Gå til innhold

Hvorfor blir ikke brune dyrleger?

Fremhevede innlegg

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner til flere muslimske veterinærer. De er like glad i dyr som "hvite" veterinærer. 

Anonymkode: 26e0e...5df

Kjenner selv noen utlanske veterinær som muslim osv, men ikke afrikanere eks.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva går under kategorien "brun"? Til og med en del nordmenn blir jo ordentlig brune når de har vært i syden, og så er det i grunn mange personer for eksempel fra midtøsten som er hvit. 

Anonymkode: 0b8a4...0e2

Du vet nok veldig godt hva ts mente.

Anonymkode: 2a3a9...1fb

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde en mørkhudet dyrlegebarbie da jeg var liten.

Anonymkode: 9578f...b52

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet nok veldig godt hva ts mente.

Anonymkode: 2a3a9...1fb

Det er tydelig at folk ikke vet hva TS mente. Noen drar inn muslimer her, muslim er ingen hudfarge. Det er ingen garanti for at en muslim er brun. Det det ser ut som TS mente var egentlig neger, men det er det visst ikke lov å si.

23 minutter siden, Tara,090 skrev:

Kjenner selv noen utlanske veterinær som muslim osv, men ikke afrikanere eks.

Anonymkode: 2c958...956

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

I "de brunes" kutlur har ikke dyr noen verdi utover kjøttverdien. Så det gir lite status å jobbe med dyr.

Der nå er elefanten i rommet nevnt.

Anonymkode: 47512...1c5

Hvilken kultur er "de brunes kultur"?

Har de en felles kultur som er for "de brune"? 

Er det sånn at "de brukes kultur" følger brunfargen helt uavhengig av hvor "de brune" vokser opp?

Anonymkode: f588d...2a1

• Liker 5
Gjest BangersBeans&Mash
Skrevet

Har heller aldri møtt en mørkhudet veterinær😳 måtte google veterinærer og lete gjennom mange mange bilder, men ikke bilde av en eneste mørkhudet veterinær i Norge. Whaat? Dette var jo interessant! 

Skrevet

Går flere programmer på Animal planet der svarte mennesker er dyrleger. Og venninna vil jo bli det... Tror ikke det det er uvanlig.

Anonymkode: c610d...382

• Liker 2
Skrevet

Kan jo hende at mange kommer fra kulturer der det ikke har så høy status, og når en først skal bruke masse tid og energi på en krevende utdannelse så velger en å bli en "ordentlig lege". Det er kanskje også litt nytt at veterinær har blitt et studie veldig preget av "jenter som liker dyr", i den forstand at disse velger dette studiet på grunn av interesse, der en i andre kulturer og land velger studie med tanke på levebrødet primært. 

• Liker 2
Skrevet

I land der det er fattigdom der folk sliter ræva av seg for et lite måltid til familien, er det da naturlig at de ikke har "tid" til dyr, fokuset blir å redde seg selv og mette sin egen mage enn en random katt i gata. Og når man ikke er opptatt av dyr på bakgrunn av det jeg nevnte, så lærer ikke barna det heller og det går i generasjoner. Det er derfor lite brune veterinærer. 

Foreldrene mine er fra Midtøsten så de havner nok under kategorien "brune" men de har både hatt hund og katt. Min onkel som er mørk er dyrlege, det har ikke noe særlig status i hjemlandet, men har det her. 

Anonymkode: 9549c...89b

• Liker 1
Skrevet

Muslim er ingen hudfarge nei, men islam er en rase.  Forøvrig så mener mange muslimer at enkelte dyr er skitne.  Derfor er det rart hvis dere har opplevd muslimske dyrleger. Kan de ikke behandle griser og hunder da?

Anonymkode: 3ae62...b1e

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det blir sånn når alle ord er "ulovlig" å bruke. 🤡🤡🤡

Man har lov til å si mørkhudet, afrikanske, pakistansk ol.  Brune dyrleger høres bare merkelig ut.  Nordmenn også er jo brune på sommeren. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, SupaWoman said:

Man har lov til å si mørkhudet, afrikanske, pakistansk ol.  Brune dyrleger høres bare merkelig ut.  Nordmenn også er jo brune på sommeren. 

Er du sikker på at man har lov å bruke afrikansk? Noen blir sure iallfall når man ikke kan navnet på landet i Afrika de er fra. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er mørkhudet og hadde veldig lyst til å bli dyrlege men karakterene mine var ikke gode nok🙁 

Anonymkode: 4e57a...fd1

Skrevet

De har fordommer mot gris og hund.

Anonymkode: cbc6b...a2c

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er du sikker på at man har lov å bruke afrikansk? Noen blir sure iallfall når man ikke kan navnet på landet i Afrika de er fra. 

Men ikke alle mørkhudede er fra et afrikansk land.

Anonymkode: b0d81...e51

• Liker 1
Gjest Elseby13
Skrevet

Jeg kjenner to dyrleger som er mørkhudete. Hurra!

Skrevet
På 3.11.2019 den 11.28, AnonymBruker skrev:

Hva går under kategorien "brun"? Til og med en del nordmenn blir jo ordentlig brune når de har vært i syden, og så er det i grunn mange personer for eksempel fra midtøsten som er hvit. 

Anonymkode: 0b8a4...0e2

Ja. Men de er jo ikke naturlig brune, så det telles ikke. Tenkte naturlig brune.

Skrevet
På 3.11.2019 den 13.05, AnonymBruker skrev:

Det er tydelig at folk ikke vet hva TS mente. Noen drar inn muslimer her, muslim er ingen hudfarge. Det er ingen garanti for at en muslim er brun. Det det ser ut som TS mente var egentlig neger, men det er det visst ikke lov å si.

Hvorfor bruker du unødvendige ord? Virker bare som du er etter oppmerksomhet, det står tydelig afrikanere i teksten ovenfor. Pluss jeg har svart på noen spm og nevnt hva jeg har ment med det, flere andre også! Så du er bare en troll. Bye bye.

Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men ikke alle mørkhudede er fra et afrikansk land.

Anonymkode: b0d81...e51

Afrikansk er ikke ett land, som å si hvitinger eller noe lignende. Så når jeg skriver afrikansere så tenker ikke jeg på land, men hudfarge. Det er ingenting stygt med å si afrikanere uansett, det betyr ikke noe eklt eller ubehagelig, som n-ordet eks. 

Skrevet
På 3. november 2019 den 16.49, AnonymBruker skrev:

Muslim er ingen hudfarge nei, men islam er en rase

Du tuller nå, ikke sant..?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...