Gå til innhold

Krevende venninne..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en venninne som maser og spør mye om når vi skal henge sammen. Vi har funnet på ting ca en gang i uken, selv om hun spør oftere enn det. Jeg synes det er slitsomt og har ikke behov for å henge sammen så ofte. Har en 100% jobb, samboer, hund og i tillegg husarbeid som skal gjøres. 

Vi kunne godt møttes på en cafe en time eller to, men hun vil være med meg hele kvelden. Gjerne fra 16-23. 

Jeg har sagt flere ganger at jeg er en person som trenger mye tid alene, og som ikke har samme behovet som henne. Føler nesten at jeg må lyve og finne på ting når hun spør.

I dag spurte hun hvorfor jeg aldri spør henne om å finne på noe sammen. I tillegg skriver hun til meg sånn flere ganger om dagen.

Noen råd her?

Anonymkode: 1f1a9...e5f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan forstå at det er slitsomt, ja. Samtidig så er det tydelig at hun liker å tilbringe tid med deg, og det er et stort kompliment. 
Fra min synsvinkel er du heldig. Det er ikke alle som har slike venninner som spør ofte om å finne på ting sammen. 
Istedenfor å være helt ærlig å si at du ikke vil være med hun, kan du kanskje heller bestemme deg på forhånd møtet hvor mye tid du ønsker å henge, om det er en eller to timer på kafé. Da har du satt grenser for deg selv, og det har du rett til. 

Du skriver ikke hvor lenge dette har vert slik, men det er mulig dette er en periode også. Dersom hun er ensom trenger ekstra støtte nå, er det fint at du kan hjelpe med det. Kanskje en gang vil du trenger denne støtten tilbake. Det er bare viktig å holde på vennene sine.

Anonymkode: ab6bf...229

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker at du har vanskelig for å se at andres liv og behov er anderledes enn ditt eget. Antar hun er singel og dermed har mindre lyst å sitte hjemme i en tom leilighet, bare. Du har jo samboer og har folk rundt deg 24/7. 

Anonymkode: 5c7ae...e5f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også to sånne venninner. Hun ene er ikke fornøyd med å møtes ett par timer og spise en middag f.eks. Vi kan ha avtalt å møtes kl. 17 i byen, men så ringer hun på morgenen og vil møtes før (siden jeg uansett har barnefri og ikke noe annet viktig å gjøre). Føler hun tar meg for gitt, at jeg alltid er ledig, bare fordi jeg har barnefri en helg, også må jeg finne på unnskyldninger. For å si at jeg bare vil nyte dagen alene hjemme, holder ikke.. En annen venninne sender mld daglig og ringer nesten daglig også, gjerne midt i middagen eller midt i legging. Og det passer ikke for meg! Når barnet er lagt, vil jeg kanskje se noe på tv eller slappe av litt, men da må jeg heller lyve å late som jeg sovnet.. I tillegg følger hun med på aktiv-status på sosiale medier, så man kan jo ikke sjekke fb/insta eller sende en Snap, uten at hun ser meg som aktiv og har kontakt. Slitsomt. Jeg har veldig lite sosialt behov, desverre, og har prøvd å si fra, men det går ikke inn.

Anonymkode: e0f92...78b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 14.19, AnonymBruker skrev:

Tenker at du har vanskelig for å se at andres liv og behov er anderledes enn ditt eget. Antar hun er singel og dermed har mindre lyst å sitte hjemme i en tom leilighet, bare. Du har jo samboer og har folk rundt deg 24/7. 

Anonymkode: 5c7ae...e5f

TS skal jo ikke leve for andre mennesker. Hun skal ikke være sammen med venninnen av dårlig samvittighet. 

Anonymkode: e1d4d...c00

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånne som den venninnen til TS har ikke venner fordi de er FOR intense. De er veldig egoistiske og krever for mye av andre. Danser du ikke etter pipa deres så blir de sure og om du prøver p forklare at du ikke kan henge hver dag så er stakkars ofre.

Når de opplever at de mister venner så klarer de aldri å spørre seg "Hvorfor skjer dette? Kan det være noe jeg burde endre?" men istedenfor mener de at alle andre er slemme....

Anonymkode: bd90d...cf4

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånne som den venninnen til TS har ikke venner fordi de er FOR intense. De er veldig egoistiske og krever for mye av andre. Danser du ikke etter pipa deres så blir de sure og om du prøver p forklare at du ikke kan henge hver dag så er stakkars ofre.

Når de opplever at de mister venner så klarer de aldri å spørre seg "Hvorfor skjer dette? Kan det være noe jeg burde endre?" men istedenfor mener de at alle andre er slemme....

Anonymkode: bd90d...cf4

Word! Har hatt en sånn venninne, og hun har egentlig hatt overraskende mange venner, sikkert fordi hun er god på å manipulere og ikke tar hint selv. Man blir liksom tvunget inn. Man blir straffet for å henge med henne, for da blir det bare evige forventninger om mer tid (men om noen andre gir henne tid glemmer hun deg helt), og det er alltid ville historier om hvor forferdelige andre venner har vært mot henne når noen har gått lei. Uansett hvor mange som går lei og sier fra på en hyggelig og respektabel måte så er hun det store offeret og alle de andre er slemme og fortjener å bli pratet dritt om ved enhver anledning. 

 

Anonymkode: fd6ae...ae5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2019 den 0.58, AnonymBruker skrev:

Hei. Jeg har en venninne som maser og spør mye om når vi skal henge sammen. Vi har funnet på ting ca en gang i uken, selv om hun spør oftere enn det. Jeg synes det er slitsomt og har ikke behov for å henge sammen så ofte. Har en 100% jobb, samboer, hund og i tillegg husarbeid som skal gjøres. 

Vi kunne godt møttes på en cafe en time eller to, men hun vil være med meg hele kvelden. Gjerne fra 16-23. 

Jeg har sagt flere ganger at jeg er en person som trenger mye tid alene, og som ikke har samme behovet som henne. Føler nesten at jeg må lyve og finne på ting når hun spør.

I dag spurte hun hvorfor jeg aldri spør henne om å finne på noe sammen. I tillegg skriver hun til meg sånn flere ganger om dagen.

Noen råd her?

Anonymkode: 1f1a9...e5f

Tror du får si henne sannheten. At du er av typen kvinne som ikke har behov for venner når du har kar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan si:

Jeg setter pris på at du liker å være med meg så ofte. Jeg liker også å være med deg. Grunnen til at jeg ikke spør om å finne på noe med deg, er fordi du spør jo så ofte (smile).  Jeg synes dagene går så fort. Og jeg liker å være alene også. Det føler jeg det nesten ikke blir noe av.

Jeg føler faktisk at vi begge skal roe oss litt med å tilbringe så mye tid sammen som vi faktisk gjør nå. Jeg føler behov for å ha fred, både med det ene og det andre.

Jeg vil gjerne  ha deg som en god venninne, selvfølgelig. Bare ikke være sammen så ofte. Det vil jeg ikke med noen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, O.G. skrev:

Tror du får si henne sannheten. At du er av typen kvinne som ikke har behov for venner når du har kar.

Ja, for TS burde heller be venninnen flytte inn hos dem så de kan være sammen hele tiden. :ironi:

Seriøst. Noen er mer sosiale enn andre. Noen trives med alenetid, uten både venner og kjæresten. Det finnes også folk som har flere venner enn én å bruke all tid på, hobbyer osv.

TS, kanskje dere ikke er så kompatible i forhold til forventninger og behov? Ingen av dere som har feil her egentlig, dere er bare ulike.

Anonymkode: 009d8...862

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, for TS burde heller be venninnen flytte inn hos dem så de kan være sammen hele tiden. :ironi:

 

Anonymkode: 009d8...862

Ja, hvorfor ikke. :ironi:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:



Seriøst. Noen er mer sosiale enn andre. Noen trives med alenetid, uten både venner og kjæresten. Det finnes også folk som har flere venner enn én å bruke all tid på, hobbyer osv.
 

Anonymkode: 009d8...862

Og poenget er?

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:



TS, kanskje dere ikke er så kompatible i forhold til forventninger og behov? Ingen av dere som har feil her egentlig, dere er bare ulike.

Anonymkode: 009d8...862

.-.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vært ærlig med henne. Si at du liker å være med henne, men du har behov for litt alene tid også. At dagene er så fylt fra før med jobb, samboer og hund, og når dere skal finne på noe, så blir det litt for voldsomt med 7 timer i slengen, og det er ikke noe du har overskudd til så ofte. Du kan jo også fortelle at du ønsker å møte henne oftere, men at det hadde vært lettere å hive seg med på ting om møtene eller besøk kunne være litt kortere.

Forhåpentlig blir hun å skjønne det, men om ikke så har du iallefall vært ærlig. Jeg klarer ikke pleie vennskap som er avhengig av kontakt hver uke, jeg gjør mitt beste, men det skal jo være hyggelig å møtes, og ikke noe som føles som ett slit og at man konstant går med dårlig samvittighet. Jeg har mistet noen venner på grunn av det, men de vennene har gjerne like behov, og de som er veldig sosiale har andre venninner som kan møte behovene deres bedre. Men når vi snakker så tar vi opp tråden med en gang og det er som vi snakket i går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, O.G. skrev:

Tror du får si henne sannheten. At du er av typen kvinne som ikke har behov for venner når du har kar.

 

15 minutter siden, O.G. skrev:

Og poenget er?

Behovsforskjellen går jo ut på hvor mye tid de skal bruke sammen. Ikke om TS vil ha venner i det hele tatt.

Anonymkode: 009d8...862

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

 

Behovsforskjellen går jo ut på hvor mye tid de skal bruke sammen. Ikke om TS vil ha venner i det hele tatt.

Anonymkode: 009d8...862

Vel, og det er noe TS må ta opp med venninnen, ikke oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, O.G. skrev:

Vel, og det er noe TS må ta opp med venninnen, ikke oss.

Hun har gjort det.

Anonymkode: 8d7a5...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 år senere...
O.G. skrev (På 13.11.2019 den 13.35):

Vel, og det er noe TS må ta opp med venninnen, ikke oss.

Hva er et diskusjonsforum til egebtlig?

Anonymkode: 23bbc...b2e

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...