AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #41 Skrevet 11. desember 2019 Vi har DEFA Warm-Up Link med timer. Den skrur på kupévarmeren og motorvarmeren til faste tider, slik at vi alltid kommer til varm bil og isfrie ruter. Vi har en "håpløst primitiv fossilbil", som en annen her godtet seg over. Anonymkode: b9aca...334
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #42 Skrevet 11. desember 2019 Ja begynnte å gjøre det etter at jeg fikk en bot på 3500 kr for dårlig sikt, hadde skrapt vinduene på utsiden og innsiden av bilen før jeg kjørte. Men siden bilen ikke var varm (varmluft mot frontrute) dannet det seg et islag på innsiden av frontruten mens jeg kjørte pga pust fra meg og passasjer. Så ja starter nesten alltid bilen før jeg begynner med å skrape. Og de gangene jeg ikke gjør det sitter jeg i bilen og venter til den er gått varm. Kall meg gjerne miljøsvin så mye dere vil, men 3500 kr svir i pengboken så den feilen skal jeg aldri gjøre igjen. Anonymkode: 26f23...3eb 7
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #44 Skrevet 11. desember 2019 Ja, gjør det på de kaldeste dagene på grunn av is og slik at varmetrådene i frontruta skal virke. Har også alltid trodd at det ikke er bra å kjøre av gårde med helt kald motor. Har gjort det når jeg har veldig dårlig tid, og det høres ikke helt bra ut. Delene må vel slites fortere hvis man begynner å kjøre med en gang med en kald bil, og stive slanger osv? Vet at det beste er motorvarmer, men siden jeg ikke har problemer med å starte bilen i kulda så har ikke dette vært førsteprioritet. Anonymkode: 39148...823
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #45 Skrevet 11. desember 2019 Alle naboene våre gjør det, jeg også. Anonymkode: a983c...383
AnonymBruker Skrevet 11. desember 2019 #46 Skrevet 11. desember 2019 Ja jeg skrur på bilen, setter på luft og varme opp mot frontruta, og varmen på bakruta. Skraper alle vinduer, når jeg kommer meg bak er alt smeltet der og mindre jobb for meg. Setter meg inn i bilen og kjører font videre med god sikt gjennom alle rutene 😄 Anonymkode: 428f6...cac
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #48 Skrevet 12. desember 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Ikke greit. Men av helt andre grunner enn du ser for deg. Når du skrur på allt av elektrisitet i bilen, varmtråder i rutene, varme i setene, kupeviften på full guffe, så går den strømmen ikke fra batteriet men fra dynamoen. Når motoren står på tomgang klarer ikke dynamoen å generere nok strøm til alt dette, uten å gå ekstremt varm. Skru gjerne på kupevifta. Men vent med varmetråder og setevarmere til du er begynt å kjøre. Ellers ødelegger du dynamoen. Anonymkode: 02f3a...5fa Sludder og vås! Ikke spre slike falske informasjoner! Anonymkode: 1784b...858 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #49 Skrevet 12. desember 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sludder og vås! Ikke spre slike falske informasjoner! Anonymkode: 1784b...858 Her er en enkel video som forklarer hva som skjer når en dynamo blir utsatt for for høye strømkrav: Anonymkode: 02f3a...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #50 Skrevet 12. desember 2019 6 hours ago, Husholdning1 said: Det gjorde mitt også... Krokene fra den ene siden var igjen, resten borte. Nå snakker jeg om et sted der stiv kuling er vanlig vel å merke. Det er kanskje ikke så vanlig her nei, og hele greia blir jo som et seil, så det må vel ryke til slutt. Anonymkode: d67fd...179
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #51 Skrevet 12. desember 2019 5 hours ago, 14.09.2019 said: Bor i Stavanger, så vet ikke helt hva snø er for noe. 7 pluss grader i desember er ikke feil Jeg var i Stavanger i en hel måned rett før jul for noen år siden, helt fantastisk å slippe vinter....sukk. Nå bor jeg ved Brumunddal og bare drømmer om varmere breddegrader. Skal være glad når jeg har flyttet herfra en gang. Anonymkode: d67fd...179
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #52 Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her er en enkel video som forklarer hva som skjer når en dynamo blir utsatt for for høye strømkrav: Anonymkode: 02f3a...5fa Setter på setevarme og varmetråder for bakrute/speil, null problem. Du en dynamo klarer helt fint den belastningen. Det går ikke så mye strøm som du vil ha det til! Anonymkode: 1784b...858 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #53 Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Her er en enkel video som forklarer hva som skjer når en dynamo blir utsatt for for høye strømkrav: Anonymkode: 02f3a...5fa Eehhh.....når jeg gikk på skolen og lærte å feilsøke på starter/dynamo, hadde vi en da ganske moderne testbenk, dette er noe hjemmesnekra greier av en eller annen hobbyprofessor. Spar oss for slik vrøvl! Anonymkode: 1784b...858 1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #54 Skrevet 12. desember 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eehhh.....når jeg gikk på skolen og lærte å feilsøke på starter/dynamo, hadde vi en da ganske moderne testbenk, dette er noe hjemmesnekra greier av en eller annen hobbyprofessor. Spar oss for slik vrøvl! Anonymkode: 1784b...858 Mannen er ingeniør, ikke professor. Han feilsøker ikke, han overbelaster for å vise hva som skjer når en dynamo overbelastes. Anonymkode: 02f3a...5fa 2
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #55 Skrevet 12. desember 2019 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Setter på setevarme og varmetråder for bakrute/speil, null problem. Du en dynamo klarer helt fint den belastningen. Det går ikke så mye strøm som du vil ha det til! Anonymkode: 1784b...858 Ja, selvfølgelig klarer den det. Men over tid slites den ut. Anonymkode: 02f3a...5fa
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #56 Skrevet 12. desember 2019 7 timer siden, 14.09.2019 skrev: Bor i Stavanger, så vet ikke helt hva snø er for noe. 7 pluss grader i desember er ikke feil Takke meg til å snø i stedet for den harde isen jeg skraper her. 😂 Ikke ofte vi må skrape i Stavanger, men de dagene vi gjør er det jo regn som har frosset slik at det ligger tykk is på alle rutene. Anonymkode: f4cd9...8f9 3
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #57 Skrevet 12. desember 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja, selvfølgelig klarer den det. Men over tid slites den ut. Anonymkode: 02f3a...5fa For at noe ikke skal slites ut, bør det heller ikke brukes! Visste du ikke det? Anonymkode: 1784b...858
Husholdning1 Skrevet 12. desember 2019 #58 Skrevet 12. desember 2019 (endret) Jeg lar bilen stå å gå seg god og varm uten å skrape rutene, og går inn i varmen for å vente. Et kvarters tid holder stort sett. Skraping av ruter er for det første en ubehagelig aktivitet, og for det andre sliter det voldsomt på rutene. Endret 12. desember 2019 av Husholdning1
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #59 Skrevet 12. desember 2019 Jeg må skru på motoren og viften før jeg skraper. Noen ganger må jeg også skrape på innsiden. Ser ikke problemet med å la bilen gå mens jeg skraper? Alternativet er å skrape, sette seg inn i bilen, skru på motor og vifte for så å sitte inni bilen (på tomgang) mens jeg venter på at kondens på innsiden av rutene forsvinner før jeg kjører. Resultatet er jo akkurat det samme med hensyn til tomgangskjøring. Anonymkode: eacf4...6ce 4
AnonymBruker Skrevet 12. desember 2019 #60 Skrevet 12. desember 2019 Nei. Å la bilen stå på tomgang er dumt, ser ned på de som gjør det Anonymkode: b60e7...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå