Gå til innhold

Utbrent som 14åring?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er en 14 år gammel jente som kjenner meg helt, helt utslitt.

Hverdagene mine er proppfulle av skole, OD-arbeid, håndball, teater og en jobb på et fiskeoppdrett 3 ganger i uka etter skoletid. Attpåtil sitter jeg i elevråd og gjør veldig mye husarbeid hjemme for ukelønn. Jeg ser ikke noen vits i noen ting lenger, og når jeg først har litt fri så bruker jeg tiden min på å sove istedenfor å være sosial med venner. Jeg våkner opp hver morgen med en svær klump i magen og har kjenner jeg ikke eier mer energi til å drive på med alt jeg gjør. Sist uke hadde jeg en episode på skolen hvor jeg begynte kaldsvette, skjelve og ble skikkelig svimmel og kvalm. Jeg trodde jeg besvimte så læreren ringte hjem. Jeg orker snart ikke mer. Går det å bli utbrent i så ung alder?

Anonymkode: 37226...c0d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, så klart det går an. Ta vare på deg selv ❤️ Å jobbe og gå på skole som 14-åring er ingen selvfølge heller, må du jobbe?

Anonymkode: e9bce...c10

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, så klart det går an. Ta vare på deg selv ❤️ Å jobbe og gå på skole som 14-åring er ingen selvfølge heller, må du jobbe?

Anonymkode: e9bce...c10

Jeg må ikke jobbe, men skal flytte for å gå på videregående om halvannet år og må spare opp til det:/ Jeg vil og vet at jeg må ta vare på meg selv, men jeg har bare ikke tid...

Skrevet

Vil anbefale deg å kontakte helsesøster på skolen. Ikke legg noe imellom, fortell henne akkurat hvordan du har det. Lykke til, kjære deg ❤️ 

Anonymkode: 28d74...65b

• Liker 6
Skrevet

Du kan velge bort noe som ikke gir deg like mye, f.eks teater eller håndball, vil du drive med begge deler? 

Anonymkode: 233f1...e18

Skrevet

Husk at foreldrene dine har forsøgerplikt for deg så lenge du går på vgs, selv om du flytter hjemmefra. Så de skal betale for husleie, mat, viktige klær og slikt.

Arbeid med OD, er det at du jobber frivillig i en komite? Kanskje bør du slutte der og i elevrådet for å få litt færre ting å gjøre. 

Anonymkode: 3ae0f...a49

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du kan velge bort noe som ikke gir deg like mye, f.eks teater eller håndball, vil du drive med begge deler? 

Jeg har en hovedrolle i teaterstykket vi holder på med så kan ikke slutte med det før om at par-tre måneder. Håndball er den enste formen for fysisk aktivitet jeg får i løpet av en uke så både jeg og forledrene mine synes jeg burde fortsette med det for min egen helses skyld. Jeg kommer til å slutte med teater etter vi er ferdige med dette stykket, men vet ikke om jeg holder ut i denne tilværelsen i hele 2-3 måneder til..

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Husk at foreldrene dine har forsøgerplikt for deg så lenge du går på vgs, selv om du flytter hjemmefra. Så de skal betale for husleie, mat, viktige klær og slikt.

Arbeid med OD, er det at du jobber frivillig i en komite? Kanskje bør du slutte der og i elevrådet for å få litt færre ting å gjøre. 

Jeg er nestleder i OD-komiteen på vår skole. Man velges inn i OD-komiteen (som er veldig høyt etterspurt) på starten av skoleåret og det forventes da og være med ut året.. Vi er i de travleste månedene nå og jeg gjør det skikkelig vanskelig for resten av gruppa om jeg bare slutter å bidra nå.

Skrevet

Siden du ikke kan forandre på noe så begynn å lever inn lottokupong. Kanskje du treffer 6 rette.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg er nestleder i OD-komiteen på vår skole. Man velges inn i OD-komiteen (som er veldig høyt etterspurt) på starten av skoleåret og det forventes da og være med ut året.. Vi er i de travleste månedene nå og jeg gjør det skikkelig vanskelig for resten av gruppa om jeg bare slutter å bidra nå.

Forstår godt at du føler det sånn :) Men det høres ut som du holder på å bli syk og at du derfor må nedprioritere noe. Om du har LYST til å gjøre alt er det vanskelig såklart. Men noen ganger må man sette egen helse foran andres forventninger, selv om det såklart er en god egenskap at du ikke vil gi andre merarbeid eller avslutte noe du har lovet å gjøre! Men har dere en lærer eller liknende som er konktaktperson for gruppen? Det kan jo godt være at noen andre i gruppen kan ta over nestleder-rollen og du kan få en rolle med litt mindre ansvar og arbeid. Ville snakket med dem om det. 

• Liker 3
Skrevet

Ville også snakket med foreldrene om du kan få litt mindre press hjemme en periode, slippe husarbeid. Snakk eventuelt med lege og/eller helsesøster først så de kan hjelpe deg å snakke med foreldrene dine dersom du ikke føler at de hører på deg. 

• Liker 2
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er en 14 år gammel jente som kjenner meg helt, helt utslitt.

Hverdagene mine er proppfulle av skole, OD-arbeid, håndball, teater og en jobb på et fiskeoppdrett 3 ganger i uka etter skoletid. Attpåtil sitter jeg i elevråd og gjør veldig mye husarbeid hjemme for ukelønn. Jeg ser ikke noen vits i noen ting lenger, og når jeg først har litt fri så bruker jeg tiden min på å sove istedenfor å være sosial med venner. Jeg våkner opp hver morgen med en svær klump i magen og har kjenner jeg ikke eier mer energi til å drive på med alt jeg gjør. Sist uke hadde jeg en episode på skolen hvor jeg begynte kaldsvette, skjelve og ble skikkelig svimmel og kvalm. Jeg trodde jeg besvimte så læreren ringte hjem. Jeg orker snart ikke mer. Går det å bli utbrent i så ung alder?

Nå er det slik at iallfall håndball og teater burde sees på som å være sosial med venner. Er det ikke sånn, så slutter du.

OD er det også bare å slutte med. Du er ikke så uerstattelig som du tror. Er det så etterspurt å være med der finner du 50 andre som gjerne tar over. 

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har en hovedrolle i teaterstykket vi holder på med så kan ikke slutte med det før om at par-tre måneder. Håndball er den enste formen for fysisk aktivitet jeg får i løpet av en uke så både jeg og forledrene mine synes jeg burde fortsette med det for min egen helses skyld. Jeg kommer til å slutte med teater etter vi er ferdige med dette stykket, men vet ikke om jeg holder ut i denne tilværelsen i hele 2-3 måneder til..

Det er selvfølgelig bra med fysisk aktivitet, men det går helt fint å ta en pause fra det. 

Du bør absolutt snakke med foreldrene dine om dette, for å finne en løsning så du får slappet litt mer av. 
Det er fult mulig bli utbrent som 14åring, og symptomene du har er tegn på at du bør roe ned litt. 
Og for å si det rett ut, blir du faktisk utbrent, så er det lite vits spare til å flytte for å gå på videregående, for det er absolutt ikke sikkert du vil klare gå på videregående om halvannet år dersom du blir utbrent. 

Anonymkode: e5cee...4f7

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, FrodeF skrev:

Nå er det slik at iallfall håndball og teater burde sees på som å være sosial med venner. Er det ikke sånn, så slutter du.

OD er det også bare å slutte med. Du er ikke så uerstattelig som du tror. Er det så etterspurt å være med der finner du 50 andre som gjerne tar over. 

Ingen av mine venner går på teater (de fleste vet ikke om at jeg er med fordi jeg synes det er flaut), det ga meg før veldig mye men nå gir det meg bare masse stress. Der er det er fokus på manus, ikke det sosiale også kan jeg ikke slutte fordi jeg har en hovedrolle. Håndball er det litt sosialt de 5 første minuttene før treningen starter, men så er det bare trening i 2 timer uten noe prating, men håndball gir meg fysisk aktivitet og det trenger jeg. OD er ekstremt mye å sette seg inn i og det er ikke så lett for noen andre og bare hoppe inn i en av de mest krevende rollene etter de andre allerede har jobbet med prosjektet i mange måneder. I tillegg er det endel seminarer som jeg skal delta på de neste ukene hvor jeg har fått dekket reise som står på mitt navn.

Det høres kanskje ut som jeg prøver å ikke finne løsninger på det, men det er jo realiteten. Akkurat nå er det ingenting jeg bare kan slutte med.

Skrevet

Men du har vel en back-up til hovedrollen? Da kan du selvfølgelig trekke deg! Det er snakk om helsen din, ta vare på den allerede fra nå av, for ellers kan du fort ende opp med å få det verre! Håndball kan byttes ut med et par turer i løpet av uken eller litt løping/jogging, dessuten har du vel gym på skolen?! Eller, du kan bytte det ut med yoga, det er supert når man er stresset og sliten! Så det er jo ikke sånn at du ikke gjør noe fysisk i det hele tatt! En annen kan overta som nestleder i od og så kan du være et vanlig medlem i gruppen! 

Anonymkode: da98b...f92

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det høres kanskje ut som jeg prøver å ikke finne løsninger på det, men det er jo realiteten. Akkurat nå er det ingenting jeg bare kan slutte med.

Jo da man kan alltids slutte. Det er bare at folk kan bli litt sure om det er på et dårlig tidspunkt.

Men det høres ikke ut som om du tillater deg selv å slutte med noe, men må fortsette av plikt, ære, frykt for å trappe ned, whatever.

Men dette er opp til deg. Synd med den utbrentheten da.

Skrevet

Vil først si at du høres ut som en svært pliktoppfyllende og flink jente. Men flinkheten din fører til at du skiter deg ut. Er det mulig å trekke seg fra noen av tingene du er med på? 

Anonymkode: e13f9...99a

• Liker 2
Skrevet

Det er veldig viktig at du setter på bremsene og tar det så mye med ro som du trenger. Kan du kutte ut det meste bortsett fra skole og jobb? Det er viktig å lære seg å sette grenser for sin egen del slik at man ikke gaper over for mye eller blir utslitt. Grensesetting er viktig for å kunne ha det greit.

Anonymkode: 80eb6...6a1

• Liker 1
Skrevet

Du er 14 år! Du er ikke bundet til noe, om du snakker med foreldrene dine og sier du må bremse ned så skal de stille opp å snakke med evt teater-leder/lærer og si det er alt for mye nå. Reserve har de nok, og i den ekte "teater-verden" må de klare på kort varsel å sette inn ny person i hovedrollen. 

Ang håndball kan du ta en pause og si du jobber og må fokusere på skole. Bli med på treninger når du selv føler du orker. Slapp av hjemme, legg vekk telefon og sosiale medier.

Du skal ha det godt og trives i tenårene, ikke brenne opp motivasjonen og kroppen din! Hold deg til skole og jobb(et par ganger i uken), venner og trygghet!

Snakk med noen, du skal ikke la hensyn til andre styre livet ditt som tenåring på denne måten. 

• Liker 6
Skrevet

Du er 14 år og skal slettes ikke ha slikt ansvar for noe. Kutt ut minst to av disse: arbeid i elevrådet, OD-dagen og fiskeoppdrett. Foreldrene dine skal forsørge deg ut videregående, og det er ingen grunn til at du skal spare opp egne penger til livsopphold på VGS. Håndball fortsetter du med bare hvis du fortsatt synes det er gøy. Hvis ikke kan du være aktiv i noe annet. Egen helse og skole, og i den rekkefølgen, er egentlig det eneste du skal prioritere som 14-åring. 

Ja, det er kjedelig for de andre at du slutter, men det kommer de over. Helsen din kommer muligens ikke over hvis du ikke slutter. Er alt virkelig verdt det hvis du blir så syk at du for eksempel ikke klarer å fortsette på skolen når du egentlig skal starte på videregående? 

Jeg er aktiv i studentdemokratiet der jeg har rolle som leder, og jeg har hatt flere som er over 20 år som har gitt beskjed om at de ikke klarer å ta på seg vervet lenger fordi de ikke kjenner de klarer å balansere det, studier, eventuell jobb samt egen helse og interesser. Det har vært tungt for dem å gi beskjed om det, men det har vært for deres eget beste. Det er litt å styre med å finne erstattere, men det går alltid seg til, og i den store helhet er det ingen som lider noen nød for det. Det hadde vært verre om de hadde forsøkt å holde ut, og mistet både sin egen helse og studieevne. Det har alle forståelse for. 

Ta kontakt med helsesøster og fastlegen din. Hvis du føler at du kan prate med foreldrene dine om det bør du gjøre det i dag. Hvis ikke kan dette gjøres via helsesøster eller fastlege. Uansett må de forstå alvorlighetsgraden i dette her. 

Anonymkode: 917cc...ce0

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...