AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #1 Skrevet 1. november 2019 Jeg har lest at barnet ikke trenger sko før det har tatt noen skritt på egen hånd og bare utendørs. Men så ble jeg tipset av min gamle tante (som ofte kommer med utdaterte råd uten å bli spurt) om at babyen absolutt bør ha sko nå (11 mnd, går litt hvis holder i noe), for da blir det stødig og lettere å gå, innendørs og ellers kan det senere bli vanskelig å få barnet til å bruke sko når det virkelig er på tide. Det gikk egentlig inn gjennom et øre og ut av det andre. Jeg spurte et par andre, de er ca 60 år begge to, så de er ikke helt oppdaterte heller. Men har fått noen gpde råd før av dem. De sa at deres barn brukte sko før de kunne gå selv, og nevnte dette med stødighet. Hva mener folk nå om dagen? Tror jeg har hørt om flere med barn nå som venter med sko, og kun sko utendørs. Hvilke sko anbefales når tiden er inne? Anonymkode: 6bc65...5bb
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #2 Skrevet 1. november 2019 Oppdatert kunnskap er: det er best for en fot uten sko når barnet krabber mer enn de går. Min minste går ikke enda, men går en del rundt møbler osv. Hun har sko på ute i barnehagen nå, men aldri inne. Gode sko med støtte rundt ankelen er anbefalt, finnes mange gode, men bør passe til ditt barns fot. Derfor greiest å prøve før man kjøper. Anonymkode: f4646...031 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Skrevet 1. november 2019 Jeg kan bare svare for det jeg selv har lest og hørt. Helst barbent eller antiskli-sokker inne, for at babyen skal få utviklet muskler, balanse og godt grep. Det er også mindre sjanse for at babyen blir plattfot eller får andre deformiter dersom man venter med innesko, fordi føttene dems er mye brusk og veldig elastiske så de kan gro feil av for mye skobruk/og feil skobruk. De skal være beskyttelse mot å bli våt, skade seg og skitt, og skal ikke være støttende. Det er gammeldags. Det faktisk en bjørnetjeneste å gi stive litt høye sko som liksom skal ha som funksjon å støtte. Det beste er myke, ledige sko med demping, slik at barnets føtter får utviklet seg. Husker ikke hvor jeg har lest dette, men jeg er nøye på kildekritikk og støtter meg utelukkende til troverdige kilder med gode referanser. Du finner det sikkert ved å Google litt. Jeg har kjøpt joggesko til min på 10mnd, men de tar jeg på når han er ute og krabber rundt. Har reiser seg og går med støtte. Jeg klør meg i hodet selv over hvilke sko jeg skal kjøpe til vinteren. Anonymkode: e9def...346 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #4 Skrevet 1. november 2019 Har tidligere jobbet i skobransjen i mange år, og før så var dette med stødighet og støtte veldig i fokus, så det er nok tips som er litt utdatert. I senere tid så har man fokusert mer på at barnets fot skal få utvikles mest mulig naturlig og dermed har mange sko merker utviklet såler som er mye mer fleksible, typ «barefoot» teknologi. Tanken der er at de mer tradisjonelle stive sålene hinder utviklingen av barnefoten. De fleste kilder i dag vil si at barn ikke trenger sko før de kan gå, og foreslår at du går til en god skobutikk og får hjelp til å finne første paret, de kan stort sett masse om barneføtter i butikk og kan ikke minst måle føtter og finne riktig størrelse. Anonymkode: 85601...b56 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå