Gå til innhold

Er det vanskelig å omplassere hund?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har en renraset hannhund som vi må omplassere. Det er en ganske stor hund, 45 kg, overhodet ikke aggressiv, glad i barn og rett og slett en flott hund. Det jeg lurer på er om det er vanskelig, tar lang tid, å finne en kjøper? Skjønner det er individuelt men hvordan er i snitt interessen for å kjøpe unghunder?

Anonymkode: 28d61...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skulle gjerne ha sluppet unna valpefasen, og kjøper gjerne omplasseringshund hvis jeg finner det. Utfordringen med omplasseringshund er at de gjerne har sine problemer og det er jeg ikke interessert i. 

Hvis dere har en hund uten p et problemer så burde det nok ikke være så utfordringene å omplassere. 

Anonymkode: 35437...68e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skulle gjerne ha sluppet unna valpefasen, og kjøper gjerne omplasseringshund hvis jeg finner det. Utfordringen med omplasseringshund er at de gjerne har sine problemer og det er jeg ikke interessert i. 

Hvis dere har en hund uten p et problemer så burde det nok ikke være så utfordringene å omplassere. 

Anonymkode: 35437...68e

Han er uten problemer. Eller altså han er en unghund og det kan jo være et problem i seg selv men han har ingen aggresjon eller andre problemer. 

Anonymkode: 28d61...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke adoptert en unghund. Det er den kjipeste alderen. Men det er meg. 

Anonymkode: 4b95b...72b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på.

Er det en rase/type som er etterspurt og populær, går det som regel greit å omplassere. Er det mange lignende hunder ute til omplassering, kan det være vanskelig. Om hunden har noen problemer (separasjonsangst/utagering/nervøsitet e.a.) kan det også by på problemer å finne et nytt passende hjem, men det høres jo ikke ut som det er tilfellet her.

Det er flere som gjerne tar imot en ung/voksen hund fremfor å kjøpe valp, om de ikke har tid til valp, eller om det er ventelister hos oppdrettere på rasen f.eks. 

Det kan også være mange som er skeptiske, da man ikke har noen garantier for hva hunden har opplevd så langt i livet, om den er sosialisert på en god måte, om grunntreningen er på plass, om tidligere eiere har god greie på hund og slike ting. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser etter en omplasseringshund som er over valpestadiet. Dersom den ikke har store issues tror jeg det ikke er noe problem å omplassere. Jeg ser etter en mellomstor hund da:-) 

Anonymkode: 656f2...49d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det tror jeg kommer ann på hvorfor hunden skal omplasseres . Er det pga familiesituasjon, hunden som er problemet, alder på hund og mulig rase/blanding.    

 

Jeg og min mor har både tatt til oss en 6 mnd gammel blandingshund og den hadde kun vært hos den omplasseringsstedet i en helg, så vi og hunden var heldig.  Min mor har en gang tidligere måtte omplassere sin hund som da var 6 år pga hun ble alvorlig syk og lå på sykehus og langt opphold rehabilitering, Da hadde ikke jeg mulighet til å overta hunden pga min studie og jobb situasjon. Men hunden var helt frisk og veldig aktiv. Vi fikk veldig bra respons på vår annonse på Hunden. Snakket og traff flere før vi bestemte hvem som skulle overta vår fantastiske hund.   Jeg har nå en hund, og kunne gjerne overtatt en hund som er over verste valpestadiet :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Anonymkode: a2234...ffc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt flere renrasede, voksne omplasseringshunder, da jeg ikke ønsker valpefasen. Så lenge det ikke er en problemhund, og den har hatt et godt hjem, er det veldig mye som teller positivt for omplassering.

MEN; hunders kjønnsmodning er utfordrende og det er mistenkelig mange som blir «allergiske» eller som annonserer hunden «med tungt hjerte, for vi kan dessverre ikke gi den det den fortjener» når de har en stor hannhund på ca 1 - 2 år. Av den grunn er det en hel del hannhunder på den alderen som trenger nye hjem. Jeg, og mange med meg, leser derfor omplasseringsannonser med en viss skepsis. Selv har jeg alltid brukt tid på å møte hunden flere ganger og å danne meg et ordentlig inntrykk av den før jeg bestemmer meg. Når du spør om det vil ta tid å finne en kjøper, vil jeg derfor si et ubetinget ja. Det BØR det faktisk gjøre. Skal omplasseringen bli vellykket er det viktig å bruke tid på å finne riktig eier. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags rase er det? Det er jo mange unge hannhunder ute pga at folk (sier absolutt ikke det gjelder deg) pluselig skjønner hvor mye jobb det er med hund når de blir ungdommer. Kommer litt an på rasen pga helsemessige utfordringer, og for min del ville det kommet an på hva slags grunnferdighetstrening hunden har, om foreldrene er friske, om hunden er registrert i NKK, om han er røntget og undersøkt og hvordan han går med andre hannhunder, siden jeg har hunder allerede.

Vi planlegger en tredje hund, så å slippe valpekaos hadde vært aktuelt om det var den rette.

Anonymkode: 9d72b...8ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags rase er det? Det er jo mange unge hannhunder ute pga at folk (sier absolutt ikke det gjelder deg) pluselig skjønner hvor mye jobb det er med hund når de blir ungdommer. Kommer litt an på rasen pga helsemessige utfordringer, og for min del ville det kommet an på hva slags grunnferdighetstrening hunden har, om foreldrene er friske, om hunden er registrert i NKK, om han er røntget og undersøkt og hvordan han går med andre hannhunder, siden jeg har hunder allerede.

Vi planlegger en tredje hund, så å slippe valpekaos hadde vært aktuelt om det var den rette.

Anonymkode: 9d72b...8ee

Det er en flat coated retriever. Registrert og med friske foreldre. Vaksiner fulgt. 
Og det du skriver gjelder faktisk meg. Jeg/vi ante virkelig ikke hva vi gikk til når vi anskaffet oss hund. Jeg har ikke ferdighetene som trengs til å få trent ham og tatt vare på ham slik han trenger. Da er det bedre han får et hjem der folk vet hva de driver med. 

Anonymkode: 28d61...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, hvorfor skal man kjøpe en ompasseringshund når man kan adoptere? Da betaler man jo en symbolsk sum til fodgården for x. Er enda kun de som ikke tjener på omplasseringer. Da jeg aldri ville tatt i mot en hund folk ser på som en vare de kan tjene penger på.

 

Ellers har jeg tatt i mot hunder som skulle gies bort 3 ganger. Mye problemer i førsten vi måtte jobbe oss igjennom, men det ble flotte hunder som levde gode liv frem til de ble gamle. Hadde jeg betalt andre enn fodgården for å få så mye jobb? Nei, det hadde jeg ikke gjort. For det krever enorm innsats for å få en hund til å fungere etter traumer.

 

Anonymkode: 558c4...5d9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.11.2019 den 21.14, AnonymBruker skrev:

Vi har en renraset hannhund som vi må omplassere. Det er en ganske stor hund, 45 kg, overhodet ikke aggressiv, glad i barn og rett og slett en flott hund. Det jeg lurer på er om det er vanskelig, tar lang tid, å finne en kjøper? Skjønner det er individuelt men hvordan er i snitt interessen for å kjøpe unghunder?

Anonymkode: 28d61...e1c

Alder, rase og årsak til omplassering? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Neida det er ikke vanskelig og omplassere en voksen frisk hund. Ofte er det gjerne også til det bedre for hunden.

Anbefaler at du tar kontakt med oppdretter- de kan (bør) være til hjelp. Med råd om vil beholde hunden. For en 'ungdomsbølle ' kan være en utfordring, men det går over. Eller oppdretter kan hjelpe med å finne det perfekte hjem,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Snorkfrøken skrev:

Alder, rase og årsak til omplassering? 

Flat coated retriever, 1 år. Årsaken har jeg skrevet om et par innlegg over. Det er ingenting galt med hunden, det er oss eiere. 

Anonymkode: 28d61...e1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke ferdighetene som trengs til å få trent ham

Vanligvis  er det ikke så stort problem å få omplassert. Er han 'dårlig' trent, kan det være noe vanskeligere. Det vanskeligste er å finne et godt hjem hvor de som overtar har tidligere erfaringer med hund, og vet hva de går til. Det vil være trist om han må omplasseres flere ganger. En tispe jeg overtok når hun var 3 år, hadde vært omplassert 3 ganger før hun kom til oss,tragisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har du en godt oppdratt hund bør det være enkelt, men ta deg god tid til å sjekke opp alle interessenter. Jeg har hatt både hund fra valpestadiet og omplassert hund - og min konklusjon er at det er himla godt og slippe det forferdelige valpestadiet. Det at en gammel hund er vanskelig å trene er helt usant, har fått en omplasseringshund fra skratch og opp til klasse 2 lydighet selv. 

Har omplassert hund og, en hund med fremmedfrykt familien hadde da jeg var ung. Situasjonen fungerte stadig dårligere, og jeg arbeidet lenge med å finne hjem til hunden. Det var en langtekkelig jobb og etter et halvår fant vi en match til han gjennom kontakter. Hunden bjeffet på fremmede, men var ellers en veldig snill og flott hund. Renraset og fra god oppdretter og. Den nye eieren hadde blitt gjort oppmerksom på adferden hans fra oss og instruktører. Situasjonen endte dessverre med avlivning til tross for all innsats. Vi fant i ettertid ut at oppdretter hadde hatt flere kull av samme kombinasjon med de samme problemene. (Situasjonen kunne også vært heeeelt annerledes dersom ikke fremmede matet hunden med godbiter som trening. Men dette trodde vi, hun som overtok og dem vi arbeidet med var riktig..)

Hvis hunden din er ung enda, men du egentlig gjerne vil beholde den. Ha is i magen. Når min nærmet seg to år fikk jeg plutselig en ny hund. Først da merket jeg at all treningen faktisk hadde hjulpet. Før det trodde jeg at alt gikk skeis. 

 

 

Anonymkode: fe36e...f65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt kontakt med Retriverklubben eller en annen raseforening for retrivere om jeg hadde vært deg.

Alternativt tenker jeg at oppdretter kan være den rette til å hjelpe med å finne et nytt hjem til hunden :)

- det er altså god hjelp å få.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er en flat coated retriever. Registrert og med friske foreldre. Vaksiner fulgt. 
Og det du skriver gjelder faktisk meg. Jeg/vi ante virkelig ikke hva vi gikk til når vi anskaffet oss hund. Jeg har ikke ferdighetene som trengs til å få trent ham og tatt vare på ham slik han trenger. Da er det bedre han får et hjem der folk vet hva de driver med. 

Anonymkode: 28d61...e1c

Wow, så utrolig tøft av deg å være åpen om det. En flat er jo MYE hund, vår toller er klin kokos bananas i en alder av to, og vi er erfarne, trener mye med ham, er over gjennomsnittet opptatt av hundetrening og kjøpte med vilje en hund med brukslinjer. Likevel kan han være skikkelig utfordrende til tider, men det er litt jobben deres også i de første par åra, og spesielt rundt 1 år, de skal være slitsomme, er jo så mye hormoner! Står stor respekt av at du ser deres egen begrensning!

Men har dere forsøkt kurs med positive metoder, gjøre ham sliten med søk eller lydighetsøvelser for eksempel? Det finnes masse kurs og hjelp man kan få av gode, oppdaterte instruktører med positive metoder. Les feks boka "hverdagslydighet fra valp til voksen" (tidligere "100% positiv hverdagslydighet). Eller "100% positiv problemløsning". Dere kan feks slenge dagens matrasjon ute på gresset, det å søke etter maten er slitsomt for hodet også, og bør roe ham litt. 

De roer seg litt etter to år, altså! Selv om mange retrievere er smått koko i årevis kommer man i alle fall gjennom hormontåka når man jobber med dem. ;) 
Hvordan forholder han seg til andre hanner?

Anonymkode: 9d72b...8ee

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.11.2019 den 13.04, AnonymBruker skrev:

Flat coated retriever, 1 år. Årsaken har jeg skrevet om et par innlegg over. Det er ingenting galt med hunden, det er oss eiere. 

Anonymkode: 28d61...e1c

Du skal ha ros for å være åpen om at dere har tatt dere vann over hode. Ikke alle som tørr å innrømme det. Håper situasjonen løser seg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...