Gå til innhold

Wellbutrin + mani = ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Legen min har nylig satt meg på wellbutrin (~1.5 mnd). I starten var jeg nesten sykelig trøtt, MEN; den siste uka har jeg sovet ekstremt lite, er mer mistenksom/angstete enn vanlig, har plutselig mye energi, tenker mye, føler for å treffe nye mennesker, vurderer å oppsøke sex fra nesten fremmede (tenker på sex nesten HELE tida). Kan jeg være på vei inn i en manisk episode? Er ikke diagnosert bipolar, har nettopp startet utredning av depresjon (er 19, kun under behandling av fastlege hittil). Eller kan det hende at jeg ved å starte på denne SSRIen plutselig har fått mer energi? og bare sånn blir mer "meg"? 

Er litt bekymret, selv om det kanskje ikke er grunn til det. Kanskje er dette helt normalt. Skal til legen på fredag, tror du han synes jeg er helt tullete om jeg legger på bordet at jeg mistenker dette?

Anonymkode: 8fc23...3ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wellbutrin er snri. Jeg vet ikke om jeg ble "manisk" da jeg startet på den, men det var hvertfall ikke langt ifra. Nei, jeg tror ikke legen syns det er rart hvis du tar det opp, det er en vanlig effekt for mange. Wellbutrin honeymoon har jeg lest at det blir kalt. 

Anonymkode: d9596...7ee

Skrevet

Ahh. Skrev ssri fordi jeg egentlig er på fontex, men redd for å bli gjenkjent

Skrevet

I følge felleskatalogen er økt sexlyst og angst en bivirkning så det er viktig at du tar opp dette med legen ❤️

Anonymkode: 5e1cd...387

Skrevet

Kan godt vær hypomani. Har selv bipolar lidelse type 2, og det du beskriver høres ut som hypomani. Dog er det umulig for meg å vite, så jeg vil råde deg til å ta det opp med legen. 

Hvordan er søvnen din? Humøret ditt (sett bort ifra angsten)? Tenker du, eventuelt snakker du fortere? Hvor mye energi har du?

Anonymkode: 2833b...6a9

Skrevet

Helt normalt i starten. Som det blir skrevet over her, Google wellbutrin Honeymoon. Stabiliserer seg etter en stund!

Anonymkode: 65f43...547

Skrevet

De 4 første ukene på fontex sov jeg 10-14t hver natt, og egentlig før jeg startet også (var ganske langt nede og sliten). Men forrige uke så begynte jeg å våkne i 3-4-5 tida, og er lys våken, vanskelig å sove igjen. Energinivået er høyt egentlig. Snakker fort hvis det er noe jeg interesserer meg for, men det er vanlig for meg, har dog hatt problemer med å interessere meg for noe de siste åra og holde fokus.

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan godt vær hypomani. Har selv bipolar lidelse type 2, og det du beskriver høres ut som hypomani. Dog er det umulig for meg å vite, så jeg vil råde deg til å ta det opp med legen. 

Hvordan er søvnen din? Humøret ditt (sett bort ifra angsten)? Tenker du, eventuelt snakker du fortere? Hvor mye energi har du?

Humøret er godt, men kan kanskje veldig fort bli irritert. Energien har også vært HØY. Men, i dag virker det som jeg har krasja skikkelig, så da er det nok ikke noe å være redd for---

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De 4 første ukene på fontex sov jeg 10-14t hver natt, og egentlig før jeg startet også (var ganske langt nede og sliten). Men forrige uke så begynte jeg å våkne i 3-4-5 tida, og er lys våken, vanskelig å sove igjen. Energinivået er høyt egentlig. Snakker fort hvis det er noe jeg interesserer meg for, men det er vanlig for meg, har dog hatt problemer med å interessere meg for noe de siste åra og holde fokus.

Humøret er godt, men kan kanskje veldig fort bli irritert. Energien har også vært HØY. Men, i dag virker det som jeg har krasja skikkelig, så da er det nok ikke noe å være redd for---

Kan du beskrive hvor høyt? 

En hypomani varer vanligvis bare et par dager, og for å få diagnosen bipolar lidelse kreves det bare en hypomani med fire dagers varighet. Det er svært vanlig å "krasje" etter en hypomani. Jeg ville absolutt tatt det opp med legen. Jeg er i tidlig 20-årene selv, og ble deprimert i for første gang tenårene. Etter hvert ble de depressive episodene gradvis dypere, og jeg sluttet helt å fungere. Da jeg fikk diagnosen, og adekvat behandling ble jeg mye bedre. Jeg sier på ingen måte at du har bipolar lidelse, men at det er en fordel å ta det du beskriver seriøst. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...