Gå til innhold

Danskebåten i stormvær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal på konferanse med jobben på Københavnbåten i desember. Jeg har reist med DFDS, Color Line og Stena line tidligere, men er mer spent denne gangen. Det skal nok mye til for at båten ikke går, men det kan jo bli ubehagelig hvis det blåser opp til full storm.. Blir sjelden uvel, men blir mest redd når det knirker og knaker. 

Er det noen av dere som har vært ute i hardt vær tidligere og som har lyst til å fortelle om opplevelsen? Både fine og mindre gode historier tas i mot med et stort takk 😁.

Anonymkode: 1eb1c...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vel, jeg har seilt mye med disse båtene. Kanskje 3 ganger i året de siste 15 årene. I all slags årstid. Opplevd styggvær ett par ganger hvor det har vært oppimot 7 meter bølger. 
 

Når det er så mye bølger kjenner man det veldig godt om man bor på de laveste dekkene, mindre og mindre jo høyere opp man bor. Knirker og knaker ikke så mye, men drønn fra baugen høres, litt ettersom hvor i båten kabinen din er. 
 

Husk å spis godt med mat, jeg har som erfaring funnet ut at jeg blir lettere båtsyk på halvfull mage. Og legg vekk ting som kan flytte på seg, de kan komme til å skli litt rundt på bordet. 
 

Ellers er det komisk å gå rundt i båten. For det kommer jo kast hvor alle blir litt ustødige ett sekund eller tre. 
 

Vi har aldri fått beskjed at kapteinen har snudd båten pga. sikkerhet, men har vært på nære nippet ett par ganger, sa kapteinen i det vi stod opp til morgenmeldingen. 
 

Så alt i alt er det bare å seile, Ts. God fornøyelse med jobbreisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GjestSiden2006 skrev:

Vel, jeg har seilt mye med disse båtene. Kanskje 3 ganger i året de siste 15 årene. I all slags årstid. Opplevd styggvær ett par ganger hvor det har vært oppimot 7 meter bølger. 
 

Når det er så mye bølger kjenner man det veldig godt om man bor på de laveste dekkene, mindre og mindre jo høyere opp man bor. Knirker og knaker ikke så mye, men drønn fra baugen høres, litt ettersom hvor i båten kabinen din er. 
 

Husk å spis godt med mat, jeg har som erfaring funnet ut at jeg blir lettere båtsyk på halvfull mage. Og legg vekk ting som kan flytte på seg, de kan komme til å skli litt rundt på bordet. 
 

Ellers er det komisk å gå rundt i båten. For det kommer jo kast hvor alle blir litt ustødige ett sekund eller tre. 
 

Vi har aldri fått beskjed at kapteinen har snudd båten pga. sikkerhet, men har vært på nære nippet ett par ganger, sa kapteinen i det vi stod opp til morgenmeldingen. 
 

Så alt i alt er det bare å seile, Ts. God fornøyelse med jobbreisen.

Takk for at du deler 😁👏🏻 Sikkerheten kommer først selv om det kan virke ubehagelig i veldig høy sjø. Fint at kapteinen sa det han sa om morgenen og ikke midt ute i det verste uværet 😅. Tusen takk, gleder meg nå!

Anonymkode: 1eb1c...cc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det husker selvsagt mer jo høyere opp man er. 
disse båtene går for det meste «innaskjærs», det er kun ved skagerak det er åpen sjø og det husker veldig, men stort sett er det veldig greit. Har opplevd å bli kastet ut av senga i skikkelig uvær... bodde på et av de øverste dekkene. 
Er det VELDIG sjø, kan man risikere å bli en del forsinket, det er nok den største «risikoen»

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, GjestSiden2006 skrev:

Vel, jeg har seilt mye med disse båtene. Kanskje 3 ganger i året de siste 15 årene. I all slags årstid. Opplevd styggvær ett par ganger hvor det har vært oppimot 7 meter bølger. 
 

Når det er så mye bølger kjenner man det veldig godt om man bor på de laveste dekkene, mindre og mindre jo høyere opp man bor. Knirker og knaker ikke så mye, men drønn fra baugen høres, litt ettersom hvor i båten kabinen din er. 
 

Husk å spis godt med mat, jeg har som erfaring funnet ut at jeg blir lettere båtsyk på halvfull mage. Og legg vekk ting som kan flytte på seg, de kan komme til å skli litt rundt på bordet. 
 

Ellers er det komisk å gå rundt i båten. For det kommer jo kast hvor alle blir litt ustødige ett sekund eller tre. 
 

Vi har aldri fått beskjed at kapteinen har snudd båten pga. sikkerhet, men har vært på nære nippet ett par ganger, sa kapteinen i det vi stod opp til morgenmeldingen. 
 

Så alt i alt er det bare å seile, Ts. God fornøyelse med jobbreisen.

Motsatt. Jo høyere opp du kommer, dess større blir utslagene i skipet (du opplever at det ruller eller slår mer).

Har aldri tatt disse båtene i dårlig vær, men er vant med å være til sjøs blant annet med ferger og hurtigruten. Det er som det blir sagt over her, innstiller de seilingen er det nok ikke fordi det er farlig, men fordi det er for ubehagelig for passasjerene og det blir mye sjøsyke og oppkast...

Anonymkode: 97a38...4a9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste plassen er midt i båten. Vi har som regel alltid lugar der. Pappa har jobbet på englandsbåten, og vi har reist en god del med den i november og desember :)

Har hatt lugar helt fremme på danskebåten. Bølgene slo over båten, og flere hadde ramlet ut av køyen. Vår seng var slik at vi lå mot bølgene og sov godt. 

Anonymkode: ef761...839

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde tatt en sjøsyke tablett på forhånd jeg. 

Anonymkode: d5466...e43

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper alltid på grov sjø. For da blir det ikke så fullt i spisesalen.

Anonymkode: 7d1fd...ea0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur fra Larvik til Danmark den natta Estonia gikk ned. Var egentlig en hel grei kveld og natt. Opplevd større sjøgang da jeg tok båt fra England til Gøteborg. Velger alltid lugar over vannflata. 

Anonymkode: ce2d8...a29

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips og historier 🤗 💦🌊

Hilsen ts

Anonymkode: 1eb1c...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Oslo-Kiel med barna i fjor, da var det stiv kuling. Vi tok sjøsyketablett på forhånd. Det første showet gikk som planlagt, det neste ble kansellert. I tax free-butikken klirret flaskene stygt da vi kom litt utpå fjorden. Var noen som satt med sjøsykeposer rundt omkring. Vi la oss tidlig for å sovne før det ble skikkelig ille. Jeg har angst for oppkast og takler ikke å være i nærheten av folk som kan finne på å spy. Heldigvis ble vi trøtte av sjøsyketablettene :)  Men litt kjipt å få sånt vær når vi skulle ta oss et minicruise en helg i ferien :) 

Anonymkode: 784a8...e26

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var på Oslo-Kiel med barna i fjor, da var det stiv kuling. Vi tok sjøsyketablett på forhånd. Det første showet gikk som planlagt, det neste ble kansellert. I tax free-butikken klirret flaskene stygt da vi kom litt utpå fjorden. Var noen som satt med sjøsykeposer rundt omkring. Vi la oss tidlig for å sovne før det ble skikkelig ille. Jeg har angst for oppkast og takler ikke å være i nærheten av folk som kan finne på å spy. Heldigvis ble vi trøtte av sjøsyketablettene :)  Men litt kjipt å få sånt vær når vi skulle ta oss et minicruise en helg i ferien :) 

Anonymkode: 784a8...e26

Ikke noe særlig det, nei.. Opplever den samme angsten selv for å kate opp selv og se andre kaste opp. Har hatt det sånn i veldig mange år. Da har jeg bare lyst til å ligge i lugaren. Skjønner ikke hvorfor folk sitter rundt omkring når man er dårlig.. Emetofobi, tror jeg det jeg har heter. Jeg blir også veldig trøtt av slike tabletter. Har det kanskje verst dagen etter med trøtthet og litt svimmelhet. 

Anonymkode: 1eb1c...cc8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper alltid på grov sjø. For da blir det ikke så fullt i spisesalen.

Anonymkode: 7d1fd...ea0

Hehe Men det er ikke så gøy når tallerkner flyr veggerimellom og maten din seiler av gårde. 

Anonymkode: 3473d...79b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har opplevd at det blåste så mye at trær knakk og hustak ble ødelagt her i Bergen. Vi var på englandsbåten og hadde flatt hav. Flere ble sjøsyk da båten kom inn byfjorden, der den gynget godt. Jeg måtte kjøre omveier for å komme meg hjem, da trærne i veien ikke var fjernt. 

Anonymkode: ef761...839

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har opplevd at det blåste så mye at trær knakk og hustak ble ødelagt her i Bergen. Vi var på englandsbåten og hadde flatt hav. Flere ble sjøsyk da båten kom inn byfjorden, der den gynget godt. Jeg måtte kjøre omveier for å komme meg hjem, da trærne i veien ikke var fjernt. 

Anonymkode: ef761...839

Oj, da blåste det nok kraftig siden det gikk utover trær og hustak.. Jeg har reist fra Hirtshals til Bergen en gang for flere år siden, men da var det stille på sjøen. Har hørt flere historier om det motsatte. 🌊

Anonymkode: 1eb1c...cc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj, da blåste det nok kraftig siden det gikk utover trær og hustak.. Jeg har reist fra Hirtshals til Bergen en gang for flere år siden, men da var det stille på sjøen. Har hørt flere historier om det motsatte. 🌊

Anonymkode: 1eb1c...cc8

Var en kraftig høst/vinter storm. Er en god del år siden :) 

 

Anonymkode: ef761...839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg spiser som regel sjøsyketabletter før båttur. Ellers er jeg sjøsyk nesten før vi er ute av havna 😛 Men så lenge jeg har tatt det en times tid før avreise har det aldri vært noen problemer!

Og du kan nok være helt trygg på at de ikke legger ut dersom det ikke er forsvarlig å gjøre det. Så det er ingen grunn til å være redd for at det ikke skal gå bra om det er det du bekymrer deg for :) Husk at kapteinen gjerne har kone og barn hjemme han også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, DrueSmoothie skrev:

Jeg spiser som regel sjøsyketabletter før båttur. Ellers er jeg sjøsyk nesten før vi er ute av havna 😛 Men så lenge jeg har tatt det en times tid før avreise har det aldri vært noen problemer!

Og du kan nok være helt trygg på at de ikke legger ut dersom det ikke er forsvarlig å gjøre det. Så det er ingen grunn til å være redd for at det ikke skal gå bra om det er det du bekymrer deg for :) Husk at kapteinen gjerne har kone og barn hjemme han også ;)

Takk for tips! Da tar jeg med meg sjøsyketabletter. Ikke noe særlig å bli dårlig på jobbtur da det er tett program så og si hele dagen. Ja, sikkerheten kommer først, og godt er det 🤗.

Anonymkode: 1eb1c...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dro ut på en liten svipptur sist uke. Det var 14 m/s på det meste og det gikk helt fint. Merket lite til bølgene. Hadde lugar midt i båten på dekk 5.

takk igjen for mange flotte bidrag i denne tråden. Kom gjerne med fler.

Mvh trådstarter

Anonymkode: 1eb1c...cc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...