AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #1 Skrevet 4. november 2019 Vi ønsker og ha dåp til lille jenta vår. Altså, vi inviterer til dåp i kirken. Men må vi ha dåpsfest etterpå? Eller er det greit å si at dåpen er over etter kirken? Og er det vanlig at barnet får gaver selvom man ikke inviterer til dåpsfest da? Anonymkode: 01aa2...a7f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #2 Skrevet 4. november 2019 Man må selvfølgelig ikke ha dåpsfest, men det er noe merkelig å invitere til kirken hvis man ikke skal feire etterpå. Da ville jeg i såfall invitert kun faddere. Faddere vil vel gi gave uansett. Men å forvente gaver til barnet fra andre dersom dere ikke tenker å ha dåpsfest syns jeg er rart. Har dere dåp kun for gaver? Anonymkode: 92b00...c26 5
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #3 Skrevet 4. november 2019 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man må selvfølgelig ikke ha dåpsfest, men det er noe merkelig å invitere til kirken hvis man ikke skal feire etterpå. Da ville jeg i såfall invitert kun faddere. Faddere vil vel gi gave uansett. Men å forvente gaver til barnet fra andre dersom dere ikke tenker å ha dåpsfest syns jeg er rart. Har dere dåp kun for gaver? Anonymkode: 92b00...c26 Hvorfor er det merkelig? Det er jo der dåpen foregår. Alt etter dåpen er jo bare fest. Så hva med familie og nære venner da? vi forventer ikke gaver, men det er vel litt merkelig om alle de andre barnebarna/nieser osv skal få Gaver men ikke vår datter bare fordi vi ikke har råd til festen? Det er en litt sår situasjon vi er kommet opp i.. Vi vil veldig gjerne ha dåpsfesten, men vi har ikke råd og vil ikke være til bry for resten av familien ved å spørre om hjelp. - Ts Anonymkode: 01aa2...a7f
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #4 Skrevet 4. november 2019 Man må ikke ha dåp eller dåpsselskap. Det er deres rett til å velge hva dere vil ha. Anonymkode: 5ee05...309
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #5 Skrevet 5. november 2019 Du kan ikke forvente gaver hvis dere ikke har fest. Men nærmeste vil vel sikkert ønske å gi noe. Ville ikke invitert til kirken hvis jeg ikke skulle ha noen fest, annet enn faddere. Anonymkode: 561bc...0c3 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #6 Skrevet 5. november 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det merkelig? Det er jo der dåpen foregår. Alt etter dåpen er jo bare fest. Så hva med familie og nære venner da? vi forventer ikke gaver, men det er vel litt merkelig om alle de andre barnebarna/nieser osv skal få Gaver men ikke vår datter bare fordi vi ikke har råd til festen? Det er en litt sår situasjon vi er kommet opp i.. Vi vil veldig gjerne ha dåpsfesten, men vi har ikke råd og vil ikke være til bry for resten av familien ved å spørre om hjelp. - Ts Anonymkode: 01aa2...a7f Hvis dere ikke har råd til festen ville jeg bedt alle gjestene bidra med mat og kaker i stedet for å gi barnet dåpsgaver. Det er ikke å være til bry, de vet vel om situasjonen deres og vet at dere ikke kan ta dere råd til en stor feiring. Eventuelt bare be inn til kaffe og kaker. Anonymkode: 07c0f...5e6 6
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #7 Skrevet 5. november 2019 Har dere fortalt til nærmeste familie at dere ikke har råd til fest? Hadde jeg vært foreldrene deres hadde jeg ordnet noe med de andre og hatt noen kaker hjemme hos én av oss. Trenger ikke å invitere alle i slekten. Og gaver er nå ikke det viktigste med dåp. Anonymkode: f135c...c47 2
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #8 Skrevet 5. november 2019 Hva har dere råd til da? Dåpsfest trenger ikke koste så mye. Var nettopp i en dåp som ikke kostet mer enn 1500 ish. Fin dåp det. Anonymkode: dde82...0c7
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #10 Skrevet 5. november 2019 Trenger ikke ordne i stand med koldtbord og hele pakken. Hva med å invitere hjem på kaker og kaffe? Spør om noen venner eller familie kan bidra med å bake også kjøper dere inn noe brus, kaffe og te. Anonymkode: b6173...db0 3
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #11 Skrevet 5. november 2019 Det er veldig rart å invitere til kirken, og så ikke ha fest. Det trenger da ikke være mer enn å invitere til hjemmebakte kaker og kaffe, og det er da helt normalt å be om hjelp til å bake.. Anonymkode: 19dd2...fda 4
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #12 Skrevet 5. november 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor er det merkelig? Det er jo der dåpen foregår. Alt etter dåpen er jo bare fest. Så hva med familie og nære venner da? vi forventer ikke gaver, men det er vel litt merkelig om alle de andre barnebarna/nieser osv skal få Gaver men ikke vår datter bare fordi vi ikke har råd til festen? Det er en litt sår situasjon vi er kommet opp i.. Vi vil veldig gjerne ha dåpsfesten, men vi har ikke råd og vil ikke være til bry for resten av familien ved å spørre om hjelp. - Ts Anonymkode: 01aa2...a7f Jeg vil anta at faddere og familie opplever det vanskeligere å ikke få markere /feire litt sammen etter seremonien i kirken, enn de vil føle det vanskelig å bli spurt om å bidra til selskapet. Jeg ville synes det var helt greit å ha med en rett til koldtbord og en kake hvis det var mitt tantebarn / barnebarn / fadderbarn som ble døpt. Og jeg har vært i dåp som har blitt feiret hos andre familiemedlemmer (besteforeldre en gang, og dåpsbarnets onkel en annen gang) fordi de bodde trangt eller var midt i oppussing av stuen. Jeg har også vært i dåp på en hyggelig pizzarestaurant rett der de bodde, da betalte vi ikke selv for maten, men det hadde ikke gjort meg noe om det stod i invitasjonen at vi kjøpte egen mat (hvis jeg visste at dåpsforeldrene ikke hadde flust med penger akkurat da, og det ble arrangert på et rimelig sted). Anonymkode: 90ae5...ad4 1
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #13 Skrevet 5. november 2019 Jeg har vært i tre dåpsfester som var hjemme hos besteforeldrene. Jeg har vært i en veldig hyggelig liten dåp der det ble servert rømmegrøt i papptallerkner og vi satt på verandaen, og dåp med over 40 gjester, tre retters middag og serveringspersonell, sølvtøy og hvite duker, pynt, kakebord og taler. Kaffe og kaker er forresten ok, bare å skrive i invitasjonen at det er det det blir. Hvis ikke dere har fest, kan dere heller ikke invitere til kirken syns jeg, annet enn å fortelle besteforeldre og eventuelt søsken/tanter/onkler om tid og sted. I utlandet har jeg vært i dåpsselskap på italiensk restaurant, det går jo at man ber de nærmeste og sier det som det er: "hvis de ønsker å komme i kirken og gå ut å spise med dere på x-restaurant er det hyggelig, men de må betale for seg selv"? Anonymkode: 54fbb...ab8 1
solmåneogstjerner Skrevet 5. november 2019 #14 Skrevet 5. november 2019 (endret) Jeg synes det er litt rart. Jeg hadde ikke giddet å bare gå i kirken. Men: et selskap trenger jo nesten ikke å koste noe! Jeg kunne fått til 2-3 kaker, litt brus og noen kanner kaffe på et par hundre kroner. Du trenger ikke mat, fancy kaker eller masse pynt. Endret 5. november 2019 av solmåneogstjerner 1
Taffel Skrevet 5. november 2019 #15 Skrevet 5. november 2019 Bare møtes til Kaffe og kaker etterpå er helt innafor og kakene kan gjestene ta med? Det er koselig å møtes, prates og få dikke litt med dåpsbarnet. Har dere vanskelige relasjoner i familien siden du ikke planlegger sammen med dem, eller tenker du bare at det må være veldig stort og derfor har slått det fra deg? Jeg tror dere ville være glade i etterkant for å ha hatt en liten sammenkomst.
AnonymBruker Skrevet 5. november 2019 #16 Skrevet 5. november 2019 En dåpsfest trenger ikke være stor, fancy, instagramvennlig eller dyr. Men liten sammenkomst med de nærmeste familie og evt venner, gjerne hjemme hos dere eller besteforeldre. Flere steder kan man låne menighetssalen e.l i kirken for slikt. Har dere større familie, går det jo fint å høre om flere vil bidra med en matrett til et koldtbord. Anonymkode: cef73...942
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå