Gå til innhold

Ben Shapiro om Norge og Sosialisme


Svigau2

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

"meaning that poor people in USA are by any global standard extraordinary wealthy." 

Ja, hvis man sammenligner seg med de landene som har fattige som tjener 2dollar dagen. Men USA har et mye større fattigdomsproblem enn de nordiske landene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å være et vidunderbarn og ekspert på både jus og politikk (all slags politikk, vel og merke) så kan han forbausende lite om både Norge og sosialisme og han går tydeligvis hardt til verks for å demonstrere dette. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/1/2019 at 4:22 PM, Svigau2 said:

Skulle ønske han styrte dette landet. Hater dette latterlige feminine mamma landet.

 

Hvorfor det? Husk, han vil ta fra deg trygda.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På individ/privat nivå er Norge mye mer sosialistisk enn USA med alle pengene vi kaster etter de som ikke gidder å jobbe, og all skatten hver privatperson må betale. Men når det gjelder bedrifter så er det mye mer reguleringer og lover og regler i USA enn i Norge. Så her har Norge et mer fritt marked (kapitalisme).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.11.2019 den 15.10, badeball27 skrev:

Ja, hvis man sammenligner seg med de landene som har fattige som tjener 2dollar dagen. Men USA har et mye større fattigdomsproblem enn de nordiske landene.

Hadde jeg bodd i USA istedenfor i Norge ville jeg hatt en MYE bedre bil, en mye større bolig og generelt hatt mye bedre råd enn jeg har her i landet med samme utdanning og arbeid som jeg har nå.

Innsats belønnes mye bedre i USA enn i Norge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
2 timer siden, bananbøy skrev:

Hadde jeg bodd i USA istedenfor i Norge ville jeg hatt en MYE bedre bil, en mye større bolig og generelt hatt mye bedre råd enn jeg har her i landet med samme utdanning og arbeid som jeg har nå.

Innsats belønnes mye bedre i USA enn i Norge.

Egalitet er bra for oss alle, og det samme med sosial mobilitet. Tenker også at det handler litt om kollektivisme og empati. Det er bra at folk kan ta utdanning selv om de ikke er fra middelklassen. Og det er bra at vi har et sikkerhetsnett. Det er dessverre økende sosiale forskjeller, og jeg håper regjeringen tar det på alvor. Man blir ikke lykkeligere av bittelitt bedre bil og større bolig. Jeg synes egentlig jeg har blitt litt mer deppa jo mer penger jeg har fått, og samboer har blitt mer og mer stressa i takt med økende ansvar, økt lønn og økt antall reisedager. Forskning viser faktisk at opp til en viss standard gjør penger oss lykkeligere, men deretter stopper det opp. 
 

Å kalle Norge for et feminint mammaland er jo bare toskete. Synes det virkelig er tak i menn her i Norge, de ordner opp både hjemme og på jobb. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er bra å bo i for de fattige.

Forferdelig å bo i for de rike.

En prosentbasert skatt er en patetisk ordning. Blir så og si straffet for å gjøre det bra i livet.

Forstår godt at flere og flere rike flytter ut av landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, hocane said:

Norge er bra å bo i for de fattige.

Forferdelig å bo i for de rike.

En prosentbasert skatt er en patetisk ordning. Blir så og si straffet for å gjøre det bra i livet.

Forstår godt at flere og flere rike flytter ut av landet.

Ja, de rike har det virkelig vondt. Jeg skjønner nesten ikke hvordan de overlever.

https://www.dagbladet.no/nyheter/rokke-topper---igjen/71782501

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som species er ikke kommet lenger enn at vi kun tenker kakefordeling.

Det vi ikke ser, er hvordan hva vi klarer å yte, hva vi er motivert for å gjøre, hvordan man klarer å gjøre ting bedre, forutsetter en desentralisert definisjon på hva som er bra, og at den mest demokratiske utvelgelsen, er den hvor hver og en stemmer med sin egen lommebok.

Det er helt klart et gode med mindre forskjeller, fordi store forskjeller øker den psykologiske misnøyen med egne liv. Men dette må veies opp mot de enorme ulempene med sentralregulering.

Ulempene i helsevesenet f.eks oversees glatt, fordi de fleste brukerene er over 70. Når man finner ut hvor ræva det er, så er man ikke en del av den gjengen som styrer agendaen. De fleste ulempene kan tilbakeføres til et hierarkisk monopol og planøkonomi.

Dessverre er ikke folk med liberal innstilling flinke til å kommunisere pragmatisk, noe som igjen sannsynligvis henger sammen med venstresidens rettferdighets-manipulering, og høyresiden/de liberales ideologiske hjernevask.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.11.2019 den 19.15, bananbøy skrev:

Hadde jeg bodd i USA istedenfor i Norge ville jeg hatt en MYE bedre bil, en mye større bolig og generelt hatt mye bedre råd enn jeg har her i landet med samme utdanning og arbeid som jeg har nå.

Innsats belønnes mye bedre i USA enn i Norge.

Det avhenger av mange andre faktorer også, som for eksempel din families økonomi. Utdannelsen ville kostet mye mer penger, som du mest trolig ville betalt ned på i mange år. Og størrelse på huset er én ting, men skal man kombinere det med å bo i et trygt område blir det fortsatt veldig dyrt i USA. Den ferien du får i landet, kunne du sett langt etter, i hvert fall i startfasen i jobben. 

Det er mange faktorer som spiller inn. Lønnsnivået for attraktive folk i arbeidslivet er høyere, men dette gjelder langt ifra de fleste og man har som regel andre utgifter istedenfor for skatten i Norge. Har du barn, kan man bare begynne å regne på det. Barnehage/barnevakt, skole som koster penger og sparing av flerfoldige hundretusen til college. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/6/2019 at 7:15 PM, bananbøy said:

Hadde jeg bodd i USA istedenfor i Norge ville jeg hatt en MYE bedre bil, en mye større bolig og generelt hatt mye bedre råd enn jeg har her i landet med samme utdanning og arbeid som jeg har nå.

Innsats belønnes mye bedre i USA enn i Norge.

Men hadde du hatt samme utdanning i USA?

At innsats belønnes mye bedre i USA er ikke nødvendigvis riktig, du har sikkert hørt om mennesker som nærmest må ha to fulltidsstillinger for å kunne betjene selv et nøkternt livsopphold og da er det vel ikke innsatsen det skorter på?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Example skrev:

Det avhenger av mange andre faktorer også, som for eksempel din families økonomi. Utdannelsen ville kostet mye mer penger, som du mest trolig ville betalt ned på i mange år. Og størrelse på huset er én ting, men skal man kombinere det med å bo i et trygt område blir det fortsatt veldig dyrt i USA. Den ferien du får i landet, kunne du sett langt etter, i hvert fall i startfasen i jobben. 

Det er mange faktorer som spiller inn. Lønnsnivået for attraktive folk i arbeidslivet er høyere, men dette gjelder langt ifra de fleste og man har som regel andre utgifter istedenfor for skatten i Norge. Har du barn, kan man bare begynne å regne på det. Barnehage/barnevakt, skole som koster penger og sparing av flerfoldige hundretusen til college. 

Dyrt å bo trygt i USA?

Det er da både dyrest og mest utrygt å bo i en storby i USA akkurat som i alle andre land. Og jeg hadde ikke flyttet til San Francisco, eller New York City hvis jeg hadde flyttet til USA for å si det slik. Heller til et medium befolket sted i Texas, el.

Og man har studielån i USA akkurat som alle andre steder. Det er 44% av folk over 25 år som har høyere utdanning i USA mot 42% i Norge. Tror du alle disse er barn av rikinger? Så jo jeg hadde nok rimelig sikkert hatt samme utdanning i USA som her i Norge.

Endret av bananbøy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Larsern skrev:

At innsats belønnes mye bedre i USA er ikke nødvendigvis riktig, du har sikkert hørt om mennesker som nærmest må ha to fulltidsstillinger for å kunne betjene selv et nøkternt livsopphold og da er det vel ikke innsatsen det skorter på?

Jada man kan slite seg ut på dårlig betalte drittjobber. Men særlig lurt er det vel ikke?

Man kan fint gjøre noe liknende i Norge også å ta en vikarstilling som sjauer på lager (som jeg forøvrig har gjort for flere sommerjobber) og få dårlig betalt for slitsomt og ødeleggende arbeid for kroppen i lengden.

Endret av bananbøy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, bananbøy skrev:

Dyrt å bo trygt i USA?

Det er da både dyrest og mest utrygt å bo i en storby i USA akkurat som i alle andre land. Og jeg hadde ikke flyttet til San Francisco, eller New York City hvis jeg hadde flyttet til USA for å si det slik. Heller til et medium befolket sted i Texas, el.

Og man har studielån i USA akkurat som alle andre steder. Det er 44% av folk over 25 år som har høyere utdanning i USA mot 42% i Norge. Tror du alle disse er barn av rikinger? Så jo jeg hadde nok rimelig sikkert hatt samme utdanning i USA som her i Norge.

Det er jo en pakke her. Har du høy utdanning og en godt betalt jobb, er jobben mest sannsynlig i nærheten av en større by. Hvis du da skal ha større hus, og bo i et trygt område, koster det. 

Og studielånet mange sitter med i USA er langt høyere enn her hjemme. Her koster høyere utdanning nesten ingenting for den enkelte, og lånet man sitter med er for levekostnader under studietiden. I tillegg har de fleste lån via lånekassen, og ikke diverse private banker med høy rente. 

Middelklassen i USA er under press. Selvfølgelig er det mange som har det bra, men det er en helt annen livsstil for mange enn her i landet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 11/9/2019 at 3:08 AM, bananbøy said:

Jada man kan slite seg ut på dårlig betalte drittjobber. Men særlig lurt er det vel ikke?

Man kan fint gjøre noe liknende i Norge også å ta en vikarstilling som sjauer på lager (som jeg forøvrig har gjort for flere sommerjobber) og få dårlig betalt for slitsomt og ødeleggende arbeid for kroppen i lengden.

Selvsagt, men om du da sliter deg ut fordi arbeidsgiveren utnytter deg så har du i det minste krav på helsetjenester. Mange steder i USA så spiller det heller ingen rolle hvorvidt det er "lurt" å ta underbetalte drittjobber, man er nødt til å ta det man får fordi man ikke har råd til å vente på drømmejobben eller utdanne seg, f.eks fordi man må betale medisiner til sine barn som ikke det offentlige dekker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.11.2019 den 17.12, Larsern skrev:

Til å være et vidunderbarn og ekspert på både jus og politikk (all slags politikk, vel og merke) så kan han forbausende lite om både Norge og sosialisme og han går tydeligvis hardt til verks for å demonstrere dette. 

Fyren er da svært intelligent, der han klarer å tjene gode penger med helt minimalt av innsats :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1.11.2019 den 16.22, Svigau2 skrev:

Skulle ønske han styrte dette landet. Hater dette latterlige feminine mamma landet.

 

Han er jo en tulling som ikkehar peiling på noe som helst og som motsier seg selv hele tiden. Han truer dessuten med vold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.11.2019 den 7.32, Example skrev:

Det avhenger av mange andre faktorer også, som for eksempel din families økonomi. Utdannelsen ville kostet mye mer penger, som du mest trolig ville betalt ned på i mange år. Og størrelse på huset er én ting, men skal man kombinere det med å bo i et trygt område blir det fortsatt veldig dyrt i USA. Den ferien du får i landet, kunne du sett langt etter, i hvert fall i startfasen i jobben. 

Det er mange faktorer som spiller inn. Lønnsnivået for attraktive folk i arbeidslivet er høyere, men dette gjelder langt ifra de fleste og man har som regel andre utgifter istedenfor for skatten i Norge. Har du barn, kan man bare begynne å regne på det. Barnehage/barnevakt, skole som koster penger og sparing av flerfoldige hundretusen til college. 

Og de som er født inn i fattige familier har ingen mulighet til å ta høy utdanning hvis de ikke får stipend til et college. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...