Jump to content
AnonymBruker

Tips til vektnedgang?

Recommended Posts

AnonymBruker

Jente 20

Hei! Jeg har de siste to årene gått fra 100kg til 70 kg. Dette var i begynnelsen ganske enkelt da jeg tidligere spiste kun usunn mat, store porsjoner, og masse snacks hver kveld. Først når jeg kom til 80kg begynte jeg på lavkarbo og startet med trening 2-3 ganger i uken. 

Nå er jeg som sagt 70kg (er 170 høy) og har en normal BMI. Men jeg vil enda ned 10-15kg, men det har rett og slett stoppet opp og jeg har mistet motivasjon. Noen med tips? Jeg hører fra andre at jeg ser bra nok ut nå, men jeg føler ikke dette selv, jeg synes jeg enda jeg ser lubben ut og er ikke fornøyd i det hele tatt. Foreldrene mine er bekymret og sier jeg skal spise mer noe som irriterer meg, de burde vær glad på mine vegne. Flere som har hatt det slik med vektnedgang? Nå skal jeg snart på en tur, og vil gjerne gå ned en del før den. Så er det noen med råd til rask vektnedgang? Gjerne tips til middag og frokost! 

Anonymkode: 7405d...08a

Fortsetter under...

AnonymBruker

Siden du allerede trener, så fokuser heller på å forme kroppen. Tenk på at du skal spise rett for å få mer muskler og strammere hud. Flytt fokuset bort bra å bli så tynn som mulig, til å bli en sunn person.

Anonymkode: 62684...bd0

Roci
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jente 20

Hei! Jeg har de siste to årene gått fra 100kg til 70 kg. Dette var i begynnelsen ganske enkelt da jeg tidligere spiste kun usunn mat, store porsjoner, og masse snacks hver kveld. Først når jeg kom til 80kg begynte jeg på lavkarbo og startet med trening 2-3 ganger i uken. 

Nå er jeg som sagt 70kg (er 170 høy) og har en normal BMI. Men jeg vil enda ned 10-15kg, men det har rett og slett stoppet opp og jeg har mistet motivasjon. Noen med tips? Jeg hører fra andre at jeg ser bra nok ut nå, men jeg føler ikke dette selv, jeg synes jeg enda jeg ser lubben ut og er ikke fornøyd i det hele tatt. Foreldrene mine er bekymret og sier jeg skal spise mer noe som irriterer meg, de burde vær glad på mine vegne. Flere som har hatt det slik med vektnedgang? Nå skal jeg snart på en tur, og vil gjerne gå ned en del før den. Så er det noen med råd til rask vektnedgang? Gjerne tips til middag og frokost! 

Anonymkode: 7405d...08a

Det er normalt å nå et "vektplatå" etter stor vektnedgang, men jeg vet ikke hvor lenge du har hatt stopp? Spiser du fortsatt lavkarbo? Hvis du spiser et lavkarbokosthold med en del meieriprodukter som fløte, ost og rømme, kan du prøve å kutte kraftig ned på/kutte ut disse. Det samme gjelder hvis du spiser mye nøtter. På den andre siden er 10-15 kg mye nå som du faktisk er normalvektig. 

AnonymBruker

10-15 til? Det trenger du ikke vel? 

Anonymkode: a701a...b02

AnonymBruker

Du har gått ned 30 kg på bare to år. Kjempebra jobba! 

Nå er det på tide å gi kroppen en pause fra underskudd, så den får tilpasset seg den nye vekta. Huden trenger å stramme seg inn, forbrenninga må tilpasse seg og hodet trenger å lære at dette er den nye normalen.

Det er fint at du har begynt å trene, fortsett med det. Kjenn hvor mye lettere det er nå som du er nesten en tredel lettere enn for to år siden. Kjenn hvordan knær og hofter ikke protesterer like mye som før, og kjenn hvor mye lettere det er å puste!

Når du har klart å holde vekta stabil i et år kan du vurdere om du skal mer ned i vekt.

Selv om du er ung, kan det være du har noe slapp hud. Da vil du fort føle at du er feitere enn du er, siden du kan kjenne "slappe valker" på magen (andre ser ikke slikt så lett). Om du har klart å holde vekta stabil i fem år uten at magen blir strammere kan du vurdere om du ønsker å kontakte en klinikk for å fjerne overflødig hud. Det er imidlertid viktig at du venter, både for å se om kroppen klarerr det selv og for å se om du faktisk klarer å holde vekta. Du har ikke lyst til å gjøre det om det ikke er nødvendig eller om du går opp igjen, for det er dyrt, etterlater arr og som alle kirurgiske  operasjoner kan gi komplikasjoner.

Anonymkode: ce410...0cc

AnonymBruker

Jeg ville holdt meg på 70kg en god stund før jeg prøvde å gå ned mer. Både for at kropp og hud skal tilpasse seg, og redusere sjansen for at du går opp alt igjen. Jeg forstår godt at du vil veie 55kg. Jeg er 170 og 55kg selv, men husk at du nettopp har veid 100kg! Det er ikke sikkert kroppen din er laget for 55kg, hvertfall ikke nå.

Anonymkode: d7f91...669

Annonse

AnonymBruker

Byttbut ris, pasta og poteter med grønnsaker. Men 70kg er jo en helt perfekt vekt når du er 170.

Anonymkode: 9da0a...10c

AnonymBruker

Du er på vei til alvorlig spiseforstyrrelse når du babler om 55 kg! Du er 170 høy, da er 70 kg perfekt. Som du selv sier, innenfor BMI normalen. 

Anonymkode: 1b967...f93

AnonymBruker
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er på vei til alvorlig spiseforstyrrelse når du babler om 55 kg! Du er 170 høy, da er 70 kg perfekt. Som du selv sier, innenfor BMI normalen. 

En sf er en alvorlig psykisk lidelse og det er ikke noe man får fordi man slanker seg for mye

Anonymkode: 07124...cde

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet du egentlig hva en alvorlig spiseforstyrrelse er?? Hvis hun veier 55kg, har hun en bmi på 19 som er godt innenfor normalen! Jeg er enig i at hun ikke trenger å gå ned mer nå, men dette må hun jo få velge selv.

Anonymkode: d7f91...669

sekundærinfertil

Jeg tenker at du må ikke henge deg opp i hva vekta viser. Nå som du har gått ned i kg, og i tillegg trener, vil du bygge muskler som veier mer enn fett. 
om du ønsker å gå ned ytterligere (med det mener jeg ift utseende, ikke ift vekt målt i kg) så vil jeg anbefale å spise ren mat, mye grønnsaker, få i det fett og proteiner, og kjør styrke! Styrke forbrenner fett også i tiden etter du er ferdig med å trene, og du vil forme kroppen din. Som da vil vise seg i speilet, men kanskje ville vist vektoppgang på vekta. Nettopp derfor håper jeg du kan legge bort vekta, og heller fokusere på at du trener regelmessig styrke, og spiser ren mat, mindre måltider med ofte ☺️ Lykke til!

AnonymBruker
På 6.11.2019 den 11.22, AnonymBruker skrev:

En sf er en alvorlig psykisk lidelse og det er ikke noe man får fordi man slanker seg for mye

Anonymkode: 07124...cde

En psykisk lidelse man som oftest får fordi man føler seg tjukk og begynner å slanke seg, og ikke innser at en er fin som en er. Tror du må lese deg opp litt.

Anonymkode: 244b4...7e2