Gå til innhold

Langvarig forstoppelse. Legevakt eller vente?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei! Har ikke vært på do på 12 dager nå.. Har forsøkt microlax ved et par anledninger (da kom det en liten klump) og tatt dulcolax tabletter. Men det skjer nada. 
Føler jeg har kramper i magen hele tiden, er veldig oppblåst og det føles liksom «tungt» å puste (sikkert fordi magen presser på). 

Er dette noe å ringe til legevakten med nå? Eller kan jeg bare se det an til mandag..

Anonymkode: 3dde7...a6b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du forsøkt oljeklyster? Hvis du får prompa og ikke har store magesmerter er dette fastlege jobb. Du kan evnt ringe legevakten for råd.

Anonymkode: 86426...e40

• Liker 3
Skrevet

Har det blitt verre siden i går? 

Hvis det ikke var ille nok til å ringe fastlegen i går, og ikke har blitt verre - så er det ikke ille nok til å ringe legevakten. Da venter du til mandag. 

Er du verre i dag enn i går, så ta en telefon. Legevakten er for akutt sykdom/skade, ikke alt mulig rart. 

Anonymkode: 5acb1...8d5

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du forsøkt oljeklyster? Hvis du får prompa og ikke har store magesmerter er dette fastlege jobb. Du kan evnt ringe legevakten for råd.

Anonymkode: 86426...e40

Får ut noe luft ja. Sjeldnere enn vanlig men det kommet vertfall noe. Har ikke forsøkt oljeklyster med sonde da jeg ikke får det helt til selv. 

Anonymkode: 3dde7...a6b

Skrevet

Om du har blitt mye verre siden i går og har smerter eller ubehag du ikke klarer å holde ut med til mandag, så er det greit å ringe legevakten.

Microlax fungerer ikke ved skikkelig forstoppelse. Hvor lenge har du prøvd Dulcolax tabletter da? Det finnes jo veldig mye annet på apoteket også. Det meste av slike ting er uten resept.

Om du virkelig ikke klarer å få tømt deg, så må det ofte et oljeklyster til, med sonde. Spørs om legevakten har noe sånt. 

Anonymkode: b25d9...668

Skrevet

Har du spurt om råd på apoteket? Finnes mye annet enn microlax, fks movicol, laxoberal. Synes også at uten å hatt avføring på 12 dager er det lov å ringe legevakt og be om råd. 

Anonymkode: 3a688...640

Skrevet

Svisker, masse væske, movicol, laxoberaldråper, event oljeklyx med sonde. Husk fiber i kosten. 

Anonymkode: 755a6...505

Skrevet

Jeg havnet på legevakten etter en uke med forstoppelse pga kodein piller etter en operasjon. Det var noe av det skumleste jeg har opplevd, jeg kaldsvettet og holdt på å miste bevisstheten, trodde virkelig jeg skulle dø. Jeg hadde prøvd alt av medisiner fra apoteket. Legevakten ga meg klyster og jeg 'fødte' et enormt monster på en sånn do-stol bak et forheng. Aldri igjen 😱! Du bør ringe legevakten, de er vant til slikt, de sa de behandlet ekstrem forstoppelse veldig ofte.

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke noe å lure på, etter 12 dager med forstoppelse så går du til legen! Ytterste konsekvens er at tarmen faktisk sprekker, og gjør den det så lever du ikke lenge. Ikke for å skremme deg, men langvarig forstoppelse er ingen filleting. Ring legevakten du.

Anonymkode: 87d7f...63a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...