Gå til innhold

Kroatia, vært der?

Gjest kenneth

Anbefalte innlegg

Gjest kenneth

Noen som har vært i Kroatia?

Skal selvsagt surfe litt på nettet, men lurer på om noen har noe på hjartet som de ønsker å meddele. Jepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vært der selv, men mine foreldre har, og de har bare positive minner derfra. Har hørt det fra mange andre også, at Kroatia er et fint land å feriere i.

Har tenkt litt på Kroatia som feriested, og hadde vært moro å høre flere meninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også!

Skal på tur med min 14 år gamle søster i sommer, hvor kan vi reise og hva er morsomt å se? Hva med shopping, hvordan er prisene/utvalget?

Og mat? Hun er allergisk mot litt av hvert, kan bla ikke spise for mye mat med melk i, og heller ikke sterk mat.

Og standarden på overnattingssteder? Hun er plaget med allergi, så vi må ha noe som er røykfritt og uten støv på hotellrommet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste gangene jeg har vært i kroatia, har vi bodd privat (jentegjeng på festeferie, brydde oss ikke om standarden). Standarden på privat opphold er veldig forskjellig. Jeg har bodd på både fine, moderne leiligheter hvor vasking hver dag er inkludert, og på de hvor vi måtte vaske selv.

Privat overnatting koster ca 150 kr natta, mens hoteller er dyre, nesten norske priser. Overnatting kan dere ordne via siden til Kroatia http://www.croatia.hr/ .

Når det gjelder de forskjellige stedene, så er Dubrovnik den det er mest å se i, men badestrender er ikke de beste. Split er det litt å se i, greie strender og beste muligheter for shopping, dersom dere ikke har planer om å reise til Zagreb, hovedstaden.

Dersom det er badesteder dere er ute etter, er Baske Vode, Podgora og Tucepi de beste. Dette er små steder, som alle ligger i nærheten av hverandre. Likevel er de såpass store at de har hoteller, masse privat overnatting en haud av kafeer og restauranter litt shopping og supermarkeder. Kroatia har veldig mange byer/steder, og de ligger kun par kilometer fra hverandre, og det går turstier ved havet slik at en kan gå fra det ene til det andre stedet. Men vær obs, da dere kan treffe nudister på disse turene.

Et større sted som jeg har vært mye på, heter Makarska. Dette er ikke helt familiested, da det er favorittstedet til ungdommer, pga mange utesteder, barer på stranda, med musikken døgnet rundt. Men dersom mann går til stranda litt utenfor selve sentrum, blir det litt mer familie/barnevennlig, men vannsklie i vannet, gode restauranter og massevis av fortauskafeer.

Makarska har også et fint torg, med noen butikker og frukt/grønnsaksmarked.

Av maten er fiskeretter meget populære i kroatia. På et bedre restaurant (på selve torget som er av de dyreste), for suppe som forret og fisk til hovedrett, og masse kroatisk hvitvin, pleide jeg å betale ca 150-200 kr. (dette er to år siden). Ellers så får dere pizza, lasagne, og pasta til ca 50-80 kr.

Det er ikke vanlig med pruting i kroatia i butikker. det er den prisen som er oppgitt som gjelder.

Nå har jeg skrevet en del, dersom dere lurer på noe spesielt, så kan dere sende meg pm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kenneth

Kanskje litt sært spørsmål, men hvordan er rulleskøyteforholdene der nede? Er det asfalterte sykkelstier som egner seg til slikt? Er veiene hovedveier som man ikke kan gå på? Sist, men ikke minst, hva koster pilsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pils 20 - 25 Kuna som er myntenheten der. Ca som norske da vi var der i høst. Noen steder var det litt dyrere opp mot 30,-

Pils i butikken. Den kroatiske pilsen var billig og god. Lyst og fint øl. Importøl kostet ganske mye mer.

Det med rulleskøyter kan jeg ikke si jeg bet meg merke i. Men joda, sikkert mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, det med rulleskøyter har jeg ikke tenkt på. Veier er asfalterte, men det er ikke noe sykkelsti der, og det er mange som kjører litt vilt, så jeg ville egentlig ikke anbefalt det. I byer/steder er det umulig, for det er så masse folk der at du kan umulig bruke dem uten å kjøre på noen.

Pils drikker jeg ikke, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men drinker er ikke særlig billige, ca 50-80 kr på utesteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reiser til Kroatia 4 juni :P

Hva med shoppingen? Mye fint å få tak i? Har lyst på litt nytt...vesker, belter, sko + + Er dette billig i Kroatia?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kroatiane

Jeg var i kroatia i fjor. Vi var i pula og porec. Dette er familiesteder. Ganske typisk sydenmat og shopping disse stedene. Maten er utrolig billig. Det var kjempegøy. Fikk liksom en hel pizza for 25 kroner. Og sånne store pizzastykker som selges alla dollydimples kostet kun et par kroner. Ellers et kjempe fint land. Var mye utenfor turistområder, og landet oser kultur. Sørg for å få bosted med aircondition, og gjerne med basseng. Vannet er ikke alltid like fint, og strendene er ikke noe å skryte av. Men elsker kroatia. skal snart tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...