Gå til innhold

pinnedyr


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest glad i dyr

Jeg har lsyt til å skaffe meg et terrarium med pinnedyr, men i vinter har det ikke vært mulig å skaffe dem fra dyrebutikk i Trondheim. Er det snart "sesong" for disse dyra?

Har noen noen tips om stell og anskaffelse av disse dyra er jeg takknemlig for det også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har to pinnedyr. Jeg kjøpte mine i en dyrebutikk i Østfold. Det er ikke alltid de har pinndyr inne der heller.

Pinnedyra mine gir jeg salat, agurk, gulrot og eple. Men de er aller mest glad i bringebær og bringebærblader. Jeg heller noen dråper med vann på grønsakene så de får litt fuktighet.

Terrariet har jeg "innredet" med sand, et par steiner og kvister.

Jeg har et grønt og et brunt pinnedyr. De er bare et par cm lange, men jeg har hørt at de vokser ekstra raskt med bringebær i matskåla.

Håper du får tak i noen pinnedyr der du bor :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er pinnedyr?

Små dyr som ser ut som pinner/ en tørr kvist.

Kalles også for vandrende pinner.

*vil ha jeg også*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glad i dyr

Det er et insekt, ja. Jeg fikk faktisk kjøpt meg pinnedyr i dag - skal bli spennende å se om de trives. På en måte er det jo ganske snåle kjæledyr, men jeg har alltid vært fascinert av sånt, så lenge de ikke biter.

(de ble forresten puttet i en oppblåst pose for frakt hjem; resultatet var et par løse bein. Men de gror kanskje ut igjen? Dum fraktemetode, da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det sånne man mater tarantellaer med, eller er de større? :klø:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke pinnedyr er beregnet som mat for tarantellaen.

Correct me if i`m wrong.

Jeg forer tarantellaen min med firfisler, mus, marihøner og maur.

Har forøvrig 2 vietnamesiske vandrende pinner også!

Skikkelig morsomme kjæledyr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glad i dyr
Tror ikke pinnedyr er beregnet som mat for tarantellaen.

Correct me if i`m wrong.

Jeg forer tarantellaen min med firfisler, mus, marihøner og maur.

Har forøvrig 2 vietnamesiske vandrende pinner også!

Skikkelig morsomme kjæledyr!

:o er det sant? SÅ store dyr? Mulig det var sirisser noen tenkte på?

Nei, jeg tror heller ikke pinnedyr pleier å bli brukt som edderkoppmat. De blir stort sett holdt som kjæledyr, ikke "foringsdyr".

Hvis man søker på pinnedyr eller vandrende pinner på nettet finner man fort ut mer om disse dyra:)

Fascinerende små dyr, så jeg kommer kanskje til å utvide "samlingen" med tid og stunder. Men jeg tror jeg må løse et temperaturproblem - vi bor i et ganske kaldt hus... Finnes det varmelamper til bruk over et sånt plastboksterrarium?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glad i dyr
Ja, de større tarantellaene spiser gjerne firfisler og mus.

Hvor får du firfisler fra, forresten? Eget oppdrett? Fine dyr det også, men de krever vel sitt av stell og belysning og sånt som andre reptiler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spacegirl

Jeg hadde vandrende pinner for noen år tilbake. Da levde de av en spesiell type eføy som vi hadde i hagen. Jeg trodde at det var det eneste de kunne spise jeg, så derfor har jeg ikke hatt noen etter at jeg flytta. Det er ikke sånn eføy her, så jeg trodde jeg ikke kunne ha pinnedyr, men nå lærte jeg noe nytt. Da tror jeg faktisk jeg skal få meg noen igjen :wink: . Men de jeg hadde formerte seg noe voldsomt. Og baby-pinnedyrene var så små at de kom seg ut gjennom luftehullene i buret. Det var ikke mamma så glad for, for vi fant pinnedyr de merkeligste steder. I juletreet, i senga, i sofaen og rundt på veggene. Så da var det bare å gå på pinne-jakt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest en liten hvit and

Kan noen pinne eiere svare på hva som egentlig er så fascinerende med disse krypene? Ser ikke helt for meg at man blir så knyttet til dem, men snodige det er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glad i dyr

(hm. teit gjestenavn jeg har...)

Nå har jeg hatt dem noen dager og er litt usikker på hvor spennende de er. De sitter i hvert fall mye stille. Kanskje det er fordi temperaturen er litt i underkant av det de liker best.

Men jeg har alltid vært interessert i småkryp generelt, og har lyst til å følge livene deres på nært hold. Jeg håper også de kommer til å formere seg. På en måte er det vel en kombinasjon av landbruk og zoologi i mini-hobby-format:)

Man kan holde pinnene, men er usikker på hvor "tamme" de blir. De kan bli nokså store også. Mener å ha lest om noen som hadde en pinne som kom løpende mot hånda når den ble stukket ned i terrariet, men sånn er ikke mine

ennå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest på pinne

Det finnes noen arter som kan bite, men de vanligste, feks de vietnamesiske pinnene, biter ikke. Uansett tror jeg ikke noen er giftige, men jeg er jommen ikke sikker. Det finnes tusenvis av arter som er veldig forskjellige seg imellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde 4 stykker, men de døde :-( Skjønner ikke hva jeg gjorde galt? Kan det være de hadde det for varmt(glassakvarium og stod litt i sola)? De bodde i et akvarium og hadde sin egen eføy-plante. Passa på at de hadde fuktighet nok også. Lurte på en stund om det var fordi jeg brukte plastfolie som lokk, at de ikke fikk luft, men det er da begrensa hvor mye luft de trenger, og planten lager jo oksygen! Åpne på plastfolien til stadighet også...

Fikk beskjed av ho jeg kjøpte de av at den eføy-typen jeg hadde helt sikkert var spiselig for dem, de fikk ett blad av typen de hadde spist hos henne, men den spiste de ikke av. Så de hadde spist litt på planten jeg gav dem. Har senere sett at noen av plantene vi kaller eføy egentlig er sukkulenter, men tror ikke den jeg hadde er det...

Hjelp? Hva gjorde jeg galt? Ville gjerne ha i en pen setting i stua, men det funker jo ikke når de bare dør :veldigsur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...