Gå til innhold

Stor sjanse for blodsmitte?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det stor sannsynlighet for å bli smittet med f.eks. hepatitt eller hiv ved å dele samme sigarett med blod på, sett at den som hadde blødd har en sykdom?

Er personlig redd for blodsmitte og ble i helga vitne til flere som delte sigarett hvor den ene personen hadde skadet seg på hånda og hadde blod på den hånda som h*n røykte med.. Vet lite om sykdomshistorien til denne personen, men vet godt at det går i flere rusmidler enn bare alkohol.

Er rett og slett bekymret (overbekymret?) over de andre som røykte denne sigaretten og evt. fikk blod på leppene/munnen. 

Anonymkode: 31072...a6f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hørt at røyking kan føre til kreft, men HIV også? Daam! 

Tenker muligheten for det er lik null. Men ta deg en runde på google uansett og så blir du bedre informert i samme slengen også..you know..for later.

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Gent82 skrev:

Har hørt at røyking kan føre til kreft, men HIV også? Daam! 

Tenker muligheten for det er lik null. Men ta deg en runde på google uansett og så blir du bedre informert i samme slengen også..you know..for later.

For å holde meg til temaet, sigarett med blod på som har vært inne i ens munn, evt. blodsøl fra andre på ens lepper.

Vet at selve røykinga ikke fører til noe sykdom, og om andre ulike smittemåter..

Skrevet (endret)
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor sannsynlighet for å bli smittet med f.eks. hepatitt eller hiv ved å dele samme sigarett med blod på, sett at den som hadde blødd har en sykdom?

Er personlig redd for blodsmitte og ble i helga vitne til flere som delte sigarett hvor den ene personen hadde skadet seg på hånda og hadde blod på den hånda som h*n røykte med.. Vet lite om sykdomshistorien til denne personen, men vet godt at det går i flere rusmidler enn bare alkohol.

Er rett og slett bekymret (overbekymret?) over de andre som røykte denne sigaretten og evt. fikk blod på leppene/munnen. 

Hepatitt - det smitter relativt lett.

Hiv - teoretisk mulig - jeg hadde i alle fall ikke dyttet en sigg med noen dråper hiv blod i kjeften - men hiv smitter ikke lett, så sannsynligheten er nok veldig lav. 

Men er vel ikke sikkert han fikk blod på røyken og heller ikke sikkert han har noen infeksjonssykdommer.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For å holde meg til temaet, sigarett med blod på som har vært inne i ens munn, evt. blodsøl fra andre på ens lepper.

Vet at selve røykinga ikke fører til noe sykdom, og om andre ulike smittemåter..

Jeg skjønte det da, og svarte på det.

'Blodsøl' ?😅

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bekymrer du deg så voldsomt for andre personer i denne sammenhengen? 

Å bli smittet med hepatitt B eller C er betydelig enklere enn å bli smittet av HIV virus. 

Hvor lett man blir smittet kommet an på veldig mye, mye mer enn det du opplyser om her. 

Anonymkode: b3883...a58

Gjest Warrior
Skrevet

Større sjanse for å få kreft av røyken, enn å bli smittet av hepatitt og hiv.

Skrevet
På 3.11.2019 den 22.12, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bekymrer du deg så voldsomt for andre personer i denne sammenhengen? 

Å bli smittet med hepatitt B eller C er betydelig enklere enn å bli smittet av HIV virus. 

Hvor lett man blir smittet kommet an på veldig mye, mye mer enn det du opplyser om her. 

Anonymkode: b3883...a58

Fordi den ene personen er veldig nær meg.. Men jeg ville nok tenkt litt på det uansett, da jeg fra før er i overkant redd for blod og evt. smitte.

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Fordi den ene personen er veldig nær meg.. Men jeg ville nok tenkt litt på det uansett, da jeg fra før er i overkant redd for blod og evt. smitte.

Er veldig nær deg? Altså står ved siden av deg? Med mindre HIV eller hepatitt hopper på deg, så blir du ikke smittet. Tror du bør lese deg opp på basic smittevern og smittekjeden

Anonymkode: 4c226...fc2

Skrevet

Teoretisk så er det en sjanse for å bli smittet, men realistisk så er den sjansen enormt liten i situasjonen du beskriver.

Anonymkode: c30ca...0c3

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig nær deg? Altså står ved siden av deg? Med mindre HIV eller hepatitt hopper på deg, så blir du ikke smittet. Tror du bør lese deg opp på basic smittevern og smittekjeden

Å lese meg opp på det hjelper ikke på angsten akkurat nå dessverre..

Er mer nysgjerrig på hvor sannsynlig det er, da den personen som blødde driver med rusmidler og er mer utsatt for smitte selv. Personen jeg er ekstra bekymret for er nær meg som i at vi bor sammen. Vil ikke gå mer i detaljer.. 

Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Å lese meg opp på det hjelper ikke på angsten akkurat nå dessverre..

Er mer nysgjerrig på hvor sannsynlig det er, da den personen som blødde driver med rusmidler og er mer utsatt for smitte selv. Personen jeg er ekstra bekymret for er nær meg som i at vi bor sammen. Vil ikke gå mer i detaljer.. 

Hvis du er så bekymret for smitte og du bor med en rusmisbruker ville jeg kastet personen på dør. Det skal svært mye til å bli smittet. Men å dele skittent brukerutstyr f.eks smitter lett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...