Gå til innhold

Lar dere motoren gå mens dere skraper bilrutene?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Å la bilen stå på tomgang er dumt, ser ned på de som gjør det

Anonymkode: b60e7...109

Å jeg ser ned på de som ser ned på folk som ikke gjør som dem selv 

Anonymkode: 6167d...2eb

Skrevet

Starter opp litt før jeg kjører, da er det meste tint bort. Skraper hvis det er nødvendig. Bor i enebolig og vedlikeholdslader batteriet om vinteren. 

Skrevet

Jeg starter opp bilen å lar den går til alle rutene er isfrie, da er det som regel komfortabel temperatur inne i bilen. Hater å fryse når jeg kjører bil, bruke vinterjakke eller masse klær utgår også da det er trafikkfarlig. 

Anonymkode: b54f5...751

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Å la bilen stå på tomgang er dumt, ser ned på de som gjør det

Anonymkode: b60e7...109

Jeg ser ned på dem som kjører av gårde med kondens på innsiden av rutene og dårlig sikt. Det synes jeg er dumt.

Anonymkode: eacf4...6ce

• Liker 7
Skrevet

Jeg skraper ikke engang. Bare setter meg inn og venter på at det smelter 😎

• Liker 1
Skrevet

Jeg merker at tilgang til oppvarmet dobbeltgarasje fra huset er gull. 

Anonymkode: 58192...41b

• Liker 1
Skrevet

Om jeg har tid, starter jeg bilen 10-15 min før. Lar den gå mens jeg gjør resten av morgenrutinen. 

Men hvis ikke så får den stå og gå mens jeg skraper. 

Anonymkode: 38b24...561

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for innlegg av utestengt bruker, brukerdebatt, avsporinger og svar til dette.

Edie, adm.

• Liker 1
Skrevet

Nei. Jeg skraper først, så ligger jeg over panseret og puster på ruta. Så sette jeg med bak rattet, og puster på ruta innenfra. Det tar tid (et par timer), men det er verdt det med tanke på klimaet. Tenk å la bilen gå noen minutter på tomgang a gitt, fysj!

• Liker 6
Skrevet

Ja, det gjør jeg. Ruta må varmes opp før kjøring uansett, så da kan jeg like gjerne gjøre det mens jeg skraper, så blir det lettere å skrape også. Alternativet er å sitte inne i den kalde bilen med henda i fanget og se på at ruta tiner, noe som hverken er bedre for miljøet, slitasje eller kroppstemperaturen min. 

Og når det gjelder dynamoer og alt annet så er dette slitedeler, som uansett må byttes i blandt, og så lenge jeg ikke bruker det så hardt at jeg bryter vanlige intervaller er ikke det noe jeg bekymrer meg over. Venninna mi som har motorvarmer måtte bytte dynamoen etter x-antall km hun også, mens jeg som har like gammel bil av samme type ikke har kommet dit enda, siden min har gått kortere km. Dette blir som å ikke bruke blinklys for å spare pærer, eller la være å bremse for å ikke slite ut klossene. 

Anonymkode: 203e0...c44

• Liker 4
Skrevet

Gjorde det i gamle dager. Nå har jeg en bil som er forhåndsinnstil på faste tider, evt startes fra app.

Anonymkode: 77fe5...f1c

Skrevet

Skraper aldri rutene. Har kupevarmer. Men skulle jeg skrapet rutene hadde jeg slått på varmen, ellers kan man stå og skrape en time da. 

Anonymkode: c8777...5c9

Skrevet

Ja. Har elbil så det er anbefalingen.

Anonymkode: 4085b...29f

Skrevet

motor og kupevarmer, både hjemme og på jobb.

skulle jeg glemme å plugge i den, starter jeg bilen før frokost. varme i speil og varmeapparat på auto. hadde jeg ikke vært så lat har jeg startet bilen å latt den gå også i tillegg til motor og kupevarmer. sparer bilen for unødig slitasje om den når driftstemperatur før bruk.

Skrevet

Lar bilen gå mens jeg skraper. Hvis ikke må jeg uansett sitte å vente på at rutene skal bli duggfrie når jeg starter bilen. Tar meg ikke lange tiden å gjøre klar bilen da jeg har et trekk over den. Men ja fysj for et miljøsvin jeg er som lar bilen gå i 3-5 min så jeg ser hvor jeg kjører etterpå.

Anonymkode: 6167d...2eb

• Liker 3
Annonse
Skrevet

Trodde den skulle varme seg litt før man begynner å kjøre uansett. At det var bra for bilen

Anonymkode: e027b...7e7

Skrevet
På 5.11.2019 den 21.51, AnonymBruker skrev:

Hva gjør dere? 

Jeg starter motoren, setter vifte og setevarme på fullt og lar motoren gå mens jeg skraper bilrutene. Bor i enebolig, og jeg hører i hvertfall ikke bilene til naboene rundt, så jeg antar at min motor ikke plager dem heller. 

Men er det greit? Ikke greit? Når eventuelt er det greit å gjøre? 

Anonymkode: e1d4b...d00

Jeg gjør det samme som deg. Sikkert ikke smart hverken økonomisk eller for miljøet, men jeg synes ofte det må til for å kunne kjøre med en gang uten at det dugger igjen eller fryser på is med en gang igjen. 

Anonymkode: 0e6af...c9d

Skrevet
På 6.11.2019 den 1.40, AnonymBruker skrev:

Jeg står IKKE å skraper is av en iskald bil. Så ja, jeg lar motoren gå mens jeg skraper bilrutene, for å få opp varmen slik at rutene blir enklere å skrape. Sant skal sies at jeg bruker mye slik de-icer spray som man bare sprayer på og så "forsvinner" isen. Men dette fungerer ikke på tykk is, da må skrapen frem. Er ikke dette som gjør meg til et miljøsvin eller som vil gjøre at verdenen går under akkurat.

Anonymkode: 2f7b3...56c

Jeg trodde ikke det var lov å stå og kjøre. Hvordan får du til det forresten? 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde ikke det var lov å stå og kjøre. Hvordan får du til det forresten? 

Leste feil. :flau:

• Liker 4
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde den skulle varme seg litt før man begynner å kjøre uansett. At det var bra for bilen

Riktig, en kaldstart der man starter å kjøre med en gang tilsvarer like mye slitasje som mange tusen kilometer med vanlig kjøring. Alle forbrenningsmotorer bør få gå seg varm slik at oljen oppnår riktig temperatur og trykk før man belaster motoren noe særlig.

Anonymkode: b54f5...751

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...