Gå til innhold

Trening av bein


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg pleier å trene 3 ganger uken mandag, onsdag og fredag. Da går jeg raskt i oppoverbakke på tredemølle, og har en stigning på 10.5 og farten på 6.3 og dette holder jeg gående i 35-45 minutter på hver treningsøkt, med pauser innimellom så klart.

Det jeg lurer på er om det er vits å trene bein mandag og fredag etter at jeg har vært på tredemøllen, for jeg trener vell beina med å gå i oppoverbakke så lenge? Jeg pleier alltid å trene bein mandag og fredag med en strikk etter treningsøkten på mølla, men er redd jeg bryter ned muskulaturen istedenfor. Også har jeg lest om noen som har havna på sykehuset etter en treningsøkt og at det kan være farlig hvis man pusher musklene for mye, så dette tenker jeg og mye på når jeg trener så syns det hindrer meg mye når jeg har lysst til å gi alt..  

Jeg trente bein igår og kjenner jeg har en del gangsperr, så er planen å trene igjen i morgen men tenker på denne gangsperren i beina.. Går det fint om jeg fortsetter denne rutinen eller hva er best for meg å gjøre? Vil ikke havne på sykehuset liksom 

 

Anonymkode: 6ac35...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville heller trent styrke for bena enn å gå slik. Baseøvelser. 

Anonymkode: c974c...eb3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker å bygge styrke og muskler i beina er det ganske enkelt:

Knebøy, markløft, rumensk mark, hip trust, utfall, beinpress.

2 ganger i uka funker som fjell :)

Anonymkode: dd4dd...2e1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør også dette for å forbrenne kalorier og få høyere forbrenning, men skal jeg bare droppe hele tredemøllen?

Jeg trener hjemme og har ikke anledning til å trene på treningssenter for øyeblikket. Har kun fri vekter, en ab roller og minibands som jeg bruker, vet ikke om kun det er nok til å bygge muskler?

Jeg burde vell også varme opp før jeg trener styrke?

Anonymkode: 6ac35...d7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør også dette for å forbrenne kalorier og få høyere forbrenning, men skal jeg bare droppe hele tredemøllen?

Jeg trener hjemme og har ikke anledning til å trene på treningssenter for øyeblikket. Har kun fri vekter, en ab roller og minibands som jeg bruker, vet ikke om kun det er nok til å bygge muskler?

Jeg burde vell også varme opp før jeg trener styrke?

Anonymkode: 6ac35...d7d

Nei, ikke dropp trening du liker å gjennomføre. Dette høres ut som effektiv trening for helsa og kondisjonen!

Hvis du kun har tilgang til hjemmetreningsutstyr, så er det begrenset hva du kan oppnå av skikkelig muskelvekst og styrkeøkninger i beina. Beina dine har store mengder muskelmasse, og du må løfte relativt tunge vekter for å få dem til å vokse mye.

Men kanskje er ikke målet at de skal vokse kjempemye? Vil du se trent ut, være sunn og sprek eller se ut som en styrkeløfter? Det siste oppnår du ikke hjemme. De to første tingene kan du fint få til.

Ikke vær redd for å havne på sykehuset. Du skal presse deg sinnsykt hardt før du får rabdomyolyse av treningen. Det tror jeg ikke du får til selv hjemme om du ikke er en slags merkelig sadist.

Ja, du bør varme opp før du trener styrke. Dette er dog viktigere ved tung styrketrening med høy belastning, enn ved hjemmetrening. Ved hjemmetrening er en god generell oppvarming for å bli "varm" i muskulaturen nok vil jeg påstå.

Du oppnår best effekt av styrketreningen om du gjør den før kondisjonstreningen. Men for all del, ikke dropp trening som du i dag liker å gjennomføre hvis det gir deg noe :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville faktisk anbefalt deg å skaffe et trx tau. Der har du utallige øvelser du kan gjennomføre av styrke. Vedr. betingelser er det mye du kan gjøre hjemme, og har du nok disiplin til å gjennomføre, er det supert.

Både kardio og styrke er bra for deg, så ikke kutt ut tredemølle. Men! Trener du overkropp? 

 

Anonymkode: 1207d...c77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...