Gå til innhold

Strikket ferdig en genser. Etterbehandling.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hjelpes. Vanligvis pleier jeg helst bare å dampe plagget for jeg er redd for å krympe nye gensere ol. 

Nå har jeg strikket en genser i ren norsk ull og her står det at jeg skal legge plagget i en bøtte med kaldt vann og la den ligge der til all luft er ute av plagget. Det høres vel litt snodig ut? 🤔 eller er det greit å gjøre? 

Anonymkode: 03575...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er helt greit å gjøre. Deretter kan du sentrifugere den, full fart på sentrifuga, og tørke den flatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sentrifuger? Trodde det var helt fyfy jeg. 
Greit å tørke flatt. Det er jo standar. Haha jeg tør ikke gamble med noe her. Genseren tok litt tid å strikke pga intrikate mønster. 

Anonymkode: 03575...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke farlig å sentrifugere så lenge du kjører med full fart. Plagget ligger i ro mot trommelen og tover garantert ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpes. Vanligvis pleier jeg helst bare å dampe plagget for jeg er redd for å krympe nye gensere ol. 

Nå har jeg strikket en genser i ren norsk ull og her står det at jeg skal legge plagget i en bøtte med kaldt vann og la den ligge der til all luft er ute av plagget. Det høres vel litt snodig ut? 🤔 eller er det greit å gjøre? 

Anonymkode: 03575...caf

Hvor i all verden står noe slikt? 

Bruk lunkent vann, ca 30 grader og litt ullvaskemiddel, skyll på like lav temperator 3 -  5 ganger, sentrifuger kort på høy hastighet og legg flatt på hånkle til det er tørt. Noe annet er eksprimentering med resultatet etter vask. Unntaket er superwash garn som skal ha ullvugge, og særlig Drops merinogarn. Sistnevnte skal vaskes på ordinært program.

Anonymkode: 77bdc...fec

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sentrifuger? Trodde det var helt fyfy jeg. 
Greit å tørke flatt. Det er jo standar. Haha jeg tør ikke gamble med noe her. Genseren tok litt tid å strikke pga intrikate mønster. 

Anonymkode: 03575...caf

Sentrifugering er aldri fy. Noen gamle tanter på facebook tror sentrifugering er tovemetode nummer en, fordi de har strikket og vasket siden før sentrifuge, og gjerne vaskemaskin og, var oppfunnet. De mener all skal vaskes og ordnes for hånd. 

Anonymkode: 77bdc...fec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor i all verden står noe slikt? 

Bruk lunkent vann, ca 30 grader og litt ullvaskemiddel, skyll på like lav temperator 3 -  5 ganger, sentrifuger kort på høy hastighet og legg flatt på hånkle til det er tørt. Noe annet er eksprimentering med resultatet etter vask. Unntaket er superwash garn som skal ha ullvugge, og særlig Drops merinogarn. Sistnevnte skal vaskes på ordinært program.

Anonymkode: 77bdc...fec

Det står i oppdriften. Kaldt vann = 30 grader og lavere. 
 

Så det beste er å vaske genseren for hånd? Og så sentrifuger? 
 

Men du nevner Drops Nepal. Skal denne vaskes på vanlig vaskeprogram? Ikke ull? 
 

Føler at alle sier forskjellig så jeg blir helt svimmel her jeg 😂

Anonymkode: 03575...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det står i oppdriften. Kaldt vann = 30 grader og lavere. 
 

Så det beste er å vaske genseren for hånd? Og så sentrifuger? 
 

Men du nevner Drops Nepal. Skal denne vaskes på vanlig vaskeprogram? Ikke ull? 
 

Føler at alle sier forskjellig så jeg blir helt svimmel her jeg 😂

Anonymkode: 03575...caf

Jeg nevner ikke Drops Nepal med ett eneste ord. Men Drops Merinoull derimot, det er navnt. 

Hva som står i en oppskrift om vask ville jeg ansett som en nullitet. Det som står på magebåndet og om garnet på nettet derimot, det ville jeg fulgt nesten til pu kt og prikke. Skal vi da trekke frem Drops Nepal for å ha ett eksempe? 

Se her; https://www.garnius.no/drops-nepal-3753 der ser du symbolet hånd ned i vaskebalje, hvilket betyr håndvask. Temperaturen skal stå på garnets magebånd, men jeg vil tro det ikke er mer enn max 30 grader. 

Om 30 grader er lunkent, eller kaldt det er ett diskusjonstema og en individuell vurdering vi ikke tar her. 

Anonymkode: 77bdc...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg nevner ikke Drops Nepal med ett eneste ord. Men Drops Merinoull derimot, det er navnt. 

Hva som står i en oppskrift om vask ville jeg ansett som en nullitet. Det som står på magebåndet og om garnet på nettet derimot, det ville jeg fulgt nesten til pu kt og prikke. Skal vi da trekke frem Drops Nepal for å ha ett eksempe? 

Se her; https://www.garnius.no/drops-nepal-3753 der ser du symbolet hånd ned i vaskebalje, hvilket betyr håndvask. Temperaturen skal stå på garnets magebånd, men jeg vil tro det ikke er mer enn max 30 grader. 

Om 30 grader er lunkent, eller kaldt det er ett diskusjonstema og en individuell vurdering vi ikke tar her. 

Anonymkode: 77bdc...fec

Gosj. Om du blir så irritert av å svare, så la være. 
 

Ja jeg vet at håndvask er anbefalt av garnprodusent. Derfor jeg også satte spørsmålstegn ved etterbehandlingen, og om det er en vanlig metode. Det er jo håndvask det også. Forskjellen er bare at plagget skal ligge stille i vannet her mens håndvask er jo å kyste plagget.  

Anonymkode: 03575...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette en genser fra boken Villmarksgensere? 

Jeg har akkurat strikket en genser derfra, og er usikker på dette med å legge den i en bøtte med kaldt vann.. har aldri hørt om det før. 

Anonymkode: c5b4b...4a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er dette en genser fra boken Villmarksgensere? 

Jeg har akkurat strikket en genser derfra, og er usikker på dette med å legge den i en bøtte med kaldt vann.. har aldri hørt om det før. 

Anonymkode: c5b4b...4a9

Jepp. Stemmer. 
Hun har jo, som jeg skjønner, et samarbeide med garnprodusentene. 

Anonymkode: 03575...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gosj. Om du blir så irritert av å svare, så la være. 
 

Ja jeg vet at håndvask er anbefalt av garnprodusent. Derfor jeg også satte spørsmålstegn ved etterbehandlingen, og om det er en vanlig metode. Det er jo håndvask det også. Forskjellen er bare at plagget skal ligge stille i vannet her mens håndvask er jo å kyste plagget.  

Anonymkode: 03575...caf

Irritert av å svare? Jeg fant det direkte fornøyelig å svare i denne tråden :hoho:

:opplyser:  Alltid hyggelig å hjelpe folk som setter særdeles stor pris på å få hjelp her inne. 

Anonymkode: 77bdc...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Irritert av å svare? Jeg fant det direkte fornøyelig å svare i denne tråden :hoho:

:opplyser:  Alltid hyggelig å hjelpe folk som setter særdeles stor pris på å få hjelp her inne. 

Anonymkode: 77bdc...fec

Jeg setter veldig stor pris på svar. Dine også :) men svarene dine var krasse. Jeg var usikker på om du svarte for å hjelpe, eller fordi du var irritert for at andre ikke visste det samme som deg. 

Anonymkode: 03575...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter veldig stor pris på svar. Dine også :) men svarene dine var krasse. Jeg var usikker på om du svarte for å hjelpe, eller fordi du var irritert for at andre ikke visste det samme som deg. 

Anonymkode: 03575...caf

Er mine svar krasse? Kan dette skyldes at du er høysensitiv? 

Anonymkode: 77bdc...fec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter veldig stor pris på svar. Dine også :) men svarene dine var krasse. Jeg var usikker på om du svarte for å hjelpe, eller fordi du var irritert for at andre ikke visste det samme som deg. 

Anonymkode: 03575...caf

Nei, nå får du gi deg! Det var vel ikke noe krast over svarene hennes. Tvert imot. De var informative og gode.

Anonymkode: 83f3d...323

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg setter veldig stor pris på svar. Dine også :) men svarene dine var krasse. Jeg var usikker på om du svarte for å hjelpe, eller fordi du var irritert for at andre ikke visste det samme som deg. 

Anonymkode: 03575...caf

Syns du kanskje er litt sensitiv :) jeg syns ikke svaret Du fikk var noe negativt 

Anonymkode: e15a7...d8b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da beklager jeg så mye. Har tidligere vært her inne på kg og opplevd at folk blir halshugget for alt. Stakk derfor pent avgårde fra hele kg, men kom luskende tilbake nå. 

Anonymkode: 03575...caf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da beklager jeg så mye. Har tidligere vært her inne på kg og opplevd at folk blir halshugget for alt. Stakk derfor pent avgårde fra hele kg, men kom luskende tilbake nå. 

Anonymkode: 03575...caf

Jeg ville fulgt rådene som står i boken og pakket genseren inn i et tykt håndkle etter skylling og presset ut mest mulig vann i håndkleet. Tørk så genseren liggende flatt. Det fungerer på all slags ull, uten å ødelegge noe som helst. 

Anonymkode: db35a...bed

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre jeg damper, bruker jeg også å legge i bløt. Jeg lar garne ligge i vann en liten stund. Så presser jeg ut vann ved sentrifugering, eller ved å pakke inn i håndkle som jeg tråkker på. Så strekker jeg litt i det, særlig steder der det er ujevne masker, før jeg legger det flatt. Jeg tar gjerne noen kontrollmål for å se at jeg ikke har lagt det med en uønsket strekk som gir plagget feil mål.

Dette funker strålende etter min erfaring, og garn har ikke noe problem med å ligge i bløt. Ved plantefarging er dette noe garnet må gjennom gjentatte ganger. Det er hurtige temperaturforskjeller og friksjon man skal være litt forsiktig med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville fulgt rådene som står i boken og pakket genseren inn i et tykt håndkle etter skylling og presset ut mest mulig vann i håndkleet. Tørk så genseren liggende flatt. Det fungerer på all slags ull, uten å ødelegge noe som helst. 

Anonymkode: db35a...bed

Takk. Var det jeg gjorde nå :) 

Den ser ut til å beholde fasongen helt fint heldigvis :) 

Anonymkode: 03575...caf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...