Gå til innhold

Noen som har hatt ortopedisk kirurgi?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har alltid synes full narkose virker veldig skummelt. I dag fikk jeg påvist brudd inni hånden (aka de beina som kobler sammen håndleddet og fingrene). Får ikke vite om jeg faktisk trenger kirurgi før om en uke, men på den siste legen jeg snakket med på legevakten (på kontrollbilder etter reponering) fikk jeg høre at operasjon var svært sannsynlig. Jeg prøvde å spørre om det da var sannsynlig med full narkose eller om lokalbedøvelse var et alternativ, men da svarte hun bare at det var opp til kirurgen. Jeg er veldig nervøs for full narkose, er det noen som har opplevd noen lignende skade som har blitt behandlet i lokalbedøvelse? Eller er full narkose normen i slike tilfeller? 

Anonymkode: 6c9df...a79

Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid synes full narkose virker veldig skummelt. I dag fikk jeg påvist brudd inni hånden (aka de beina som kobler sammen håndleddet og fingrene). Får ikke vite om jeg faktisk trenger kirurgi før om en uke, men på den siste legen jeg snakket med på legevakten (på kontrollbilder etter reponering) fikk jeg høre at operasjon var svært sannsynlig. Jeg prøvde å spørre om det da var sannsynlig med full narkose eller om lokalbedøvelse var et alternativ, men da svarte hun bare at det var opp til kirurgen. Jeg er veldig nervøs for full narkose, er det noen som har opplevd noen lignende skade som har blitt behandlet i lokalbedøvelse? Eller er full narkose normen i slike tilfeller? 

Be om plexusbedøvelse. Da er bare armen din bedøvet. 

Anonymkode: f7b2b...43d

Skrevet

Det er opp til ortopeden hvilken bedøvelse som er å foretrekke, men ved håndkirurgi blir ofte plexusblokade benyttet. Dvs de bedøver nervene i hånden sånn at du er våken men helt bedøvd i armen. 

Jeg har hatt ortopedisk kirurgi flere ganger, den ene gangen med plexusblokade. Personlig så foretrekker jeg narkose, syntes det var bedre å bare være helt bortevekke ei stund og våkne opp ferdig operert kontra å ligge og høre på alle lydene og snekring/skruing i hånden min. 

Er du i utgangspunktet frisk og normalvektig så er ikke narkose noe særlig risikabelt, du blir kontinuerlig overvåket av anestesipersonell. I forkant av et planlagt inngrep så er du også inn til en anestesilege for å kartlegge evt risikoer 

Anonymkode: 1fe0e...ca9

Skrevet

Du kan få plexus som andre nevner, men da må du høre på alt som skjer under operasjonen av boring og skruing og det er ikke videre kjekt. Ikke alltid plexusen virker heller, så da blir det narkose underveis. Narkose er veldig trygt i dag, du blir godt overvåket. Medisinene gis intravenøst, og du våkner uten noen særlig hangover. 

Anonymkode: a313c...cec

Skrevet

Sist jeg ble operert (i benet) fikk jeg velge bedøvelsesmetode. Da sa jeg at de kunne velge det de foretrakk, og da valgte de ikke narkose, siden dette er mer inngripende enn andre typer bedøvelse.

Nå er ikke narkose noe å være redd for heller, altså. Som en over nevner, slipper du da å høre på lydene. Men du er nokså neddopet og likeglad, så de lydene går ikke veldig mye inn på deg.

Anonymkode: 3b1ad...ea3

Skrevet

Hadde akkurat samme skade i fjor vinter. Operasjonen tok 4 timer, glad jeg hadde narkose! Jeg ville ikke vært redd narkosen, de har normalt sett full kontroll. Siste 2 årene har jeg vært i narkose 6-7 ganger, ingen problem, har aldri blitt dårlig heller. Skal operere hånden på nytt nå, samt noen sener i skulderen. Blir narkose da og🙂 ikke bekymret i det hele tatt😁

Anonymkode: a0293...a1e

Skrevet

Ts her.

Tusen takk for svar 😊 hvis jeg får velge tror jeg jeg velger slik plexusbedøvelse. Lyder går ikke så inn på meg, men jeg får vel lov å ha med mobilen slik at jeg kan høre musikk/podcast mens de holder på? 

Skrevet

Jeg hadde 3 brudd i leggen, og fikk lokalbedøvelse. Så var våken under operasjonen. Var en del lyder da de brukte borr osv. Men jeg fikk høre på musikk med hodetelefoner. Og syntes det gikk veldig bra.

Anonymkode: a59f2...b0c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.

Tusen takk for svar 😊 hvis jeg får velge tror jeg jeg velger slik plexusbedøvelse. Lyder går ikke så inn på meg, men jeg får vel lov å ha med mobilen slik at jeg kan høre musikk/podcast mens de holder på? 

Nei du får ikke ha med mobilen din inn på operasjonsstuen. Noen steder har de mulighet for å spille musikk på headsett til deg, men da må du høre med sykehuset. 

Anonymkode: a313c...cec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...