Gå til innhold

Bilen begjært avskiltet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har litt panikk nå, kjøpte bilen for 2 måneder siden, idag tikket det inn melding på digiposten min om at den er begjært avskiltet fordi jeg ikke tok EU-Kontroll med siste frist 31.10. Er helt avhengig av bil for å komme meg frem og til jobben. Ringte rundt til alle verkstedene i nærområdet mitt, men tidligst noen kan ta den er 11.11 altså om en uke. Hva kan skje om jeg har en ulykke, vil ikke forsikringen dekke skade på bilen. Har ikke sjanse til å ta buss til jobb heller. :( 

Anonymkode: b5687...838

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neimen, kjøpte du bil uten å sjekke om den var EU godkjent og når fristen er? Jeg ville ha prøvd å låne en bil familie eller bekjente om du bor i bynære strøk med mye trafikk og trafikkovervåking. Bor du mer landlig er det fortsatt svært risikabelt om du kommer i en ulykke med millioner av kroner i følgekostnader...uten forsikring. Men sannsynligheten for å bli "tatt" er vel heller liten. En annen "snikvei" ut er å ordne prøvekjøring hos forskjellige forhandlere. Da har du en nybil for 24t - en ny for hver dag som går. 😄 Svært kronglete opplegg dog.

Anonymkode: 71705...614

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er fremdeles forsikret, og med mindre et eventuelt uhell skyldes en alvorlig teknisk feil ved bilen din, vil forsikringsselskapet betale på vanlig måte. Det du risikerer, er å bli stoppet i en tilfeldig kontroll, da blir bilen avskiltet på stedet.

Anonymkode: 77ead...ca4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er fremdeles forsikret, og med mindre et eventuelt uhell skyldes en alvorlig teknisk feil ved bilen din, vil forsikringsselskapet betale på vanlig måte. Det du risikerer, er å bli stoppet i en tilfeldig kontroll, da blir bilen avskiltet på stedet.

Anonymkode: 77ead...ca4

Ja, forsikringsselskapet betaler ut i første omgang. Er du sikker på at forsikringsselskapet ikke krever regress av TS etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs dette på en ryddig måte.

Ta ut en leiebil en ukes tid. 

Anonymkode: f3789...575

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke kjør med en bil som er begjært avskiltet. 

Anonymkode: 467b1...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte du bruktbil som var en måned unna fristen for EU-kontroll? 

Anonymkode: f9965...f50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har litt panikk nå, kjøpte bilen for 2 måneder siden, idag tikket det inn melding på digiposten min om at den er begjært avskiltet fordi jeg ikke tok EU-Kontroll med siste frist 31.10. Er helt avhengig av bil for å komme meg frem og til jobben. Ringte rundt til alle verkstedene i nærområdet mitt, men tidligst noen kan ta den er 11.11 altså om en uke. Hva kan skje om jeg har en ulykke, vil ikke forsikringen dekke skade på bilen. Har ikke sjanse til å ta buss til jobb heller. :( 

Anonymkode: b5687...838

Kommer du i en konyroll, så blir du fotgjenger, så enkelt er dette. Du bør jo sette deg inn i hva det innebærer å eie en bil, før du kjøper bilen og tar den i bruk. 

Anonymkode: a22b0...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vesuvio

Du kan vel ikke kjøre bil om den ikke er EU-godkjent. Eller du risikerer hvertfall å bli stoppet av politiet og at de tar skiltene dine på stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, vesuvio skrev:

Du kan vel ikke kjøre bil om den ikke er EU-godkjent. Eller du risikerer hvertfall å bli stoppet av politiet og at de tar skiltene dine på stedet. 

Jeg tror dette var essensen i TS sitt HI...

Anonymkode: dd1fb...84b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du kan ikke kjøre med bilen om den ikke er godkjent. Du er med andre ord uten bil helt til du får den godkjent. 
2. Ta ansvar for dine handlinger. 
3. Du kan ta taxi til jobb eller sitte på med kolleger, eventuelt spørre om noen kan kjøre deg. Om ikke må du gå eller sykle, eller ta kollektivtransport slik det passer seg. 

Anonymkode: 1baf5...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vesuvio
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dette var essensen i TS sitt HI...

Anonymkode: dd1fb...84b

Ja vel, tolker det som at TS bruker bilen og derfor er redd for hva som vil være konsekvensene ved eventuelle skader. Derfor var poenget mitt at vedkommende ikke burde kjøre i det hele tatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS har forsvunnet. Jeg tror vi kan konkludere med at dette er en tulletråd.

Anonymkode: 77ead...ca4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

https://www.naf.no/tjenester/eu-kontroll/sporsmal-og-svar-om-eu-kontroll/

Bilen har kjøreforbud. Brevet ts har fått gir også klart svarmpå dette. Har du ikke lest brevet, ts? 

En bil med kjøreforbud er heller ikke forsikret. Skader bilen noe, elelr dreper bilen noen, så blir ts erstatningspliktig i millionklassen. 

Er ikke dette folkeopplysning? 

 

Anonymkode: a22b0...2af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En bil med kjøreforbud er heller ikke forsikret.

Dokumentasjon på dette hadde vært fint. 

Jeg kan ikke forstå hvorfor trafikkforsikringen ikke gjelder fordi bilen har kjøreforbud pga manglende EU-kontroll. 

Det tror jeg er rett og slett ikke på. 

Anonymkode: 7696b...b06

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Dokumentasjon på dette hadde vært fint. 

Jeg kan ikke forstå hvorfor trafikkforsikringen ikke gjelder fordi bilen har kjøreforbud pga manglende EU-kontroll. 

Det tror jeg er rett og slett ikke på. 

Anonymkode: 7696b...b06

Jeg tror heller ikke helt på det.

Men det kan virke som om TS ikke har noen særlig snøring på tilstanden til bilen. Da ville jeg ikke kjørt med den.

Anonymkode: 77ead...ca4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

11 hours ago, AnonymBruker said:

https://www.naf.no/tjenester/eu-kontroll/sporsmal-og-svar-om-eu-kontroll/

Bilen har kjøreforbud. Brevet ts har fått gir også klart svarmpå dette. Har du ikke lest brevet, ts? 

En bil med kjøreforbud er heller ikke forsikret. Skader bilen noe, elelr dreper bilen noen, så blir ts erstatningspliktig i millionklassen. 

Er ikke dette folkeopplysning? 

Anonymkode: a22b0...2af

Det tror jeg ikke noe på, klart den har forsikring. Men det spørs kanskje om forsikringsselskapet vil sette seg på bakbeina når man har kjørt en ikke godkjent bil, det vet jeg ikke.

Jeg kjørte i flere måneder med en bil med kjøreforbud, delvis av sløvhet, delvis fordi mekaninkeren ikke kunne finne feilen. Slapp magisk unna kontroll heldigivs.

Anonymkode: cac37...cb4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det tror jeg ikke noe på, klart den har forsikring. Men det spørs kanskje om forsikringsselskapet vil sette seg på bakbeina når man har kjørt en ikke godkjent bil, det vet jeg ikke.

Jeg kjørte i flere måneder med en bil med kjøreforbud, delvis av sløvhet, delvis fordi mekaninkeren ikke kunne finne feilen. Slapp magisk unna kontroll heldigivs.

Anonymkode: cac37...cb4

Du tror ikke på det du siterer, men så konkluderer du i samme lille avsnitt med at du ikke vet? 

Har du sett luksusfellen? Hva gjør programlederne der når bilen ikke er EU godkjent? Jo, de tar nøklene fra eierne og får bilen hentet med bergingsbil. 

Neste gang du ikke tror på hva andre skriver og heller ikke vet hva som skjer i den aktuelle situasjonen, så undersøk saken før du svarer, eller sett deg på hendene dine, etter at du har fjernet tastaturet du fristes til å trykke på. Fordi denne måten å svare på blir for dum. 

Anonymkode: a22b0...2af

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Du tror ikke på det du siterer, men så konkluderer du i samme lille avsnitt med at du ikke vet? 

Har du sett luksusfellen? Hva gjør programlederne der når bilen ikke er EU godkjent? Jo, de tar nøklene fra eierne og får bilen hentet med bergingsbil. 

Neste gang du ikke tror på hva andre skriver og heller ikke vet hva som skjer i den aktuelle situasjonen, så undersøk saken før du svarer, eller sett deg på hendene dine, etter at du har fjernet tastaturet du fristes til å trykke på. Fordi denne måten å svare på blir for dum. 

Anonymkode: a22b0...2af

Jeg vet at den har forsikring, men jeg vet ikke om forsikringsselskapet kan nekte å betale ut om den har EU-feil. Vet du det?

Anonymkode: cac37...cb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...