Gå til innhold

Hvorfor plukke hundebæsj?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvorfor plukker folk hundebæsj? I forskjellige årstider forsvinner det jo

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Fordi det ellers ville blitt oversvømt av hundebæsj på plener og grøntområder heromkring. Jeg bor i Oslo i tettbebygd blokk-område, og her MÅ og SKAL man plukke opp. Ellers ser det ikke ut på kort tid.

Jeg er helt nazi på det der og plukker opp alt etter hunden min i området. Har med lommelykt ut om kvelden, sånn at jeg kan lyse og finne igjen bæsjen til hunden.  

Endret av Million
  • Liker 9
Skrevet

Jeg plukker kun bæsj hvis:

Den er der folk går på tur, og det ikke er en renneræv eller myk, klistrende bæsj som sitter fast i bakken.

Har ikke hund, men vært på tur med andre sin og det er umulig å få opp all bæsjen når den er myk og klistret seg fast i bakken. Dessuten går jo lukten da ofte gjennom posen. Og hvor skal man gjøre av posen når det ikke er boss i nærheten. Den stinker selv når jeg lukker den/knyter den igjen.

• Nyttig 1
Skrevet
2 minutter siden, Susanne23 skrev:

Jeg plukker kun bæsj hvis:

Den er der folk går på tur, og det ikke er en renneræv eller myk, klistrende bæsj som sitter fast i bakken.

Har ikke hund, men vært på tur med andre sin og det er umulig å få opp all bæsjen når den er myk og klistret seg fast i bakken. Dessuten går jo lukten da ofte gjennom posen. Og hvor skal man gjøre av posen når det ikke er boss i nærheten. Den stinker selv når jeg lukker den/knyter den igjen.

Da tar du den med deg hjem og kaster den i din egen søppel, evt hundeeiers søppel

• Liker 2
Gjest badesangen
Skrevet

Du tror det forsvinner til enkelte årstider, ja. Litt snø oppå, så er det usynlig og vekk? Mhm. Og når snøen smelter til 17. mai?

Det er faktisk BÆSJ. Der skal ikke ligge åpent til så andre dyr og barn kommer til. Dessuten ser det stygt ut. Lukter. Kan spre sykdom og smitte. Er ikke dette allmennkunnskap?

Skrevet (endret)

Plukker opp etter hunden min for at verken andre mennesker eller dyr skal tråkke i det. Synes ikke det er noe stas om hunden min skulle komme inn fra tur med hundebæsj under potene, så jeg antar at ikke andre synes det heller. Jeg bruker også lommelykt i mørket for å være sikker på at jeg har fått med meg alt.

Det skal sies at det finnes ett unntak: Jeg kryper ikke langt innunder busker for å plukke opp, dersom hunden min har gjort fra seg der.

Endret av Alivamale
  • Liker 1
Skrevet

I mine øyne er det normal folkeskikk å plukke opp etter bikkja. Er ikke noe moro å komme hjem og finne "pudding" under skoene. 

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Fordi det er ekkelt å bare la det ligge.

Skrevet
17 timer siden, Tara,090 skrev:

Hvorfor plukker folk hundebæsj? I forskjellige årstider forsvinner det jo

Normal folkeskikk og renslighet,om en kan kalle det det? I motsatt fall, hvordan var det blitt seende ut langs gater og gangveier dersom hundeeierne ikke hadde plukket opp etter seg?

• Liker 2
Skrevet

Sigøynerne plukker ikke opp etter seg, men gjør likevel fra seg der de står eller går. 

Anonymkode: 5cf3c...10f

Skrevet

Ville vridd på det og spurt: Hvorfor har folk hund? Feks ville jeg aldri hatt en skapning hvor jeg måte gå å plukke bæsj etter flere ganger om dagen. Kan heller ikke forstå at folk synes det er festlig å gå på tur og plukke dritt. 

• Liker 1
Skrevet

Der jeg bor er det en hundeeier som har en hund som er stor som en ponni. Han elsker å gå tur med hunden sin sent på kvelden, når det er lite folk ute og mørkt fordi han ikke liker å plukke bæsj. Det kan jeg forsåvidt forstå fordi dette dyret har betydelig tarmkapasitet så det er sikkert ikke kjekt å plukke opp. Hver dag ligger det derfor en diger ruke som minner om en bedervet kjøttpølse eller bare en stor ekkel brun pannekake hvis det har regnet og bæsjen har flytt utover. Hver eneste dag kommer er det en eller annen stakkar som sykler, kjører, triller, løper eller går gjennom den ruka og ofte sklir de i det og prøver fortvilet dra av hundedritt av skoene i gresset i grøfta. Det ser jo ikke han, for han går bare tur om kvelden med bikkja der gårdagens lort og avføringsbakterier er dratt med hjem til folk. Derfor. 

Anonymkode: ed9e3...ed9

• Liker 3
Skrevet

Jeg bor slik at jeg ikke trenger å plukke opp så ofte, bare hvis jeg er et sted der det faktisk går mennesker. Pleier også å bare plukke det opp og kaste det inn i en busk, og så kaste plasten i søppelbøtta. Syns det er en uting å pakke dritt inn i plast for så å kaste det.

Anonymkode: 5e522...d3d

• Liker 1
Skrevet

Og et tips, om man ikke ønsker å plukke så mye, ikke gå med hunden i kort bånd. Om hunden er vant til å gå i langt bånd vil den trekke seg bort fra stien og gjøre fra seg der. Min hund gjør aldri fra seg på stier og veier.

Anonymkode: 5e522...d3d

• Liker 1
Skrevet

Bæsj er ekkelt. Det tar lang tid før hundebæsjen forsvinner! 

Det er ekkelt å få på sko, klær og barn. 

Det er ekkelt når min unghund nesten tråkker i det, eller vil sniffe i det. 

Det er vel ca. 2mill hunder i Norge (null eksakt tall på det, men syns å ha hørt det en gang) og det blir mye bæsj overalt om alle skulle latt det ligge. 

Anonymkode: 80398...5d4

• Liker 1
Skrevet

Grunner til å ikke plukke opp:

Hunden har bæsjet på et sted et menneske virkelkg ikke kommer til å trokke i det, som under en busk på et tett-busk-sted, det et menneske virkelig ikke kommer seg frem til.

Om hunden har diare og det er flytende væske som ligger der, det er grenser for hva man kan plukke opp.

Men har opplevd selv, på den lokale lekeplassen (Greit nok relativt utdatert og lite brukt, men enda i bruk), hundedritt mineområde. Lo rått når hunden til ei, som hun alltid lot springe løst, ikke kom når hun ropte, hun måtte gå for å få tak i den, og trokket i en av minene enten hennes eller en av de andre nabohunden hadde lagt fra seg 🤣🤣🤣
Jeg hadde selv med katten ut i bånd i dette område, og måtte se nøye hvor jeg trokket selv. Hadde katten funnet på å bæsje der, hadde jeg plukker opp.

Det er faktisk ikke greit å ikke plukke opp bæsj fra hunden på et område hvor mennesker ferdes hver dag, og det er stor fare for å trø i det. 

Anonymkode: f6829...3da

Skrevet

Synes det er bra at folk plukker opp hundebæsj, men skjønner ikke helt hvordan folk tenker noen ganger. Når de plukker den opp i posen, og lar posen ligge på bakken eller legger den andre steder. Da kunne de jo bare gitt f... i å plukke den opp. For da ville den jo ha regnet bort etterhvert. Det gjør den jo ikke i posen. 

Anonymkode: 9cb3f...351

• Liker 2
Skrevet

Jeg som hundeeier har aldri forstått meg på folk som ikke tar opp bæsjen etter hunden sin. Det er ikke slitsomt, ærlig talt. Jeg vil tro de fleste har opplevd å tråkke i hundebæsj, og vet dermed også hvor lite gøy det er å komme inn og oppdage at man har bæsj under skoen. Da er det veldig verdt å bruke 1 minutt ekstra på turen og gidde og ta opp dritten etter hunden altså. Har man ikke tid til det, så har man ikke tid til å ha hund. Men det er et attitude problem, desverre. 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sigøynerne plukker ikke opp etter seg, men gjør likevel fra seg der de står eller går. 

Anonymkode: 5cf3c...10f

Noen av de har ikke boevne, og har ikke lært det.  Norge er et sivilisert land. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...