Gå til innhold

Noen som har kun ett barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tre, men jeg tenker ofte på hvor rolig og enkelt livet hadde vært med et barn. Det hadde vært langt mindre stress, mer overskudd, bedre økonomi og mindre dårlig samvittighet.

Å ha flere barn tærer mer på forholdet. Nå er jeg veldig glad i alle mine tre, og jeg liker livet slik det er nå. Det var likevel en helt annen og mer harmonisk verden da vi kun hadde ett. Det å få tre barn var en litt sånn halvveis "to eller tre kommer vi ikke til å merke forskjell på" og det stemte.

Jeg har alltid ønsket meg mange barn, men hadde jeg visst det jeg vet nå hadde jeg ikke sett på det som en sorg å ha ett barn hvis det er noe trøst i det. 

Anonymkode: dfa1f...3e3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest anonymjente21
Skrevet

Hva med å bli fostermor til noen som trenger det, eventuelt besøkshjem 1 helg i måneden for ett barn gjennom barnevernet eller lignende? 

Skrevet

Her har også enebarnet uttrykt ønske om søsken. Det skjer ikke her. Får ikke barn fordi barnet ønsker søsken. 

Men, synes det nok mye lettere med kun et barn når man tross alt er enslig forsørger. Da er det kun oss to å ta hensyn til, mindre å krangle over og med. 

Vi kan ta hensyn til hverandre ganske lett og vi finner relativt lett til feriealternativer da det er færre behov å ta hensyn til. Vi planlegger lett middagsluren sammen osv. Trives godt med det ene barnet. Far er ikke en aktiv del i livet til barnet. 

Jeg vurderte lenge å dra til Danmark, men har endte opp med å ikke gjøre det siden jeg tross alt er heldig og har et friskt og flott barn allerede. Jeg vil ikke ta sjansen på å få et barn nå når jeg nærmer meg 40. Barnet kan bli et med spesielle behov, da vil jeg ikke ha kapasitet til å følge opp to barn på den måten jeg ønsker. 

Har også lite familie mens de andre i klassen er nesten overopptatte med familie. Blir en del med kun oss to pga det. 

Anonymkode: 1096c...5ff

Skrevet

Best å akseptere situasjonen som den er. Gresset er ikke alltid grønnere på den andre siden. Har dere sett julefilmen med Karsten og Petra? Ikke se den. Den spiller på at det ikke er bra nok å være to, må være mange for å få en fin jul. Bare tull. Dyr er koselig og felles opplevelser. Kos dere. 

Anonymkode: eb0f5...214

• Liker 3
Skrevet

Hei! Jeg har en gutt på tre år, er singel og nyter hverdagen. Jeg er bare 29 år, og har ingen planer om å få flere barn. Jeg trives med å kunne gi all tid og kjærlighet til én og tenker sjeldent over at det hadde vært fint om han hadde søsken. 

Ja, i barnehagen er han den "eneste" som ikke har eldre søsken, da alle de andre så vidt jeg er kjent med, har flere. Det får være opp til dem å ha 2+ barn. Ikke føl deg annerledes, det er opp til hver enkelt. Enebarn er kanksje mindre vanlig å ha, men synes ikke det skulle være noe å tenke på.

Har hørt at jeg er egoistisk som bare har en... Ler det bort og synes det er en merkelig ting å si. Ikke ønsker jeg å utsette meg selv for flere fødsler eller småbarnsperioder heller, og jeg er veldig fornøyd med det!

Anonymkode: a237c...7fe

• Liker 2
Skrevet

Jeg er godt gift, er i midten av 40-årene og har en datter på 7år. Ønsket meg to barn da jeg var yngre, men slik gikk det ikke. Hun skulle nok gjerne hatt søsken, eller dyr, men sånn er det ikke . Søsken er uaktuelt og dyr kan vi vurderer i fremtiden. Opplevde at vi har masse tid og bruke på vår datter, og vi kan følge opp det hun gjør. Vi har en del overnattingsbesøk og lekebesøk da ingen barn mindre enn 5km unna og leke med. 

Anonymkode: 7f8a9...b2b

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men har vokst opp som enebarn (og er det ennå). Jeg har aldri tenkt noe over at familien min var annerledes (eller, jeg bodde med pappa etter mamma flyttet ut, og det var mer det jeg skjønte kanskje var uvanlig, i alle fall på den tiden). Jeg savner aldri søsken, da jeg synes det virket som et evig mas med småsøsken etter å ha vært på vennebesøk og sånt. Derimot ble dyr veldig viktig for meg :) Spesielt katten jeg fikk da jeg var 10, ble jeg veldig knyttet til. Det føltes aldri noe ensomt med henne i hus. Jeg anbefaler kjæledyr varmt, dersom det er plass og tid til det. 

Ikke tenk på at dere er en annerledes eller ikke "komplett" familie; dere er absolutt gode nok! 

• Liker 3
Skrevet
På 2.11.2019 den 12.06, AnonymBruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Føler meg litt annerledes og utenfor, når jeg ikke har klart å oppnå samfunnets krav på en måte, med kjernefamilien med mann og mange barn. Men fint å høre at andre takler det bra.

Anonymkode: 7cdf6...f37

Jeg har bare ett barn. Nå er han 16 år, og jeg ville ikke hatt flere. Tenk på tiden, strevet, økonomien. Man skal ha god økonomi for å gi flere barn god livskvalitet og gode muligheter, når man er alene. 

Anonymkode: 4da93...ac3

• Liker 2
Skrevet

Jeg er tobarnsmor, men synes også at dere ettbarnsmødre er priviligerte! Tenk på alt stresset dere har sluppet både i småbarnsårene (hvis dere hadde to/ flere tette barn blir det mye stress) og det å bringe/ hente barn både i barnehagen og på SFO er tidkrevende og stress. Nyt livet med et barn! 

Anonymkode: ca00a...266

• Liker 1
Skrevet

Har selv bare ett barn som nå er blitt 8 år. Han maser mye om at han ønsker søsken å jeg har egentlig ønske om ett barn til men har vært singel i mange år. Nå er jeg er 32 år å har nylig blitt sammen med en fantastisk mann,vi har allerede snakket om at begge to ønsker ett barn til i fremtiden om forholdet fungerer. Han har også ett barn fra før av på sønnen min sin alder. 

Anonymkode: fb5fe...0d4

Skrevet

Jeg har kun et barn, han er 3 år. Han har også en halvbror så han er ikke alenebarn hjem hos far. 

Jeg skal ikke ha flere barn. Av personlige årsaker. Jeg er 30 år og er singel. Jeg har overskudd til sønnen min og tar godt vare på han. Han har jevngamle søskenbarn også. Så han mangler ikke noe der føler jeg. 

Et kjæledyr kan være kjekt for dere begge tror jeg 😀 felles hobby. Når barn savner søsken er fordi de ønsker andre barn å dele ting med. Men når det kommer til stykket så ønsker de ikke en skrikende baby heller. Det blir for stor aldersforskjell at de ikke får «utbytte» av hverandre i den form av lek. Har en søster som er 12 år eldre enn meg og vi fikk best kontakt når vi ble voksne 😊

Anonymkode: ecebd...6d9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...