Gå til innhold

Vanskelig relasjon med behandler

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har hatt sikkert 40 forskjellige behandlere de siste 5 årene om du teller med alle fra akuttpost, DPS og kommunen. Har aldri hatt spesielt store problemer med noen av dem, ikke som jeg klarte å overse i alle fall. Har gått veldig godt overens med størsteparten faktisk.

Men akkurat nå har jeg et problem. Har mistet behandleren min på DPS og vil trolig ikke få en ny før om 4-6 måneder. Har fått en sykepleier i kommunen som "erstatning". Men føler at det virkelig ikke fungerer... eller så er det bare jeg som har fått massive projeksjon-og relasjons problemer.  Uansett. Han (sykepleieren) er egentlig forholdsvis hyggelig, bare føler at vi ikke helt går overens på noen områder. Først så ringer han meg for å avtale første møte og det første han spør om er: "Vil du virkelig dette eller er det noen som tvinger deg?" Prøver å si at jeg ønsker gjerne samtaler og at det er jo derfor behandler har sendt henvisning. 

Første gang vi møtes skulle vi fylle ut et skjema og ene spørsmålet var typ: "Har du noen gang vert i kontakt med helsevesenet pga selvmordsproblematikk?" Når jeg da svarte "ja, har vert innlagt på sykehus etter forsøk om det var det som var ment?"
Da sa han: "Uff da...oj hadde du det vondt? Når var dette da" "SÅ NYLIG!  ja...." (Var over 1 år siden!). Neste gang vi møtes sier han at han aldri har fått henvisning fra forrige behandler, men når jeg da spør om de måtte da vel ha fått det ettersom de har gitt meg et tilbud og hadde tlfnummer og adressen min osv. Da sier han at "nei, det tror jeg ikke"... "har aldri sett noe til noe henvisning..."

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre videre nå. Hva tenker dere er beste løsning? Han er jo den eneste behandleren jeg har tilgang til nå. Tør ikke helt satse på å klare meg uten oppfølging i så mange måneder heller...

Anonymkode: 63c1c...128

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig relasjon er kanskje ikke helt rett overskrift... merkelig, håpløs, rar, klovnete, kjedelig, uhensiktsmessig, lite hjelpsom hadde kanskje vert mer passende adjektiv 😅

• Liker 3
Skrevet

Kanskje han er ny i jobben? Høres ut som en sosialt (og profesjonelt) klønete fyr. Er du nødt til å forholde deg til han? Kan jo være han er en god fagperson ellers.

Anonymkode: 35d8b...2b3

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje han er ny i jobben? Høres ut som en sosialt (og profesjonelt) klønete fyr. Er du nødt til å forholde deg til han? Kan jo være han er en god fagperson ellers.

Mulig han er ny i jobben, men han er i alle fall ikke ny i livet. Han er minst 40 år+. Hvordan mener du jeg skal kunne holde en samtale med han, få hjelp osv uten å forholde meg til han? 

Skrevet

Nei, mener om han er ditt eneste alternativ eller ikke. Hvis du greier å være overbærende med hans talentløse måte å kommunisere med deg på, så kan det jo hende han kan være til hjelp ellers. Vet ikke hva du går i behandling for. Er det viktig for deg at du ser på behandleren din som en autoritet? Noen du kan se opp til?

Skrevet

Spør han hvorfor han tok kontakt med deg. Hvem hadde gitt han nr ditt? 

Fortell han hva du trenger av han fram til du får psykolog om et halvt år. 

Si hva som er problemet og hva du ønsker av han. Utfordre han litt. Spør han hvilke plan han har for deg. Hvordan han jobber osv. 

Ikke sitt der å føl deg dum. 

Anonymkode: f554c...054

• Liker 1
Skrevet

Prøv å tenk at dette er en midlertidig løsning. Og jeg tror det kan gå seg til, selv om han høres litt uerfaren og lite profesjonell ut. Hvis det blir veldig vanskelig for deg, kan man sikkert ringe og høre om man kan bytte?

Anonymkode: eab42...55a

Gjest Familytree
Skrevet

Relasjon? Vanskelig komunikasjon. 

Ærlig talt er det ingen som skal si hva du vil høre.

Skrevet

Høres ut som han har veldig dårlige sosiale antenner, og det kan ikke kureres. 

Anonymkode: eaf31...8db

• Liker 1
Skrevet

Gi han en sjanse i 5 samtaler. Funker det ikke da så spør du om det er mulig å få noen andre. 

Anonymkode: c5891...0e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...