Sinsiew Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Hei, vi har så smått begynt å tenke på permisjon, men jeg syns jeg finner litt lite info om dette med aktivitetsplikt for mor når far har sin del av permisjonen. Er det noen her som vet regler rundt dette, for på nav sine sider står det kun at mor må jobbe, eller være student eventuelt kombinere dette. Men jeg finner ingen ting om hvor mye mor må jobbe. Jeg jobber som tilkallingsvikar, i tillegg til at jeg har mitt eget firma. Som vikar jobber jeg fra 2-6 timer 1-4 ganger i uka, men som selvstendig næringsdrivende er det litt frem og tilbake hvor mye jobb jeg har. Derfor er det vanskelig for meg å vite akkurat hvor mye jeg kommer til å jobbe mens far er hjemme. Som snitt tjener jeg 50-90.000 i firmaet, og som vikar rundt 5000 i mnd hvis dette har noe å si. Er det noen her som er kloke på disse reglene?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Sjekk folketrygdloven § 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. Anonymkode: becf6...ccb
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sjekk folketrygdloven § 14-13. Generelle vilkår for farens uttak av foreldrepenger Dersom moren arbeider deltid etter fødselen eller omsorgsovertakelsen, blir farens foreldrepenger redusert tilsvarende reduksjonen i morens arbeidstid. Utgjør morens stillingsdel minst 75 pst. av full arbeidstid, får likevel faren foreldrepenger beregnet i samsvar med sin egen stillingsdel. Anonymkode: becf6...ccb Se rundskrivet for nærmere forklaring: § 14-13 andre ledd – Mor arbeider deltid LOV-1997-02-28-19-§14-13 Når mor arbeider deltid, blir fars foreldrepenger redusert tilsvarende mors arbeidstid. Dette fremkommer av andre ledd første punktum. Mors arbeidsinnsats før fødsel eller omsorgsovertakelse er ikke av betydning etter denne bestemmelsen. Det er i andre ledd andre punktum unntak fra utgangspunktet i første punktum. Unntaket gjelder når mors stillingsandel er på 75 prosent eller mer. I slike tilfeller ansees mor for å ha full stilling. Far skal da ha beregnet foreldrepengene uten reduksjon for mors stillingsandel. Han kan da få utbetalt opptil 100 prosent foreldrepenger. Anonymkode: becf6...ccb
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Det er ingen krav til mors aktivitet når far tar ut fedrekvote. Aktivitetskravet gjelder dersom far skal ha fellesdelen, og da gjelder minst 75% jobb/studier for mor Anonymkode: 3fe08...308 3
Sinsiew Skrevet 30. oktober 2019 Forfatter #5 Skrevet 30. oktober 2019 Takk for svar Det er snakk om nårfar skal ha en del av fellesen. Men da utgår nok det, for det blir for økonomisk usikkert. Synd.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #6 Skrevet 31. oktober 2019 16 hours ago, Sinsiew said: Takk for svar Det er snakk om nårfar skal ha en del av fellesen. Men da utgår nok det, for det blir for økonomisk usikkert. Synd. Er det ikke bare å rapportere timer på firmaet da? Kan sikkert føre opp timer brukt på regnskap ol. Anonymkode: 48f50...8f1 1
Sinsiew Skrevet 31. oktober 2019 Forfatter #7 Skrevet 31. oktober 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det ikke bare å rapportere timer på firmaet da? Kan sikkert føre opp timer brukt på regnskap ol. Anonymkode: 48f50...8f1 Det varierer jo så sinnsykt fra uke til uke Jeg må vel rapportere rumdt 28 arb. timer i uka om det ikke skal gå ut over mannens lønn
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #8 Skrevet 31. oktober 2019 3 hours ago, Sinsiew said: Det varierer jo så sinnsykt fra uke til uke Jeg må vel rapportere rumdt 28 arb. timer i uka om det ikke skal gå ut over mannens lønn Det er snitt i måneden. Iallfall det mannen rapporter inn her. Anonymkode: 48f50...8f1
Sinsiew Skrevet 31. oktober 2019 Forfatter #9 Skrevet 31. oktober 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er snitt i måneden. Iallfall det mannen rapporter inn her. Anonymkode: 48f50...8f1 Det hørtes litt bedre ut Tusen takk for svar
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #10 Skrevet 31. oktober 2019 Hør i alle fall med NAV først! Dumt å droppe de opprinnelige planene deres bare fordi du er usikker. Antakeligvis ordner det seg! Anonymkode: 93853...333
solmåneogstjerner Skrevet 31. oktober 2019 #11 Skrevet 31. oktober 2019 Tips: meld deg opp til studier av ett visst omfang. Du trenger ikke å ta eksamen.
Sinsiew Skrevet 31. oktober 2019 Forfatter #12 Skrevet 31. oktober 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hør i alle fall med NAV først! Dumt å droppe de opprinnelige planene deres bare fordi du er usikker. Antakeligvis ordner det seg! Anonymkode: 93853...333 Det skal jeg absolutt! Nei, jeg vil veldig gjerne at far skal få være så mye hjemme som mulig ettersom vikarjobben min er i nabobygget og det blir lett med amming/babybesøk i løpet av vakta og at enk drives hjemmefra.
Sinsiew Skrevet 31. oktober 2019 Forfatter #13 Skrevet 31. oktober 2019 6 minutter siden, solmåneogstjerner skrev: Tips: meld deg opp til studier av ett visst omfang. Du trenger ikke å ta eksamen. Det skal jeg sjekke ut! Sist var jeg heltidsstudent, men tok da eksamen. Har ikke tenkt at det er mulig å ikke ta eksamen men fortsatt ha permisjonsordningen 1
solmåneogstjerner Skrevet 31. oktober 2019 #14 Skrevet 31. oktober 2019 (endret) 13 minutter siden, Sinsiew skrev: Det skal jeg sjekke ut! Sist var jeg heltidsstudent, men tok da eksamen. Har ikke tenkt at det er mulig å ikke ta eksamen men fortsatt ha permisjonsordningen Joda det går fint 😊 men dobbeltsjekk uansett Når du snakker med noen om det så sier du bare at du er litt usikker på hva som skjer om du stryker. Endret 31. oktober 2019 av solmåneogstjerner 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå