Gå til innhold

Homoterapi i Norge


Chiyo

Anbefalte innlegg

Jeg sett mange dokumentarer om homoterapi i USA og jeg har alltid tenkt at det er helt forkastelig, men jeg visste ikke at det var lovlig i Norge. Jeg ser nå på VG sin serie Homoterapi med Morten Hegseth, og jeg kjenner jeg blir så sint. Man ødelegger jo liv når man holder på med sånt, og jeg kjenner meg dypt skuffet over Erna Solberg sin holdning til saken. Erna Solberg sier at hun ikke vil at det skal kalles for "terapi", men at det vil være imot religionsfriheten og forby "behandling" av homofile. Det er jo skadelig for mennesket, skal religion gå på bekostning av menneskets velferd? 

https://www.vg.no/spesial/2019/homoterapi/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1#episode-6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er bare dessverre slik at noen er veldig gammeldagse og liker ikke homofile, de mener det er en sykdom. Det skal ikke aksepteres for det er unaturlig og feil. Det er mange som er skamfulle over å ha en homofil unge, det er mye snakk om ære og ikke miste ansikt ovenfor andre.

Det fins dessverre familier som har kaset ut sin egen unge bare fordi de er homofile.

Mener at det ikke er riktig så klart, jeg har veldig strenge foreldre og jeg vet hvordan de er, men heldigvis så er jeg hetero da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Chiyo skrev:

Jeg sett mange dokumentarer om homoterapi i USA og jeg har alltid tenkt at det er helt forkastelig, men jeg visste ikke at det var lovlig i Norge. Jeg ser nå på VG sin serie Homoterapi med Morten Hegseth, og jeg kjenner jeg blir så sint. Man ødelegger jo liv når man holder på med sånt, og jeg kjenner meg dypt skuffet over Erna Solberg sin holdning til saken. Erna Solberg sier at hun ikke vil at det skal kalles for "terapi", men at det vil være imot religionsfriheten og forby "behandling" av homofile. Det er jo skadelig for mennesket, skal religion gå på bekostning av menneskets velferd? 

https://www.vg.no/spesial/2019/homoterapi/?utm_source=vgfront&utm_content=row-1#episode-6

Jeg skjønner at Erna syns det er vanskelig å sette opp en lov for dette.  Også syns jeg det bør få et annet navn en homoterapi. Homoterapi bør være å hjelpe homofile å forstå sin legning. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om jeg tror dette ikke fungerer og kan bidra til å gjøre det vanskeligere for en del, synes jeg ikke en kan forby dette. Om noen ønsker veiledning for å endre legning eller adferd må det nesten være lov.

Så er dette i seg selv et vanskelig spørsmål. Vi vet ikke sikkert hva som gjør at noen er homofile, og det er blant enkelte veldig populært å påstå at mennesker er veldig formbare. For de som husker "hjernevask" var det også et standpunkt fra en av de norske forskerne, som selv var homofil, at dette er noe en lærer eller utvikler. Samtidig er det i dag utbredt å mene at en mann kan bli kvinne, og motsatt, om denne ønsker det, og motforestillinger mot dette betegnes gjerne som gammeldags, regressivt og reaksjonært. 

Med dette bakteppet; Er det så rart om noen tror en kan påvirkes til å bli heterofil? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Her er det to sider av en sak. Mange homofile er komfortable med den de er og mange miljøer er veldig åpne. I 2019 skal det ikke være et problem å være homofil og mange kan være åpne om det uten at det knapt blir hevet et øyebryn.

Men visse konservative og da spesielt religiøse miljøer har strenge regler. De som vokser opp slik vil gjøre nesten hva som helst for å passe inn selv om det innebærer å fornekte hvem de er. Ingen ønsker å leve i et miljø der de blir sett på med avsky. Valget er å bryte ut av miljøet og dermed få et bedre liv, eller å tilpasse seg men da samtidig miste alt som er kjent. Familie. Venner. Gå alene ut i det ukjente. Det er skummelt. Desverre velges ofte det kjente. Sakens kjerne er vel at homofili ikke kan kureres men ved å si at man har blitt behandlet kan man oppnå det å bli "friskmeldt" og dermed få nytt innpass i det ønskede miljøet. Og gjemme sine tanker innerst inne i skapet. Behandlingen er bare et papir på fullført selvbedrag. 

Behandlingen burde ikke være lov. Er den lov så sier vi at homofili er en sykdom som kan kureres, og at den er uønsket. Det som faktisk er uønsket er å hindre andre menneskers frihet til å være seg selv. Homofilispørsmålet er langt ifra det eneste som er i veien med konservativ religion. Konservativ religion trykker mennesker med og tillater trusler, vold, manipulering og psykisk terror. Det er svært mye negativt som disse ønsker at skal bli lov. Religionsfrihet.....   Dette er ikke religionsfrihet. Alle skal ha rett til å tro på det de vil, men grensen bør gå ved å pålegge andre sine meninger. Ved å ekskludere mennesker på grunn av legning. Ved å kreve makt over barn og ektefelle. Ved å pålegge andre å gå i kirken/moske. Ved å fortelle mennesker at de fortjener straff for vanlige handlinger og følelser. Ved å fortelle andre hvilke klær de skal ha på. Ved å nekte kvinner å arbeide. Hele settingen med å fortelle noen at de havner i helvete om de ikke følger strenge regler er beint frem psykisk terror på høyt plan. 

Det er på tide med endringer i samfunnet. Religion har blitt et skalkeskjul for å begå urettferdighet og for å få innført særregler for å oppnå tilatelse til å omgå de samfunnsnormer resten av oss er pliktige til å følge. Det bør komme en lov om å ikke kunne påprakke andre sin egen tro. Forby Jehovas forkynning på dørene, forby burka, nikab og burkini. Forby å true med et brennende helvete. Forby psykisk terror. Og absolutt forby homofilibehandling. 

Amen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, theTitanic skrev:

Her er det to sider av en sak. Mange homofile er komfortable med den de er og mange miljøer er veldig åpne. I 2019 skal det ikke være et problem å være homofil og mange kan være åpne om det uten at det knapt blir hevet et øyebryn.

Men visse konservative og da spesielt religiøse miljøer har strenge regler. De som vokser opp slik vil gjøre nesten hva som helst for å passe inn selv om det innebærer å fornekte hvem de er. Ingen ønsker å leve i et miljø der de blir sett på med avsky. Valget er å bryte ut av miljøet og dermed få et bedre liv, eller å tilpasse seg men da samtidig miste alt som er kjent. Familie. Venner. Gå alene ut i det ukjente. Det er skummelt. Desverre velges ofte det kjente. Sakens kjerne er vel at homofili ikke kan kureres men ved å si at man har blitt behandlet kan man oppnå det å bli "friskmeldt" og dermed få nytt innpass i det ønskede miljøet. Og gjemme sine tanker innerst inne i skapet. Behandlingen er bare et papir på fullført selvbedrag. 

Behandlingen burde ikke være lov. Er den lov så sier vi at homofili er en sykdom som kan kureres, og at den er uønsket. Det som faktisk er uønsket er å hindre andre menneskers frihet til å være seg selv. Homofilispørsmålet er langt ifra det eneste som er i veien med konservativ religion. Konservativ religion trykker mennesker med og tillater trusler, vold, manipulering og psykisk terror. Det er svært mye negativt som disse ønsker at skal bli lov. Religionsfrihet.....   Dette er ikke religionsfrihet. Alle skal ha rett til å tro på det de vil, men grensen bør gå ved å pålegge andre sine meninger. Ved å ekskludere mennesker på grunn av legning. Ved å kreve makt over barn og ektefelle. Ved å pålegge andre å gå i kirken/moske. Ved å fortelle mennesker at de fortjener straff for vanlige handlinger og følelser. Ved å fortelle andre hvilke klær de skal ha på. Ved å nekte kvinner å arbeide. Hele settingen med å fortelle noen at de havner i helvete om de ikke følger strenge regler er beint frem psykisk terror på høyt plan. 

Det er på tide med endringer i samfunnet. Religion har blitt et skalkeskjul for å begå urettferdighet og for å få innført særregler for å oppnå tilatelse til å omgå de samfunnsnormer resten av oss er pliktige til å følge. Det bør komme en lov om å ikke kunne påprakke andre sin egen tro. Forby Jehovas forkynning på dørene, forby burka, nikab og burkini. Forby å true med et brennende helvete. Forby psykisk terror. Og absolutt forby homofilibehandling. 

Amen. 

Helt klart at vi må ha en endring. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det bryter med religionsfriheten. Det er jo ingen som sier at man ikke kan være religiøs. Du kan gå i kirken, du kan lese bibel, du kan be. Det eneste vi ber om er at man ikke bruker religionen sin til å skade andre mennesker. Jeg syns ikke det er så veldig mye å be om. 
Hvis man er oppdratte i slike miljø som du nevner, og man innser at man er homofil, så er man oppdratt til å hate at man er den man er. Man har dårlig samvittighet og man hater at man er homofil, enda man ikke har gjort noe galt. Og når man prøver å bli "kurert" så vil man få dårlig samvittighet og hate seg selv fordi det ikke virker. Har man ikke gjort nok? Har man ikke bedt nok? er gud sint på meg? Osv. Det er nok til å drive mennesker til selvmord. 
Når man møter slike sårbare mennesker som hater seg selv, så skal man ikke bekrefte det hatet og si at det er noe galt med dem. Det er skadelig. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Storbritannia og i flere land i EU skal det nå bli ulovlig. I Norge skal de stemme i desember. Som dere ser under er det ingen lov som sier at man ikke kan bruke homoterapi på mindreårige i Norge. 

 

Sitat

 

Map of countries that have bans on sexual orientation and gender identity change efforts with minors.   Ban on conversion therapy on the basis of sexual orientation and gender identity   De facto ban on conversion therapy   Case-by-case bans   Ban on conversion therapy pending or proposed   No ban on conversion therapy. 
https://en.wikipedia.org/wiki/Conversion_therapy#/media/File:Countries_banning_conversion_therapy.svg

2560px-Countries_banning_conversion_ther

 

 

Endret av Chiyo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke alle få terapi, slik at vi ble bifile? Det ville øke muligheten for lykke for den enkelte betraktelig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000

Trenger ikke forby homoterapi. Alt som trengs er at domstolene begynner å dømme terapeutene for medvirkning til selvmord om de homofile begår selvmord. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Nimbus2000 said:

Trenger ikke forby homoterapi. Alt som trengs er at domstolene begynner å dømme terapeutene for medvirkning til selvmord om de homofile begår selvmord. 

Vel, det hjelper jo ikke de som er døde.

Jeg synes heller vi skal få en lov som sier at den eneste lovlige behandlingsformen for homofili er homeopati.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
3 minutter siden, T-Rex skrev:

Vel, det hjelper jo ikke de som er døde.

Jeg synes heller vi skal få en lov som sier at den eneste lovlige behandlingsformen for homofili er homeopati.

Nei, men om man vet man kan bli dømt for medvirkning til selvmord om man prøver å behandle homofile så slutter man kanskje å behandle homofile?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nimbus2000 said:

Nei, men om man vet man kan bli dømt for medvirkning til selvmord om man prøver å behandle homofile så slutter man kanskje å behandle homofile?

Helt ærlig så tviler jeg på om den gjengen vil bry seg så hardt om det. Noe med Guds lover etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic
4 timer siden, Chiyo skrev:

Helt klart at vi må ha en endring. Men jeg skjønner ikke helt hvordan det bryter med religionsfriheten. Det er jo ingen som sier at man ikke kan være religiøs. Du kan gå i kirken, du kan lese bibel, du kan be. Det eneste vi ber om er at man ikke bruker religionen sin til å skade andre mennesker. Jeg syns ikke det er så veldig mye å be om. 
Hvis man er oppdratte i slike miljø som du nevner, og man innser at man er homofil, så er man oppdratt til å hate at man er den man er. Man har dårlig samvittighet og man hater at man er homofil, enda man ikke har gjort noe galt. Og når man prøver å bli "kurert" så vil man få dårlig samvittighet og hate seg selv fordi det ikke virker. Har man ikke gjort nok? Har man ikke bedt nok? er gud sint på meg? Osv. Det er nok til å drive mennesker til selvmord. 
Når man møter slike sårbare mennesker som hater seg selv, så skal man ikke bekrefte det hatet og si at det er noe galt med dem. Det er skadelig. 

Ja, men det er mye annet enn syn på homofili som er galt med religion. Å holde sin religion for seg selv er ok, men det er nettopp det som ikke gjøres. At barn vokser opp i slike miljøer, enten de er homofile eller ei er skadelig. Jeg vil ha endring i nettopp dette med religionsfrihet. Det skal ikke være lov å påprakke andre sin egen tro og leveregler. Heller ikke familien. Så koker det ned til hva som er religionsfrihet og hvorfor denne ikke skal stå over menneskerettighetene og personlig frihet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det går ikke an! Nekte folk å holde frivillig kurs for homofile!?  Det er ikke snakk om homoforakt, eller å tvinge homofile til homoterapi. Det er ett tilbud til de som ønsker det.  Skal ikke da de som ønsker dette tilbudet ha rett til det?  Skal de nektes fordi noen andre synes det er støtende. Forskjellige meninger må man tåle. Det er ett ærlig ønske fra kursholdere om å hjelpe. Også kan man ha ulike meninger om hva som er rett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...