AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #1 Del Skrevet 5. november 2019 Jeg klarer ikke helt å finne noen store forskjeller på norsk og dansk kultur, syns det er helt likt. Hva mener dere kan dere komme på noen forskjeller ? Anonymkode: f5dbe...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #2 Del Skrevet 5. november 2019 Ingen store forskjeller, nei. Anonymkode: 6d1e2...0fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Familytree Skrevet 5. november 2019 #3 Del Skrevet 5. november 2019 Det er det samme for meg...men jeg vet ingenting Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kågebruker Skrevet 5. november 2019 #4 Del Skrevet 5. november 2019 Vi var tross alt i union sammen i flere århundrer. Det har satt sine spor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 5. november 2019 #5 Del Skrevet 5. november 2019 Av kulturelle ulikheter er det jo åpenbart en forskjell på språket. De topografiske forskjellene mellom Norge og Danmark er såpass store at det nesten er nødt til å slå ut i kulturelle forskjeller. Det har det jo også gjort. Dansker flest vokser ikke opp med noe forhold til ski og fjell. De har litt mildere klima, mindre snø, mindre trær og vegetasjon, bedre forutsetninger for jordbruk. De har også en litt annen arkitektur. Mens størstedelen av bebyggelsen på den skandinaviske halvøy består av trehus, bor danskene i mye større grad i murhus, mer i stil med deres kontinentale naboer i sør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #6 Del Skrevet 5. november 2019 Stor forskjell i forretningskultur. Danskene er mye tøffere, er ingen kjære mor. I Norge er det mye dulling og det settes ingen krav til noen. Anonymkode: ce6e9...292 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #7 Del Skrevet 5. november 2019 Det er kulturforskjeller jo, men det er ikke så enorme. Føler danskene er mindre politisk korrekte enn resten av Skandinavia. Anonymkode: 02865...ca0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #8 Del Skrevet 5. november 2019 9 timer siden, Kågebruker skrev: Vi var tross alt i union sammen i flere århundrer. Det har satt sine spor. Feil, vi var en dansk koloni. Det var Sverige vi var i union med. Anonymkode: 52299...1a2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #9 Del Skrevet 5. november 2019 Tror det var noen dansker her på forumet , kanskje de kan svare bedre på det. Anonymkode: 02865...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #10 Del Skrevet 5. november 2019 Jeg er halvt dansk men kun bodd her i Norge😊 Danskene er mye mer åpne og lettere å bli kjent med. Det synes hvertfall jeg de gangene jeg er i Danmark(København)... Mer avslappet rundt drikking i hverdager osv og ta en øl eller et glass vin, iforhold til fylla her i Norge😳 Og mye hardere arbeidsliv, hvis du ikke jobber godt nok på jobben så sparker de deg... Anonymkode: 09e4d...7f9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #11 Del Skrevet 5. november 2019 Man oppdager forskjellene først når man har bodd i Danmark en stund. Anonymkode: 3be5f...96f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #12 Del Skrevet 5. november 2019 Det som slår meg er deres sykkelkultur. Det er strenge regler og normer for hvordan du skal oppføre deg riktig i trafikkbildet. Du får sykkelveier overalt og derfor forventes det at du holder deg på disse og at du ferdes som en bilist og følger reglene. Du får ha med syklen overalt, det er en selvfølge. Det er en enorm forskjell på den danske syklisten og den norske. Alle i danmark sykler, og det sykles i hverdagsantrekk eller jobbantrekk. Danskene kjører med stil, og de er oppdaterte på mote samtidig som de har en laidback forhold til stil. Den danske syklist kommer ikke i profesjonell syntetisk drakt med padding i baken slik som nordmannen. Og syklen er helt vanlig rimelig tregirs, ikke som nordmannen sin racer til femti tusen. De har et mer internasjonalt forhold til alkohol, men drikker helst øl. Anonymkode: 30a1c...6af 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #13 Del Skrevet 5. november 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det som slår meg er deres sykkelkultur. Det er strenge regler og normer for hvordan du skal oppføre deg riktig i trafikkbildet. Du får sykkelveier overalt og derfor forventes det at du holder deg på disse og at du ferdes som en bilist og følger reglene. Du får ha med syklen overalt, det er en selvfølge. Det er en enorm forskjell på den danske syklisten og den norske. Alle i danmark sykler, og det sykles i hverdagsantrekk eller jobbantrekk. Danskene kjører med stil, og de er oppdaterte på mote samtidig som de har en laidback forhold til stil. Den danske syklist kommer ikke i profesjonell syntetisk drakt med padding i baken slik som nordmannen. Og syklen er helt vanlig rimelig tregirs, ikke som nordmannen sin racer til femti tusen. De har et mer internasjonalt forhold til alkohol, men drikker helst øl. Anonymkode: 30a1c...6af Sykler de om vinteren også? Synes det er litt kult. Høres litt ut som Nederland , der er også opptatt av sykkelkultur Anonymkode: 02865...ca0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #14 Del Skrevet 5. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sykler de om vinteren også? Synes det er litt kult. Høres litt ut som Nederland , der er også opptatt av sykkelkultur Anonymkode: 02865...ca0 Ja, det er mye likt. Sykkelkulturen i Amsterdam og København. Anonymkode: 52299...1a2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 6. november 2019 #15 Del Skrevet 6. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Feil, vi var en dansk koloni. Det var Sverige vi var i union med. Anonymkode: 52299...1a2 Norge var i union med Danmark også, men forholdet ble i lengden ikke som avtalt. Landene skulle etter avtalen være likestilte og selvstyrte, men Norge endte i praksis opp som en dansk koloni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Emmelise Skrevet 6. november 2019 #16 Del Skrevet 6. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Sykler de om vinteren også? Synes det er litt kult. Høres litt ut som Nederland , der er også opptatt av sykkelkultur Anonymkode: 02865...ca0 Jada, med mindre det har snødd. Men for å være ærlig, selv jeg sykla på jobb til tross for snøen den gang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Klossmajor Skrevet 6. november 2019 #17 Del Skrevet 6. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Det som slår meg er deres sykkelkultur. Det er strenge regler og normer for hvordan du skal oppføre deg riktig i trafikkbildet. Du får sykkelveier overalt og derfor forventes det at du holder deg på disse og at du ferdes som en bilist og følger reglene. Du får ha med syklen overalt, det er en selvfølge. Det er en enorm forskjell på den danske syklisten og den norske. Alle i danmark sykler, og det sykles i hverdagsantrekk eller jobbantrekk. Danskene kjører med stil, og de er oppdaterte på mote samtidig som de har en laidback forhold til stil. Den danske syklist kommer ikke i profesjonell syntetisk drakt med padding i baken slik som nordmannen. Og syklen er helt vanlig rimelig tregirs, ikke som nordmannen sin racer til femti tusen. De har et mer internasjonalt forhold til alkohol, men drikker helst øl. Anonymkode: 30a1c...6af Det her støtter jeg fullt ut. Den største overgangen jeg opplever når jeg har tatt med bilen fra Norge til Danmark, er nettopp den danske sykkelkulturen. Det er langt flere syklister i trafikkbildet i København enn i Oslo, og i motsetning til i Oslo overholder de trafikkreglene. Danskene har en forbilledlig sykkelkultur vi har mye å lære av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #18 Del Skrevet 6. november 2019 Er norsk, men har bodd i Danmark i flere år. -dansker er mer direkte i væremåte/ og tale. Ting blir sagt rett ut og så er man ferdig med det. - mer laidback/ avslappet levemåte. Danskerne tar livet mer med ro. - mer avslappet forhold til alkohol. Her kan man ta et glass eller tre for å kose seg. - dansker generelt er mer gjerrig enn nordmenn. De er opptatt av hva alt koster og synes det meste er dyrt. Anonymkode: 172f9...a12 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #19 Del Skrevet 6. november 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er norsk, men har bodd i Danmark i flere år. -dansker er mer direkte i væremåte/ og tale. Ting blir sagt rett ut og så er man ferdig med det. - mer laidback/ avslappet levemåte. Danskerne tar livet mer med ro. - mer avslappet forhold til alkohol. Her kan man ta et glass eller tre for å kose seg. - dansker generelt er mer gjerrig enn nordmenn. De er opptatt av hva alt koster og synes det meste er dyrt. Anonymkode: 172f9...a12 Litt som meg det 😉. TS Anonymkode: f5dbe...7f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. november 2019 #20 Del Skrevet 6. november 2019 De banner mye mere. Det er et "faen meg" I hver tredje setning. Anonymkode: b7e62...034 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå