Gå til innhold

Rengjøring av stekeovn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det må ha kommet noe fett ned i stekeovnen etter at vi hadde svineribbe på søndag. I går skrubbet vi hele ovnen. Så den er ren. Likevel så ble det mye røyk og røyk smak av pizzaen. Det må jo ligge mer fett et eller annet sted vi ikke ser. Stinker i hele huset nå. Sukk. Skal bake kake så dette må jeg få orden på. Vet ikke hva dere kan hjelpe meg med, men kanskje det likevel er noen med et godt råd...?

Anonymkode: 9dc5f...465

Skrevet

Gå over en gang til, også svi den ren 😁

Anonymkode: 7c76f...e22

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Gå over en gang til, også svi den ren 😁

Anonymkode: 7c76f...e22

Noen råd vedr vaskemidler?

Skrevet

Langpanne med salmiakkvann, 50 grader, god lufting og avtrekk. Det løsner fettet, så kan du tørke det vekk.

Anonymkode: bb2be...c9f

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Langpanne med salmiakkvann, 50 grader, god lufting og avtrekk. Det løsner fettet, så kan du tørke det vekk.

Har hørt om det tipset før, men vi har åpen kjøkkenløsning og ha både katter og fugler. Er redd det ikke er så bra for dem at vi følger det trikset... 🤔

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Har hørt om det tipset før, men vi har åpen kjøkkenløsning og ha både katter og fugler. Er redd det ikke er så bra for dem at vi følger det trikset... 🤔

Kommer an på hvor god ventilator dere har.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Forutsetter naturligvis at det ikke er omluft.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ventilator er veldig bra den, men den står over platetopp og ikke stekeovn som er noen meter unna. Tenker at ventilator effekten ikke blir fullt så god i dette tilfelle som jeg ønsker. Så det for bli hvis vi ikke får vekk fettet på andre måter.

Skrevet

Husk å kjøpe stekeovn med pyrolyse neste gang du bytter stekeovn. Da slipper du denslags aktiviteter. Hvis stekeovnen er 10 år eller yngre er det passe stor sannsynlighet for at den allerede har den funksjonen.. Husket å sjekke det? 

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, newman01 skrev:

Husk å kjøpe stekeovn med pyrolyse neste gang du bytter stekeovn. Da slipper du denslags aktiviteter. Hvis stekeovnen er 10 år eller yngre er det passe stor sannsynlighet for at den allerede har den funksjonen.. Husket å sjekke det? 

Stekeovnen er en elektrolux og den er ca 6 år gammel. Hva er pyrolyse? Og hvordan ser jeg om vår har den funksjonen? 

Skrevet

Google modellen og bruksanvisning. 

Den har nesten helt sikkert et renseprogram, som vil svi av alt fett. 

Bruker det hver gang vi for eksempel har stekt ribbe, og den blir helt ren igjen, bare litt hvitt støv å tørke bort. 

Anonymkode: 02b36...55a

Skrevet

Nevnte dette med pyrolyse for mannen her, vi har ikke den funksjonen. «Hvordan vet du det» spurte jeg. «Jo, fordi det har vi lurt på før og sjekket opp.» 😂 Jeg er visst blitt glemsk jeg. Da er vi altså ikke så heldige. 😢

Skrevet

Både òg med flaks da. Hadde du hatt pyrolyse hadde den vært ganske ødelagt med skrubbing med vaskemidler

• Liker 1
Skrevet

Tror vi har fått orden på ovnen nå. Vi vasket en gang til og så at det lå fett oppå grillelementet i taket på ovnen. Tørket forsiktig over der uten vaskemidler, det hjalp, men ikke 100%. Så har vi hatt ovnen på grill med høyest temp. Nå er det lite eller ingen røyk mer. Lukter ikke godt i huset etter all røyken, men har full utlufting her nå. 😬🧣Håper dette er bra nå. 

Fordelen med det hele er at nå er ovnen gullende ren ☺️ Tok også risten fra ovnen og la den i en sekk med litt salmiakk, knytt sekken godt. Dagen etter var det bare å tørke lett over og den var så god som ny. 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...