Gå til innhold

ryggsmerter

Fremhevede innlegg

Skrevet

jeg er så usikker på hvordan jeg skal håndtere ryggsmertene mine. jeg har hatt noe smerter i mange år, pga scoliose. fikk påvist prolaps for et år siden. trener forsiktig, har prøvd både osteopat og fysioterapi, med null effekt. noen gode forslag til behandling, evt noe smart trening? holder på å bli gal. kjennes ut som om både ryggen, hofter og bekken blir stivere og stivere. får lett låsning i bekken. behandler sier at rygg og skuldre er ekstremt stive. føler jeg har prøvd ganske mye(også akupunktur, kopping, massasje og soneterapi). klarer ikke jobbe lenger. blir også deprimert av å ikke ha den sosiale kontakten jobben min ga meg. har en katt...heldigvis☺️

Anonymkode: 521d7...272

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en problemrygg men det er bare pga. skjevhet og feil/overbelastning - for meg er det riktig trening som skal til.  Det har funket bra å gjøre rene styrkeøvelser som knebøy, markløft og benkpress for å holde hele kroppen i sjakk. 

For stivhet prøver jeg å trene litt yoga men er altfor lite flink til det.  Når ryggen har låst seg har jeg gått til en manuell terapeut som har knekt den opp. 

Siden du har prolaps er jeg usikker på hva du kan eller ikke av styrketrening , det bør du jo sjekke med en fagperson. 

Men jeg har hvertfall tro på trening - styrke og bevegelighet - og ikke minst gå mye turer gjerne i litt ulendt terreng. 

AT du får behandling lindrer jo bare symptomene litt - du må jo få gjort noe for å unngå plager i det hele tatt.   

Jeg ville gått til en ryggspesialist hvor du kan få tips om hvordan du bør trene - jeg har mest tro på manuelle terapeuter eller evnt. fysioterapeut.  

Leser jo nå at det er så ille at du ikke klarer å jobbe lenger - men da er det jo uansett en veldig god ide og gå til en ryggspesialist , og helst da få hjelp til trening ikke bare behandling. 

Bor du i Oslo vil jeg anbefale Nimi - de har jo alle mulige profesjoner , det er også treningsmuligheter på stedet slik at dere kan få prøvd ut øvelser. 

Skrevet

Bor du i Oslo er de fantastisk flinke med blokkader på Ullevål sykehus. 

Anonymkode: da1c1...bd2

Skrevet
1 time siden, punkyB skrev:

Jeg har en problemrygg men det er bare pga. skjevhet og feil/overbelastning - for meg er det riktig trening som skal til.  Det har funket bra å gjøre rene styrkeøvelser som knebøy, markløft og benkpress for å holde hele kroppen i sjakk. 

For stivhet prøver jeg å trene litt yoga men er altfor lite flink til det.  Når ryggen har låst seg har jeg gått til en manuell terapeut som har knekt den opp. 

Siden du har prolaps er jeg usikker på hva du kan eller ikke av styrketrening , det bør du jo sjekke med en fagperson. 

Men jeg har hvertfall tro på trening - styrke og bevegelighet - og ikke minst gå mye turer gjerne i litt ulendt terreng. 

AT du får behandling lindrer jo bare symptomene litt - du må jo få gjort noe for å unngå plager i det hele tatt.   

Jeg ville gått til en ryggspesialist hvor du kan få tips om hvordan du bør trene - jeg har mest tro på manuelle terapeuter eller evnt. fysioterapeut.  

Leser jo nå at det er så ille at du ikke klarer å jobbe lenger - men da er det jo uansett en veldig god ide og gå til en ryggspesialist , og helst da få hjelp til trening ikke bare behandling. 

Bor du i Oslo vil jeg anbefale Nimi - de har jo alle mulige profesjoner , det er også treningsmuligheter på stedet slik at dere kan få prøvd ut øvelser. 

jeg er enig med at det er trening og tilpasninger som er viktig. kan dessverre ikke trene feks markløft og knebøy, men andre lette øvelser går greit. bor i oslo ja, skal sjekke ut nimi. har ikke råd til mer privat behandling, og har gått til fysio lenge uten at det hjelper. tøyer en del og går på yin yoga. ja behandlinger «kamuflerer»problemet litt, så er det på’n igjen.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bor du i Oslo er de fantastisk flinke med blokkader på Ullevål sykehus. 

Anonymkode: da1c1...bd2

er i oslo ja. brukes blokkader(litt usikker på hva det er)mot prolaps?

Skrevet

nimi ser jo utrolig bra ut! men privat så klart😏sikkert kjempedyrt🙈

Skrevet

Finnes det Ryggskole i ditt område? Mannen har skoliose, jeg har også en problemrygg hvor alt av stress setter seg (muligens også et prolaps). Det viktigste for oss er definitivt trening. Gange i ulendt terreng (gange på flat mark gjør det ofte verre for meg, fordi bevegelsene blir for like), slik at man må bruke hele kroppen, klatring, slynger (men obs teknikk), styrketrening. Tøyning hjelper kortvarig, men hvis musklene ikke er der blir det for mye tøying på sener og leddbånd slik at det kan bli verre (for myk og ingenting som kan holde igjen). Ligge på tennisballer for å løse opp knuter og eventuelt foam roller (vet ikke hva det heter på norsk) hjelper meg veldig når ting har knytt seg helt. 

Anonymkode: 4dd38...2ca

Skrevet

skal spørre min nye lege ang ryggskole; går ut i fra her er offentlige. min gamle lege skrev bare ut masse smertestillende piller, som gjør magen min enda verre.

har prøvd å gå i ulendt terreng, og generelt variere bevegelsene. men føles ikke ut som om noe hjelper

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

skal spørre min nye lege ang ryggskole; går ut i fra her er offentlige. min gamle lege skrev bare ut masse smertestillende piller, som gjør magen min enda verre.

har prøvd å gå i ulendt terreng, og generelt variere bevegelsene. men føles ikke ut som om noe hjelper

Hjelper ikke i det hele tatt eller bare kortvarig? Min rygg må jobbes med hele tiden, slurver jeg kommer det fort tilbake! Tok en runde med tennisballer i går, det hjalp veldig godt, men må nok ta en ny runde til uka. Blir for lite bevegelse for tiden, så da ender jeg opp med å brannslukke... 

Anonymkode: 4dd38...2ca

Skrevet

jeg er i daglig aktivitet; fikk beskjed om at det var viktig. så føler jeg gjør det jeg kan; i tillegg til at jeg ikke har noe spesielt annet på agendaen enn å bli bedre, så prioriterer jeg helsen. men er usikker på om jeg skal trene mer; får mye mer vondt i ryggen etter trening(program fra fysio 3 ganger i uken)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...