AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #1 Del Skrevet 31. oktober 2019 Er det normalt at en 4wd automatikk har høyt turtall og lukter svidd clutch ved litt brattere stigninger? Som feks ved å kjøre over fjelloverganger Anonymkode: f2d29...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #2 Del Skrevet 1. november 2019 Burde vel ha skifta olje på den da. Anonymkode: f36f0...7e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #3 Del Skrevet 1. november 2019 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Burde vel ha skifta olje på den da. Anonymkode: f36f0...7e9 Burde skrevet at dette er en 2016 model. Og at den har oppført seg slik fra den var ny. Vi har nevnt det for verkstedet flere ganger og de sier at det ikke er noe galt. Anonymkode: f2d29...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #4 Del Skrevet 1. november 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det normalt at en 4wd automatikk har høyt turtall og lukter svidd clutch ved litt brattere stigninger? Som feks ved å kjøre over fjelloverganger Anonymkode: f2d29...b26 At en bil uten clutch lukter svidd clutch er ikke normalt, nei. Kanskje noen bremser som henger i dette tilfellet? Varm hydraulikkolje har en særegen lukt som er normal. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #5 Del Skrevet 1. november 2019 18 minutter siden, Husholdning1 skrev: At en bil uten clutch lukter svidd clutch er ikke normalt, nei. Kanskje noen bremser som henger i dette tilfellet? Varm hydraulikkolje har en særegen lukt som er normal. En automatikk girer jo den også selv om det ikke skjer manuelt med clutch. Lukten er den samme som ved svidd clutch. Den samme lukten kan komme også dersom vi trekker tung henger opp bratt bakke. Bremsene brukes ikke i oppover bakker. Turtallet er også høyt som om den fusker med automat giringen. Dette gjelder en Subaru Forrester 2016 mod. Anonymkode: f2d29...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #6 Del Skrevet 1. november 2019 (endret) 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: En automatikk girer jo den også selv om det ikke skjer manuelt med clutch. Lukten er den samme som ved svidd clutch. Den samme lukten kan komme også dersom vi trekker tung henger opp bratt bakke. Bremsene brukes ikke i oppover bakker. Turtallet er også høyt som om den fusker med automat giringen. Dette gjelder en Subaru Forrester 2016 mod. Anonymkode: f2d29...b26 Selv om den girer har den ikke clutch. Den har en oljefylt converter som omgjør motorens omdreininger til hydraulisk energi. Når en clutch lukter kommer denne lukten av friksjon mellom svinghjul og clutchbelegg. Siden bilen ikke har clutchbelegg kan det altså ikke være clutchen i tradisjonell forstand som lukter. Mulig DSG-kassene har tørr clutch av noe slag da. Bremsebelegget er imidlertid laget av det samme, og kan gi tilsvarende lukt om de blir hengende. Det virker dog noe usannsynlig at det skulle skje bare i oppooverbakker. Endret 1. november 2019 av Husholdning1 Ser ut som noen DSG-kasser har tørr clutch, ja. Det kan være tilfelle for Forester. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #7 Del Skrevet 1. november 2019 1 minutt siden, Husholdning1 skrev: Selv om den girer har den ikke clutch. Den har en oljefylt converter som omgjør motorens omdreininger til hydraulisk energi. Når en clutch lukter kommer denne lukten av friksjon mellom svinghjul og clutchbelegg. Siden bilen ikke har clutchbelegg kan det altså ikke være clutchen som lukter. Bremsebelegget er imidlertid lahet av det samme, og kan gi tilsvatende lukt om de blir hengende. Det virker dog noe usannsynlig at det skulle skje bare i oppooverbakker. Jeg forstår det med clutch, jeg beskriver jo bare lukten som når en har svidd clutch. Grunnen til at jeg spør er fordi verkstedet sier at det ikke er noe galt, noe jeg ikke klarer å forstå. Bilen ble kjøpt ny og har alltid vært slik. Anonymkode: f2d29...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #8 Del Skrevet 1. november 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstår det med clutch, jeg beskriver jo bare lukten som når en har svidd clutch. Grunnen til at jeg spør er fordi verkstedet sier at det ikke er noe galt, noe jeg ikke klarer å forstå. Bilen ble kjøpt ny og har alltid vært slik. Anonymkode: f2d29...b26 Det høres jo ikke helt bra ut. Bor du i nærheten av et større sted h or de kanskje har egne gearkasseverksteder kan du vurdere å høre med dem. Hvis ikke blir dette nok et tilfelle av at noe varer så lenge det varer, og byttes da. Jeg fikk i allefall brukt morgenen på å lese meg opp på DSG-kasser. Det var egentlig på tide 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Audiot Skrevet 1. november 2019 #9 Del Skrevet 1. november 2019 7 timer siden, Husholdning1 skrev: Selv om den girer har den ikke clutch. Den har en oljefylt converter som omgjør motorens omdreininger til hydraulisk energi. Når en clutch lukter kommer denne lukten av friksjon mellom svinghjul og clutchbelegg. Siden bilen ikke har clutchbelegg kan det altså ikke være clutchen i tradisjonell forstand som lukter. Mulig DSG-kassene har tørr clutch av noe slag da. Bremsebelegget er imidlertid laget av det samme, og kan gi tilsvarende lukt om de blir hengende. Det virker dog noe usannsynlig at det skulle skje bare i oppooverbakker. DQ200 dsg kassa til vag er tørrclutch, sikkert flere bilmerker som har det også, men er mest vanlig med våtclutch. Ei vanlig automatkasse med converter har "clutch" den også. Sitter maaange clutchlameller på hvert gir. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #10 Del Skrevet 1. november 2019 Har ikke så mye fornuftig å komme med annet enn at det lukter svidd av min automatbil også i bratte stigninger. Har aldri bekymra meg noe særlig, og bilen er god som gull ellers. Anonymkode: a5f9a...22e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. november 2019 #11 Del Skrevet 1. november 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har ikke så mye fornuftig å komme med annet enn at det lukter svidd av min automatbil også i bratte stigninger. Har aldri bekymra meg noe særlig, og bilen er god som gull ellers. Anonymkode: a5f9a...22e Men når bilens turtall blir høyt så tyder det på at den ikke skifter gir når den skal, dette påvirker også farten på bilen. Når vi feks starter å kjøre opp en noe bratt stigning slik det kan være på fjellet, så bruker bilen lang tid på å komme seg opp i fart og turtallet er veldig høyt. Det er ikke bare den svidde lukten jeg prater om. Vi har to biler, men den andre er en elektrisk bil, så de kan ikke helt sammenlignes der. Jeg er ingen mekaniker. Langt i fra, men det høres ut som om bilen fusker på gir. Vi har hatt andre med i bilen som også synes ikke bilen oppfører seg som den skal. Men hva gjør en da når verkstedet ikke finner noe feil. Her er det jo snakk om garanti. Anonymkode: f2d29...b26 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #12 Del Skrevet 1. november 2019 35 minutter siden, Audiot skrev: DQ200 dsg kassa til vag er tørrclutch, sikkert flere bilmerker som har det også, men er mest vanlig med våtclutch. Ei vanlig automatkasse med converter har "clutch" den også. Sitter maaange clutchlameller på hvert gir. Det stemmer forsåvidt. Men at de lukter er sjeldent. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tdm900 Skrevet 1. november 2019 #13 Del Skrevet 1. november 2019 8 timer siden, Husholdning1 skrev: Det høres jo ikke helt bra ut. Bor du i nærheten av et større sted h or de kanskje har egne gearkasseverksteder kan du vurdere å høre med dem. Hvis ikke blir dette nok et tilfelle av at noe varer så lenge det varer, og byttes da. Jeg fikk i allefall brukt morgenen på å lese meg opp på DSG-kasser. Det var egentlig på tide 😂 Subaru har heller ikke DSG som du snakker om, denne har en CVT automat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Husholdning1 Skrevet 1. november 2019 #14 Del Skrevet 1. november 2019 3 minutter siden, tdm900 skrev: Subaru har heller ikke DSG som du snakker om, denne har en CVT automat. Godt mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #15 Del Skrevet 2. november 2019 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Men når bilens turtall blir høyt så tyder det på at den ikke skifter gir når den skal, dette påvirker også farten på bilen. Når vi feks starter å kjøre opp en noe bratt stigning slik det kan være på fjellet, så bruker bilen lang tid på å komme seg opp i fart og turtallet er veldig høyt. Det er ikke bare den svidde lukten jeg prater om. Vi har to biler, men den andre er en elektrisk bil, så de kan ikke helt sammenlignes der. Jeg er ingen mekaniker. Langt i fra, men det høres ut som om bilen fusker på gir. Vi har hatt andre med i bilen som også synes ikke bilen oppfører seg som den skal. Men hva gjør en da når verkstedet ikke finner noe feil. Her er det jo snakk om garanti. Anonymkode: f2d29...b26 Da går du til et uavhengig verksted eller NAF og får de til å sjekke. Hvor stor motor er det i den? Om det er en 1.3 er det liksom ikke rart at den lukter svidd og skriker om nåde opp et bratt fjell med fullt lass... Anonymkode: fa948...a6c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #16 Del Skrevet 2. november 2019 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da går du til et uavhengig verksted eller NAF og får de til å sjekke. Hvor stor motor er det i den? Om det er en 1.3 er det liksom ikke rart at den lukter svidd og skriker om nåde opp et bratt fjell med fullt lass... Anonymkode: fa948...a6c Vi snakker her om en Subaru Forrester 4wd premium 2,0. Kan gå til et uavhengig verksted, men ville bare høre hva andre tenker om dette. At det grunn til å mistenke at noe er galt. Begynner jo å lure på en selv når merkeverkstedet ikke vil høre på hva du har å si. Så et klipp av tv2 hjelper deg neste uke om en Subaru med noe feil ved. Den episoden blir interessant å se. Anonymkode: f2d29...b26 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forestereier Skrevet 10. november 2019 #17 Del Skrevet 10. november 2019 Jeg har en Forester med CVT-kasse, med samme lukta av svidd "ett eller annet" i oppoverbakker. Kjenner det ikke inni bilen, men veldig tydelig når jeg stanser og går ut. Har fått samme beskjed fra verkstedet; at intet er galt. Har slått meg til ro med dette fordi alt annet fungerer bra, men særlig fordi jeg hadde samme luktproblemer med en tidligere Forester med manuell gearkasse. - En mekaniker mente lukta kommer fra et middel motoren er innsatt med og som "fordamper" ved varmgang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2019 #18 Del Skrevet 27. november 2019 På Saturday, November 02, 2019 den 12.46, AnonymBruker skrev: Vi snakker her om en Subaru Forrester 4wd premium 2,0. Kan gå til et uavhengig verksted, men ville bare høre hva andre tenker om dette. At det grunn til å mistenke at noe er galt. Begynner jo å lure på en selv når merkeverkstedet ikke vil høre på hva du har å si. Så et klipp av tv2 hjelper deg neste uke om en Subaru med noe feil ved. Den episoden blir interessant å se. Anonymkode: f2d29...b26 Har du vært innom ett verksted enda? Nysgjerrig på hva dette problemet egentlig kommer av... Anonymkode: 9bf6f...522 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 28. november 2019 #19 Del Skrevet 28. november 2019 På 1.11.2019 den 8.11, AnonymBruker skrev: En automatikk girer jo den også selv om det ikke skjer manuelt med clutch. Lukten er den samme som ved svidd clutch. Den samme lukten kan komme også dersom vi trekker tung henger opp bratt bakke. Bremsene brukes ikke i oppover bakker. Turtallet er også høyt som om den fusker med automat giringen. Dette gjelder en Subaru Forrester 2016 mod. Anonymkode: f2d29...b26 Kjent feil: https://www.tv2.no/a/8407120/ Hvis den ikke er under garanti, bytt inn dritten hos en forhandler. Dere taper nok en god del, men langt mindre enn når girkassa går til helvette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå