Gå til innhold

Erfaringer med yoga?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har begynt å gjøre noen enkle yoga-øvelser hjemme. Ønsker å bli sterkere og smidigere, håper også det kan dempe symptomer på angst og depresjon.

Hvilke positive effekter har du fått av yoga? Hvor raskt merket du forskjell? Hvor ofte trener du? 

Har foreløpig kun holdt meg til Yoga with Adriene på YouTube, blir veldig inspirert, men synes det er litt vanskelig å få oversikt som nybegynner. Er det andre kanaler som er verdt å sjekke ut?

Anonymkode: d02b0...26e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir i så godt humør etter en yogaøkt! 

Anonymkode: 77b2d...3f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun prøvd Adriene, syns hun er veldig flink og rolig. :) Så har ikke tips til noen andre. 

Etter 2-3 ganger har jeg merket at jeg er smidigere og kommer dypere inn i stillingene. Nå har jeg ingen fast rutine, men en periode jeg hadde høyt stressnivå prøvde jeg å få til 10-15 min hver dag. Mediterte også litt før jeg la meg. 

Har absolutt merket at jeg er roligere etter en økt, tror det har god effekt på angst og depresjon!

Anonymkode: 47a51...33f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker mest Adriene, men også et par andre kanaler. Jeg merker det mest på kjernemuskulatur og at jeg slapper bedre av i stressa perioder. Har perioder med ryggvondt og de videoene med yoga for vond rygg har hjulpet masse. Jeg har også mindre hodepine nå. 

Brett Larkin kan også være verdt å teste ut, hun har endel videoer for nybegynnere. Five Parks yoga er også bra om du liker litt fysisk yoga. 

Anonymkode: 7abd4...14f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det overkommelig for oss med litt for mange kilo ekstra?🙈 Har prøvd før, likte treningsformen, men som nybegynner er det ikke lett😆

Anonymkode: e4d1e...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på "medi yoga" på treningssenter ganske sent på kveldene. Jeg synes det er veldig deilig og at det demper stress og annet, og synes det funker bra mot depresjon (går der pga. depresjon selv). Så hvis det er et mål i seg selv vil jeg anbefale det og si at det funker. Jeg føler meg veldig lett og ny i hele kroppen etter en runde med det og glad og avslappet når jeg kommer hjem igjen.

Men det er ikke noe man får høy puls av eller blir varm i trøyen av hvis du er ute etter å bli sterkere, trene kjernemuskulator eller forbedre kondis. Øvelsene er veldig lette og er slik at alle kan gjøre dem, og foregår med rolig musikk og dempet lys. Det er mye pusteøvelser med bl.a. å trekke dyp pust, puste helt ut, puste på visse måter, "rotlås", samt å gjøre rolige bøye/roterende/strekkeøvelser og å jobbe med skuldre og nakke. Samt avspenningsøvelser og oppmerksomhetstrening med fokus på pust og puls for å få bort tankekjør fra hodet.

Jeg har også forsøkt vanlig yoga i to varianter med to forskjellige instruktører, men synes det gikk litt for fort i svingene for meg og at det ikke gav den avslappende effekten som jeg ønsket å oppnå via yoga, så da landet jeg på medi yoga.

Anonymkode: d453b...740

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du ønsker å bli sterkere er det bedre med styrketrening. Turer i terreng er også å anbefale. Godt for rumpe, rygg, og lår. Da jeg gjorde det, merker jeg hvor godt kroppen hadde av det. Alle nevnte parter trengte det for å si det sånn.

Anbefaler vanlige styrkeøvelser. Du trenger ikke masse utstyr og dyrt treningsmedlemsskap

Anonymkode: 7cf50...c1d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste yogaformen jeg liker er bikram yoga. Helt fantastisk.  Så liker jeg pilates.

Anonymkode: bfa9b...89e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener yoga sporadisk fordi jeg liker tøying og for å beholde/bedre mobilitet. Har en app på mobilen som jeg bruker, hvor jeg også kan sette sammen egne program. Trener sjelden mer enn 15 minutter om gangen. 

Anonymkode: bfcf6...21c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen, høres veldig lovende ut 😀

På 4.11.2019 den 20.30, AnonymBruker skrev:

Jeg bruker mest Adriene, men også et par andre kanaler. Jeg merker det mest på kjernemuskulatur og at jeg slapper bedre av i stressa perioder. Har perioder med ryggvondt og de videoene med yoga for vond rygg har hjulpet masse. Jeg har også mindre hodepine nå. 

Brett Larkin kan også være verdt å teste ut, hun har endel videoer for nybegynnere. Five Parks yoga er også bra om du liker litt fysisk yoga. 

Anonymkode: 7abd4...14f

Takk for tips, skal sjekke de ut 😊

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ønsker å bli sterkere er det bedre med styrketrening. Turer i terreng er også å anbefale. Godt for rumpe, rygg, og lår. Da jeg gjorde det, merker jeg hvor godt kroppen hadde av det. Alle nevnte parter trengte det for å si det sånn.

Anbefaler vanlige styrkeøvelser. Du trenger ikke masse utstyr og dyrt treningsmedlemsskap

Anonymkode: 7cf50...c1d

Er allerede mye ute på tur og trener jevnlig styrke hjemme, men har lyst til å variere litt. Er ikke noe mål i seg selv å få store muskler. Tror nok yoga kan styrke kjernemuskulaturen og gi økt bevegelighet hvis man gjør de «rette» øvelsene. 

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Trener yoga sporadisk fordi jeg liker tøying og for å beholde/bedre mobilitet. Har en app på mobilen som jeg bruker, hvor jeg også kan sette sammen egne program. Trener sjelden mer enn 15 minutter om gangen. 

Anonymkode: bfcf6...21c

Hva heter appen? 😊

Anonymkode: d02b0...26e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør yoga 4+ ganger i uken. Har fått mindre angst, blitt mindre sint, blitt mer glad i meg selv og kommet i mer mental balanse. 

Anonymkode: d873d...5c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 
jeg trente Yoga fast i ett års tid før jeg begynte med styrketrening. Trodde ikke yogaen ga noe særlig styrke, men det viste seg når jeg begynte med styrketrening at jeg hadde sterk kjernemuskulatur og mye styrke i armene.

Jeg hadde tidligere aldri tatt en eneste push up - men etter et år med yoga tok jeg 10 smale pushups på strake ben! Var ikke klar over at jeg klarte det så det ble en stor positiv overraskelse når jeg startet fast med styrke! Har som sagt også sterk kjernemusklatur som er til stor hjelp i annen styrketrening.

Så jeg er utelukkende positiv til yoga! Man blir både smidigere, sterkere og lettere til sinns. 🤸🏼‍♀️🧘🏻‍♀️

Kjøp yogafarm.no abonnement hvis du kan ta deg råd til det, kjempefornøyd! Og sett av faste tider, da er det lettere å gjennomføre💕


 

 

Anonymkode: 04c1f...b74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...