AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #1 Skrevet 2. november 2019 Gi meg dine beste tips for en skikkelig tomatsaus med dyp fylde og rund smak, til bruk i lasagne. Anonymkode: 94fb7...d3e
Camillapb Skrevet 2. november 2019 #2 Skrevet 2. november 2019 God og enkleste som finnes: knuste tomater (2-3 bokser), 3-4 fedd hvitløk, en skje cream fraiche, og 2 dl kremfløte. Krydre as you like🤤 2
addict Skrevet 2. november 2019 #3 Skrevet 2. november 2019 Sukker er viktig for å balansere tomatsmaken. Vi steker hvitløk og løk blankt i en god del olivenolje, har oppi en boks eller to med flådde tomater som moses, litt sukker og basilikum. Lar det koke i så mange timer som vi har til rådighet, så lenge som mulig. 12
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #4 Skrevet 2. november 2019 Har alltid oppi en form for sødme, bruker gjerne en ss honning, eller 4-5 dadler (hvis jeg skal stavmikse sausen vell å merke), har jeg ikke de ingrediensene bruker jeg sukker. Anonymkode: b03d5...a1c 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #5 Skrevet 2. november 2019 3 minutter siden, addict skrev: Sukker er viktig for å balansere tomatsmaken. Vi steker hvitløk og løk blankt i en god del olivenolje, har oppi en boks eller to med flådde tomater som moses, litt sukker og basilikum. Lar det koke i så mange timer som vi har til rådighet, så lenge som mulig. Dette! I tillegg vil jeg anbefale å bruke fiskesaus som erstatning eller litt i tillegg til salt. Det høres kanskje merkelig ut, men ansjos er vanlig i italiensk mat, og smaken blir helt nydelig! Det smaker ikke fisk av sausen, bare en rundere, fyldigere saltsmak. Anonymkode: c46e7...b40 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #6 Skrevet 2. november 2019 Litt madeira kan hjelpe. Anonymkode: d3bf3...846
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #7 Skrevet 2. november 2019 Fyll en ildfast form med cherrytomater. Hell over godt med olje. Strø på litt sukker og godt med salt. Varm opp steikovnen til 250 grader. Når den er varm, sett inn forma med tomater, slå av ovnen og dra på jobb. Når du kommer hjem kjører du hele greia i en hurtigmikser og har en nydelig tomatsaus. Kan krydres og tilpasses etter egen smak. Anonymkode: 6f397...a8b 10
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #8 Skrevet 2. november 2019 Idun ketchup og vann. Søtt,godt og lettvint. Anonymkode: 7d6ac...250 2
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #9 Skrevet 2. november 2019 Jeg synes et laurbærblad gir den ekstra dybden i smaker, i tillegg til de andre tipsene over, og sitron løfter smaken til tomatene. Og tid, en god saus bør få koke en stund. Skal det være til lasagne må du passe på at det er nok væske. Anonymkode: 220c0...eb0 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #10 Skrevet 2. november 2019 21 minutter siden, Camillapb skrev: God og enkleste som finnes: knuste tomater (2-3 bokser), 3-4 fedd hvitløk, en skje cream fraiche, og 2 dl kremfløte. Krydre as you like🤤 Æsj Anonymkode: 3ec8d...796 6
Chiubi Skrevet 2. november 2019 #11 Skrevet 2. november 2019 Kok sausen lenge, uansett hvilke ingredienser du bruker. 7
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #12 Skrevet 2. november 2019 59 minutter siden, addict skrev: Sukker er viktig for å balansere tomatsmaken. Vi steker hvitløk og løk blankt i en god del olivenolje, har oppi en boks eller to med flådde tomater som moses, litt sukker og basilikum. Lar det koke i så mange timer som vi har til rådighet, så lenge som mulig. Dette gjør jeg også, i tillegg til en skvett rødvinseddik. Anonymkode: 013ed...344 1
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #13 Skrevet 2. november 2019 Jeg fikk en aha-opplevelse når jeg leste at tomatsaus må enten koke under 5 minutter eller over 40 minutter (tror det var det), hvis ikke smaker den surt, og det stemmer! Anonymkode: dac0d...a38 3
Forundret.. Skrevet 2. november 2019 #14 Skrevet 2. november 2019 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Idun ketchup og vann. Søtt,godt og lettvint. Anonymkode: 7d6ac...250 What?? Du kødder, ikke sant?? 😱 3
NewInTown Skrevet 2. november 2019 #15 Skrevet 2. november 2019 Jeg syns tomatsausen blir ekstra god når man baker alle ingrediensene litt i stekeovnen først. Hvitløk, løk, cherrytomater/vanlige tomater litt delt opp, god olje og krydder/urter. Bakes i ovnen på 200 grader en god stund, før den mikses sammen. 6
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #16 Skrevet 2. november 2019 Gulrøtter gir sødme. Og så må den koke lenge. Gjerne 3 timer eller mer. Anonymkode: 0755d...772 8
Illumi Skrevet 2. november 2019 #17 Skrevet 2. november 2019 https://greenbonanza.com/2016/03/13/verdens-beste-tomatsaus-tar-minst-fem-timer-lage/ 3
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #18 Skrevet 3. november 2019 Alle som sier du må bruke hermetiserte tomater tar feil. Det skal ikke være hermetiserte tomater i bolognese-saus, som jo er den beste tomatsausen. Det stemmer dog at den må koke lenger. Jo lenger jo bedre. Her er en veldig god oppskrift, jeg pleier å droppe vinen bare, fordi jeg ikke er så glad i smaken den tilfører. Men ellers er den fantastisk god: https://www.bonappetit.com/recipe/bas-best-bolognese Anonymkode: f19ff...502
addict Skrevet 3. november 2019 #19 Skrevet 3. november 2019 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette gjør jeg også, i tillegg til en skvett rødvinseddik. Anonymkode: 013ed...344 Ah ja, det glemte jeg. Jeg bruker gjerne hvitvinseddik 😄 1
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #20 Skrevet 3. november 2019 Jeg steker løk (og noen ganger selleri) blankt, så har jeg i tomatpure. Veldig viktig at tomatpureen får steke før man har i resten (men ikke brenne seg), da får den god tomatsmak. Av krydder bruker jeg paprika, chili, kayenne, salt og pepper. Jeg bruker enten sukker eller litt moset banan (ja, jeg vet det høres ekkelt ut, men det funker) som søtning. Så har jeg i delte tomater og/eller en boks tomater. Ofte bruker jeg 1/2-1 kjøttbuljong"beger" (men er da forsiktig med saltet). Så lar jeg det koke så lenge som mulig. Tilsetter litt vann underveis hvis den blir veldig redusert av koketiden. Mot slutten har jeg i litt fløte eller rømme for å gjøre smaken enda rundere, men dette er ikke nødvendig. Hvis jeg skal ha kjøtt i tomatsausen så steker jeg karbonadedeig sammen med løken fra start av. Anonymkode: 4b61e...8ed
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå