Gå til innhold

Nordisk klima og vitamin d

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei , lurer på  hvor  vanlig d-vitamin mangel egentlig er? Og hvem rammer det mest pga klimaet?

Er det sånn at jo lysere hud, jo mer produserer kroppen d-vit? Så da trenger man bare 15 min i sola om man er veldig lys?

.........

Anonymkode: cdb79...82e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lurer også på noe ang mennesker som bor langt fra ekvator, og mennesker som bor langt nord.

De er bedre tilpasset sterkere sol, men i Australia hvor solen er veldig sterk så får mange av europeisk opprinnelse hudkreft, høyeste i hele verden faktisk.

Er det ikke fordi dette er unaturlig for mennesker å bo i klima de ikke er tilpasset?

Beklager om det høres dumt ut, håper noen forstår hva jeg mener.

Skrevet

nær *

Skrevet

Vi har rundt 6 mnd med vinter. Selv om vi har lys hud er det vanskelig å komme gjennom vinteren uten å tømme lagre/få mangel. Etter alt hysteriet med høy faktor får enda flere mangel, fordi man ikke har presisert godt nok at 15min i sola er i den sterkeste sola mellom 12 og 15 UTEN solkrem. Mange smører seg typisk hjemme før de blir eksponert for sollys og har så høy beskyttelse at de ikke får bygget opp lagre sommerstid. Så langt nord som vi er, trenger de fleste tilskudd og folk med mørk hud er spesielt utsatt fordi . Vært mye fokus på gjøre innvandrer-kvinner oppmerksom på behovet for D-vitamin f.eks fordi mange av dem dekker seg til, i tillegg til at de av dem som har mørk hud har vesentlig bedre solbeskyttelse i huden. Jo mørkere en er, jo lengre tid trenger en være i sola for å oppnå det samme/jo større behov for tilskudd. 

Anonymkode: 44a6c...9b5

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei , lurer på  hvor  vanlig d-vitamin mangel egentlig er? Og hvem rammer det mest pga klimaet?

Er det sånn at jo lysere hud, jo mer produserer kroppen d-vit? Så da trenger man bare 15 min i sola om man er veldig lys?

.........

D vitaminer av sollys er omdiskutert med hht. Effekt og opptak. 

Kosthold er en langt viktigere kilde til D vitaminer enn sollys. 

Anonymkode: b1246...d7e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bullshit. 

Anonymkode: 44a6c...9b5

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer ikke.

Anonymkode: cda95...828

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...