og sittet der med henne. 

Så hadde jeg sagt at når man sier sånne ting til andre må man heller være stille og tenke seg om. Man kan si fra, men på andre måter. Og så hadde jeg prøvd å samtale om hva man kunne ha sagt isteden. 

Alternativt, om man er så sinna at man ikke klarer å snakke ordentlig, kan man gå for seg selv til man klarer det. 

Jeg synes ikke det er riktig å ignorere, for det er HELT SIKKERT at denne ungen også sier sånt til andre. 

Anonymkode: 6bf8c...6f1

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde også brukt time out tydelig på meg selv om jeg ble sint, slik at hun kunne se hvordan det ble gjort i praksis. «Nå er jeg sinna, så nå må jeg gå litt for meg selv og puste litt».

Anonymkode: 6bf8c...6f1

• Liker 3
Skrevet

Hadde bare ledd av henne, «nååh så søt du er når du er sinna» ☺️

Anonymkode: de160...518

Skrevet (endret)

Jeg spurte alltid mine hva de mente og hjalp dem finne ord å beskrive følelsene sine for "dumming" er et utrykk for følelser der og da, heller enn å la det handle om "ikke si noe stygt" så handlet det om å klare sette ord på det de følte på en bedre måte, er de lei seg fordi du griper inn i en lek, er de opprørt fordi du vil de skal bruke bukse mens jenta vil ha kjole, sier du støvler mens gutten vil ha fotballsko osv osv - hvorfor sier barnet "dumming" og hva føler barnet i den situasjonen? At du reagerer på følelser med straff er ikke så bra tenker jeg.. Heller ikke bra å lære barnet at det latterliggjøres i form av "søt som sinna" da følelser og selvfølelse ofte går hånd i hånd - man lærer fra dag en, så her kan du som forelder gi barnet ditt en solid hjelp på veien..

Endret av Carrot
  • Liker 10
Skrevet
11 timer siden, Pås skrev:

Faktisk finnes det. Jeg har en sønn som er voksen nå, og han har aldri kalt oss foreldrene for dumming eller noe annet. 

Men ja, de aller fleste unger roper det til sine foreldre eller venner noen ganger i løpet av livet når de blir opprørte. Så det er veldig, veldig vanlig :)

Anonymkode: b19de...b01

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en mildt sagt stygg hersketeknikk. Det er sånt menn kan finne på å si til kvinner for å rakke ned på dem.

Anonymkode: b19de...b01

• Liker 16
Skrevet

Timeout er jo frarådet så jeg ville absolutt ikke brukt det.

Barn vet ikke hva de føler alltid, så i en slik situasjon ville jeg heller prøvd å snakke rolig og finne ut hva barnet føler «er du sint? Det forstår jeg, men du trenger ikke bruke sånne ord.»

Hvis barnet går i vranglås så ville jeg bare ignorert oppførselen og så heller pratet VELDIG kort om det etterpå. 

som regel trenger barna bare å forstå hva det er de kjenner på og få lov til å kjenne og lære om følelsene sine og så må vi voksne stå litt i det. 

• Liker 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo oppskriften på å forvirre barn fra å regulere egne følelser.

Ta, jeg ville tatt fokuset vekk fra å si unnskyld og sitte i trappa og snakket med barnet om at du blir lei deg av å bli kalt dumming.

• Liker 7
Gjest Geirfuglen
Skrevet

Synes ikke det med å le av ungen eller time out eller kjeft er særlig nyttig. 
Nå er jo alle treåringer forskjellige, men det jeg synes funker best er å forklare hvorfor det ikke er greit å kalle andre for dumme.

Pleier å si sånt som at «jeg blir lei meg når du sier det. Ingen liker å bli kalt dum. Vi kan heller si fine ting til hverandre. Da har vi det mye hyggeligere sammen».

Eventuelt svare ut ifra situasjonen. 
«Jeg skjønner at du ikke vil kle på deg og at du synes det er kjedelig. Det gjør jeg også noen ganger. Men vi kan ikke kalle andre for dumme likevel, for da blir jeg lei meg. Ingen liker det. Nå er det noe som heter minusgrader ute. Da blir det rim på bakken og bilen, sånn vi snakket om i går. Og da er det så kaldt at vi må ha på mer tøy enn vi pleier. Jeg skal også ha på en tykk genser så jeg ikke fryser. Og nå har jeg funnet fram vinterjakka mi. Kom, så kan vi kle på oss sammen». 

Det tar litt tid innimellom, men jeg opplever at det alt i alt tar mindre tid enn å krangle. Begynner jeg å skynde meg kan man i alle fall regne med at det rakner totalt. Min fyller straks 3 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...