AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1 Skrevet 5. november 2019 Hovedsakelig har jeg slitt med ekstrem utmattelse i mange mange år. Har hatt få perioder hvor jeg vil kalle meg selv "normal". Har også slitt med depresjon i perioder. Oppveksen har vært preget av psykisk vold i hjemmet, med en nedlatende og truende far. Det er klart at dette har preget meg. Første gang jeg kan huske at jeg hadde sympomer var på videregående, husker ejg var sliten og gikk til skolelegen. Fikk da påvist kyssesyken husker jeg. Etter det har jeg liksom bare slitt, noe som får meg til å tenke ME. Likevel er jeg usikker, for kan ikke huske å ha hatt mye kroppslige smerter. Det har jeg i større grad nå, med hodeverk, rygg og kneverk. Har veldig ofte sykdomsfølelse når jeg våkner, søvnproblemer, konsentrasjonspoblemer og store hukommelsesproblemer. Både med tanke på fortid (slik har det alltid vært) og nå bare generelle hukommelsesvansker. Jeg er nå 35 år, har aldri hatt en fulltidsstilling, vært på AAP i mange år (husker ikke hvor mange). Mister egentlig AAP nå i januar... Går på skole, men det henger i en tynn tråd nå. Er mor til 3 barn og er alene. Legen min tror ikke på ME og har derfor ikke sendt meg til noen form for utredning. Ber rett og slett om råd og tanker her nå. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: e8fbf...352
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #2 Skrevet 5. november 2019 Har du hatt noe som helst medisinsk utredning for plagene dine? Hvis ikke hadde jeg startet der, om man ikke finner noe under utredning som kan forklare plagene dine, så kan du begynne å tenke på ME. ME utredes når man treffer de fleste av symptomene på Canadakriteriene og alt annen sykdom kan utelukkes. I tillegg til utmattelse må du ha en del andre nevrologiske symptomer og du får økte symptomer ved eller etter «aktivitet». Legger ved link til veileder for utredning av ME, der står det oversikt over sykdommen og meste hvordan legen skal gå frem for å utrede. https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/pasienter-med-cfsme-utredning-diagnostikk-behandling-rehabilitering-pleie-og-omsorg/CFS-ME – Nasjonal veileder for utredning, diagnostikk, behandling, pleie og omsorg.pdf/_/attachment/inline/63b695db-59b0-48e9-9da5-f49a4de282ba:35fd11d1509dd099b5bf142021e5813d10070553/CFS-ME – Nasjonal veileder for utredning, diagnostikk, behandling, pleie og omsorg.pdf Anonymkode: 1148c...921 1
Misanthropis Skrevet 5. november 2019 #3 Skrevet 5. november 2019 Vil tipse om å Sjekke deg for borrelia ihvertfall. Mamma var akkuratt slik og ble enda værre enn dette, legene utredet og utredet og trodde det var alt fra me, slag, leddgikt, depresjon og gud vet hva annet jeg ikke husker. Værre år for år, men sakte og sikkert, symptomer fra svakhet, lammelser, utmattelse, det ble en veldig langvarig antibiotikakur og alt kunne forklares pga senskader av borreliose over mange mange år. Hun har aldri sett flått på seg eller hatt utslett...
Misanthropis Skrevet 5. november 2019 #4 Skrevet 5. november 2019 I tillegg til alle dine symptomer altså
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 2 minutter siden, Misanthropis said: Vil tipse om å Sjekke deg for borrelia ihvertfall. Mamma var akkuratt slik og ble enda værre enn dette, legene utredet og utredet og trodde det var alt fra me, slag, leddgikt, depresjon og gud vet hva annet jeg ikke husker. Værre år for år, men sakte og sikkert, symptomer fra svakhet, lammelser, utmattelse, det ble en veldig langvarig antibiotikakur og alt kunne forklares pga senskader av borreliose over mange mange år. Hun har aldri sett flått på seg eller hatt utslett... Hvordan påviste de borrelia? Anonymkode: 7bebe...fe8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 Hvordan er formen til moren din i dag? Anonymkode: 7bebe...fe8
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #7 Skrevet 5. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan påviste de borrelia? Anonymkode: 7bebe...fe8 Det gjøres ved blodprøve evt spinalpunksjon. Og er en av tingene de skal utelukke under en ME-utredning. Anonymkode: 1148c...921
Misanthropis Skrevet 5. november 2019 #8 Skrevet 5. november 2019 Det ble tatt blodprøve som påviste infeksjonen. Formen er veldig bra nå.
Mezzosoprena Skrevet 5. november 2019 #9 Skrevet 5. november 2019 Det høres ut som noe ja - jeg ville ha gjettet på fibromyalgi eller ME. Historikken din er typiske triggere for begge diagnoser... Kanskje ikke nok symptomer for fibro, hvis du ikke har mer enn du sier i hovedinnlegget - men jeg hadde mast mer på legen, eventuelt gått til en annen lege.
Silva Pluvialis Skrevet 5. november 2019 #10 Skrevet 5. november 2019 Har du vært utredet av psykolog? En barndom fylt av psykisk og/eller fysisk vold kan gi slike symptomer. 2
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #11 Skrevet 6. november 2019 8 hours ago, Misanthropis said: Det ble tatt blodprøve som påviste infeksjonen. Formen er veldig bra nå. Var det i Norge hun fikk diagnose og behandling? Det du kaller lang antibiotika-kur, var det de norske retningslinjene på 2 uker? Er det lenge siden denne behandlingen, og du sier altså at moren din er frisk nå? Da har hun vært ekstremt heldig! Anonymkode: 7bebe...fe8
Misanthropis Skrevet 6. november 2019 #12 Skrevet 6. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var det i Norge hun fikk diagnose og behandling? Det du kaller lang antibiotika-kur, var det de norske retningslinjene på 2 uker? Er det lenge siden denne behandlingen, og du sier altså at moren din er frisk nå? Da har hun vært ekstremt heldig! Anonymkode: 7bebe...fe8 Her i Norge ja, Hun fikk en kur mye lengre enn to uker. De målte visst hvor mye det var i blodet og hennes nivå var veldig høyt. Hun er ikke 100 % frisk, men hun er veldig mye bedre. Så nå er hun i veldig!! fin form i forhold til for et år siden. Jeg vet det har vært vanskelig med borreliose og testing og medisinering, men tydeligvis begynner ting å skje, også her, heldigvis!
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #13 Skrevet 6. november 2019 13 minutter siden, Misanthropis said: Her i Norge ja, Hun fikk en kur mye lengre enn to uker. De målte visst hvor mye det var i blodet og hennes nivå var veldig høyt. Hun er ikke 100 % frisk, men hun er veldig mye bedre. Så nå er hun i veldig!! fin form i forhold til for et år siden. Jeg vet det har vært vanskelig med borreliose og testing og medisinering, men tydeligvis begynner ting å skje, også her, heldigvis! Takk for svar! Var det altså for ett år siden hun fikk antibiotika? Mye lengre, hva vil det si? Hvor i landet fikk hun slik hjelp? Anonymkode: 7bebe...fe8
Misanthropis Skrevet 6. november 2019 #14 Skrevet 6. november 2019 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Var det altså for ett år siden hun fikk antibiotika? Mye lengre, hva vil det si? Hvor i landet fikk hun slik hjelp? Anonymkode: 7bebe...fe8 Hun begynte på kuren tidlig i vår. Hun fikk hjelp av den nye fastlegen i Oslo vet jeg, men om hun ble henvist videre det vet jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #15 Skrevet 6. november 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hovedsakelig har jeg slitt med ekstrem utmattelse i mange mange år. Har hatt få perioder hvor jeg vil kalle meg selv "normal". Har også slitt med depresjon i perioder. Oppveksen har vært preget av psykisk vold i hjemmet, med en nedlatende og truende far. Det er klart at dette har preget meg. Første gang jeg kan huske at jeg hadde sympomer var på videregående, husker ejg var sliten og gikk til skolelegen. Fikk da påvist kyssesyken husker jeg. Etter det har jeg liksom bare slitt, noe som får meg til å tenke ME. Likevel er jeg usikker, for kan ikke huske å ha hatt mye kroppslige smerter. Det har jeg i større grad nå, med hodeverk, rygg og kneverk. Har veldig ofte sykdomsfølelse når jeg våkner, søvnproblemer, konsentrasjonspoblemer og store hukommelsesproblemer. Både med tanke på fortid (slik har det alltid vært) og nå bare generelle hukommelsesvansker. Jeg er nå 35 år, har aldri hatt en fulltidsstilling, vært på AAP i mange år (husker ikke hvor mange). Mister egentlig AAP nå i januar... Går på skole, men det henger i en tynn tråd nå. Er mor til 3 barn og er alene. Legen min tror ikke på ME og har derfor ikke sendt meg til noen form for utredning. Ber rett og slett om råd og tanker her nå. Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: e8fbf...352 Jeg har alle dine symptomer men flere fysiske enn deg, jeg er bipolar og grundig utredet fysisk. Så trenger ikke å være fysisk sykdom. Jeg sier ikke at du har samme diagnose, men når du nevner depresjonen så kan det også værr psykisk. Konsentrasjon og hukommelse er virkelig dårlig hos meg til tider, jeg blir noe bedre når jeg ikke er deprimert men fortsatt dårlig. Typiske tegn på depresjon... Anonymkode: 8eebf...014 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå