Gå til innhold

Hvilke julekaker skal du bake i år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilke julekaker skal du bake i år? :) har du noen plan? Hvor lenge før jul starter du?

Jeg baker mest for gøy egentlig, så baker så mye jeg har tid og lyst til før jul. Tenker egentlig bare å holde meg til syltetøykjeks, berlinerkranser, sjakkruter og delfiakake. Ellers tror jeg ikke det blir så mye annet. Kanskje havreflarn med sjokolade om jeg får god tid.

Anonymkode: b2eec...b00

Skrevet

Kanskje ikke en typisk julekake men skal lage Rockey road.

Anonymkode: bb66c...a92

Skrevet

Berlinerkranser og lussekatter (hvis sistnevnte kan kalles julekaker, men hører iallefall til den).

Og så blir det sikkert litt pepperkaker med ungene.

Ikke de store kakespiserene, så litt usikker på om det blir så mye mer! Får vi besøk i julen blir det som regel middagsbesøk sámedikki dessert så det går ikke så mye kaker til gjester heller!

Anonymkode: 32c00...391

Skrevet

Blondekaker, tykklefse, og så har jeg tenkt å prøve tynnlefse også i år. Blir sikkert noen risboller også, ellers har jeg ikke bestemt meg for om det blir noe mer enda. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje ikke en typisk julekake men skal lage Rockey road.

Anonymkode: bb66c...a92

Samme her, tenker jeg, og så har jeg kjøpt en sånn "dugnadsboks". Jeg gidder ikke bruke verken tid eller penger på å lage noe som ikke blir spist. 

Legger heller litt ekstra ressurser i maten vi skal spise.

Skrevet

Fattigmann, smultringer, krumkaker, sirupsnipper, sandkaker, havrekjeks, colakaker og goro. 

Anonymkode: 3318f...141

Skrevet

Krumkaker, havremakroner, danske kransekakestenger og en krydret fruktkake med valnøtter og dadler.

Anonymkode: e4cf9...606

Skrevet

Veganske sandnøtter,kardemommepinner,havreflarn,kokosmakroner og risboller

Anonymkode: 07eec...a28

Skrevet

Jeg sluttet å bake julekaker når ungene ikke lenger var interessert i hverken å delta eller å spise dem. Pleier å kjøpe en eller to "dugnads-esker" av unger i nabolaget så jeg har noe å slenge på bordet når noen stikker innom for en kaffekopp :)  -Og så kjøper jeg meg av og til noen nylagde smultringer hvis jeg kommer over det.

Anonymkode: eecc1...1c0

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Krumkaker, havremakroner, danske kransekakestenger og en krydret fruktkake med valnøtter og dadler.

Hva er forskjellen på norske og danske kransekakestenger? Har du evt en oppskrift på de danske? 😃

Anonymkode: ef8d5...f6c

• Liker 4
Skrevet

Jeg har sluttet å bake så mange julekaker. De blir som oftes bare kastet likevel. Jeg har begynt å lage ulike typer konfekter, de blir spist opp. 

Men jeg lurer på å bake kokosmakroner og lefser.

Anonymkode: 3db0c...92f

Skrevet

Drømmer, elsker de kjeksene, enkle å lage i tillegg. Sara bernard langpanne. Risboller og peppekaker. Kanskje karameller. 

Begynner vel to uker før tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet

Drømmer, havreflarn, krumkaker blir det iallfall 😄 Kanskje sarah bernard og kolakaker også :nisselue:

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er forskjellen på norske og danske kransekakestenger? Har du evt en oppskrift på de danske? 😃

De danske lages av marsipan. Viktige å finne en marsipan med høyest mulig mandelinnhold, helst 60-70 %.

Her er et par oppskrifter: https://www.valdemarsro.dk/kransekage/ , https://www.bt.dk/mad-og-vin/her-er-opskriften-verdens-bedste-kransekage

Om man lager med mandler+ marsipan skal det være skoldede mandler.

Skrevet

Pepperkaker, havreflarn, kokosmakroner, kakemenn, peppernøtter, sjokoladecookies og trøfler med forskjellig innhold.

Anonymkode: 985d3...32c

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og svar til dette. 

Søgni, mod.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

De danske lages av marsipan. Viktige å finne en marsipan med høyest mulig mandelinnhold, helst 60-70 %.

Her er et par oppskrifter: https://www.valdemarsro.dk/kransekage/ , https://www.bt.dk/mad-og-vin/her-er-opskriften-verdens-bedste-kransekage

Om man lager med mandler+ marsipan skal det være skoldede mandler.

Tusen takk! Disse skal prøves 👍😃

• Liker 1
Skrevet

Pepperkaker er den eneste jeg "må" lage. Bruker også å lage noe med safran, gjerne biscotti. Og karameller og kandiserte nøtter. Mulig jeg slår til med noen sjakkruter også, vi får se 😊

Anonymkode: acadf...408

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...