Gå til innhold

Hvordan bytter du tråd?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan bytter du til nytt nøste?🙂 jeg har alltid pleid å bare starte neste maske med nye tråden, men da blir maskene rundt veldig løse. Jeg ser noen strikker med begge trådene noen masker, men det blir vel veldig synlig? Hvordan gjør du det?

Anonymkode: f0b28...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan bytter du til nytt nøste?🙂 jeg har alltid pleid å bare starte neste maske med nye tråden, men da blir maskene rundt veldig løse. Jeg ser noen strikker med begge trådene noen masker, men det blir vel veldig synlig? Hvordan gjør du det?

Anonymkode: f0b28...a27

Avhengig av hvilket garn jeg strikker med og hva jeg gidder. 

Tunt garn strikker jeg 3 - 4 masker med begge trådene, før jeg noen omganger senere fester trådene litt..

Tykkere garn kan jeg strikke endene inn i arbeidet med. Ellers så strikker jeg noen masker, strammer passelig på pinnen, lager en begynner knute og så sløyfe, (slik vi knytter skolisser), og lar tråden være slik til jeg tar ett trådansvar og fester skjøtene. 

Så her er det ikke ett svar med to streker under. 

Anonymkode: 687b7...625

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg strikke noe der jeg ikke vil ha så mange skjøter midt i arbeidet, så strikker jeg med to nøster samtidig. En gang frem med ett nøste, en gang til frem med nøste nummer to. 

Anonymkode: 687b7...625

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker inn den løse tråden på det nye nøstet. Jeg bytter alltid til nytt nøste der neste omgang begynner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fester ingen av endene. Strikker med «slappe» masker der byttet er. Bare passer på når jeg kommer over skjøtene på neste rundt. Fester endene pent når strikketøyet er ferdig. 

Anonymkode: 95a03...afa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på. Noen ganger strikker jeg med dobbel tråd (men ikke ved fargeskifte), andre ganger vever jeg inn trådener mens jeg strikker. Ingen av delene er synlige som regel. Sparer mye tid på å slippe å feste tråder til slutt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg overlapper tre-fire masker med mindre det er mønsterstrikk. Strikker med to tråder, går så over på bare det nye nøstet. Vises aldri. 

Anonymkode: 72717...9f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strikker et par masker sammen, så den ene tråden, så den andre et par masker, så fortsetter jeg med den nye, og tar en maske eller to med den gamle når jeg kommer dit på nye runde. Kanskje neste runde også. Da blir festingen nesten unødvendig. 

Anonymkode: ed39a...fd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det alltid på slutten eller starten av arbeidet og da strikker jeg ca 4 masker med dobbelt garn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg strikker med garn som ikke er superwash-behandlet, a la finull og lignende, spleiser jeg stort sett sammen de to trådendene. Hvis garnet er spunnet av to tråder, snurrer jeg trådene fra hverandre noen cm i hver ende der jeg skal skjøte, klipper av den ene av de to kablene i tråden, og spleiser de to gjenværende trådene sammen. Da væter jeg bare trådendene med vann eller spytt og gnir de to endene mot hverandre, sånn at de overlapper med noen cm, i håndflatene slik at de toves sammen. Det blir fullstendig sømløst og usynlig. Man kan også gjøre dette uten å klippe av halvparten av tråden, da vil det bli litt tykkere i spleisen.

Med annet garn strikker jeg enten med dobbel tråd en stund om garnet er veldig tynt eller så lar jeg bare endene henge løse og jeg fester dem til slutt. Å skjøte med knuter gjorde jeg før, men syns det er fort gjort at det kan bli hull eller synlig merke der. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russian join er min favoritt. Helt sømløs, samtidig som jeg aldri har opplevd at den har gått opp. Slipper å feste tråder også.

Anonymkode: 460e5...bf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør det på litt forskjellig måte, avhengig av garnet og hva jeg strikker. Men som oftest strikker jeg med begge trådene over 3-4 masker, syr inn endene i tillegg, til slutt. Å strikke over flere masker enn det kan fort bli synlig, synes jeg.

Er garnet 'hardt' . f.eks bomullsgarrn, som har lite luft i tråden, så trådene ikke føyer seg inn i hverandre. Da lager jeg heller en løs knute på baksiden, som jeg tar opp og syr inn endene til sist. 

I tillegg passer jeg alltid på å legge skjøten der det vil visuelt synes minst i arbeidet. På en genser i en av sidene, på sokker eller lue midt bak, på et sjal eller pledd i en av sidene.  

Anonymkode: 344c1...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...