AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Hei! Jeg har i følge leger vært deprimert i årevis, har også utviklet angst. Jeg har prøvd å sett youtubevideoer, lyttet til podkaster og lest på nett for å finne noe KONKRET man kan gjøre mot depresjon. Gjerne en smørbrødliste over tips til hva man kan gjøre for å ikke være deprimert lenger, rett og slett. Har inntrykk av at angst kan komme av langvarig depresjon. Derfor tenker jeg at det å gjøre noe med depresjonen kan hjelpe meg med Og før noen sier "psykolog", så må jeg bare si at jeg ikke får DPS-psykolog, jeg er ikke "alvorlig nok rammet". Men kroppen min har fysiske tegn på angst, som sterke muskelspenninger, prikking og nummenhet osv. Kan selvsagt bestille privat psykolog, men har ikke råd til å betale opptil 1500 kr uka for en time. Kan noen komme med en liste over konkrete ting som kan hjelpe mot depresjon? Eller det å takle depresjon? Kan noen komme med en liste over konkrete ting som kan hjelpe mot spenninger i kroppen? Anonymkode: a3753...ea5 2
Ild Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 -gå tur -trene -spise sundt (kutte sukker, spise grovt, grønnt og ubearbeidet mat, tran og sundt fett) -bade i kaldt vann (isbading ute eller kuldekulp eller iskald kort dusj) -gode søvnvaner -dagslys -unngå negative folk 7
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 Magnus Normo, Youtube. Dette er den offisielle selvhjelpsvideoen DPS bruker. Anonymkode: 2ebf5...1a9 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Jeg har en deprimert kone. Hun pleier å legge seg oppå meg og ha teppe over seg. Så ligger hun der og sier ingenting. Hjelper visstnok 🤔 Anonymkode: d4058...429 4
Telle Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Ser du har fått gode tips allerede, jeg har noen flere: - Gjør ting du liker (eller likte å gjøre før depresjonen), f.eks høre på musikk, se fotball, strikke, sykle, lage mat eller hva som helst. - Vær sammen med folk som du liker - Lag en liste over alt som du er takknemlig for, les gjennom og skriv et nytt ord på denne hver dag - Liker du naturen? Om ja, kom deg en tur ut i skog, mark eller park så ofte som mulig - Kroppskontakt har positiv effekt på kropp og sinn, dersom du har mulighet for tilgang til det. Gi f.eks. noen en klem så ofte som mulig eller kos med en hund/katt. Virker alle tipsene helt uoverkommelige? Bestem deg for å gjennomføre noen av tipsene først. Er grubling et problem for deg? Isåfall vil jeg anbefaler deg å lese om/teste metakognitiv terapi/teknikker. 1
C8H10N4O2 Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 Mulig kommunen din tilbyr et lavterskeltilbud til samtaleterapi. Hør med fastlegen din. Lykke til ❤️ 1
Silva Pluvialis Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 27 minutter siden, C8H10N4O2 skrev: Mulig kommunen din tilbyr et lavterskeltilbud til samtaleterapi. Hør med fastlegen din. Lykke til ❤️ Hvis ikke kan du søke om privat psykolog med refusjonsavtale😊 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #8 Skrevet 30. oktober 2019 Tusen takk, dere ❤️ -TS Anonymkode: a3753...ea5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #9 Skrevet 30. oktober 2019 Frisk luft, gå turer, møte folk, god søvnhygiene, gå på jobb/ skole når du klarer, spise regelmessig, ta vitamintilskudd / tran, gjør ting som gjør deg glad, sette grenser, sminke deg og pynte deg. Dette er ytre ting. De inder tingene er å tenke positivt, gjør om de tunge tankene til mer positive tanker. Få legen til å henvise deg på nytt. Med en god søknad. Anonymkode: 3ecd7...a1d
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #10 Skrevet 30. oktober 2019 Sjekk om kommunen din tilbyr KMB (Kurs i mestring av belastning). Om ikke du blir så veldig mye bedre, lærer du deg mestringsstrategier som kan dempe virkningene av depresjon og angst, eller kanskje også forhindre/dempe angstanfall og dårlige perioder. Anonymkode: 2e456...97b
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #11 Skrevet 30. oktober 2019 Noe som har vist seg virksomt over tid er faktisk det helt elementære. Sove om natten, spise 4-5 måltider om dagen, gå på jobb, være litt sosial, gjøre noe du liker og å være fysisk aktiv. Rett og slett leve på rutinen. Særlig søvn, mat og fysisk aktivitet er viktig. Jeg vil anbefale styrketrening. En sterk kropp gir sterkere psyke. Du vil oppleve mestring og fokus på det du driver med. Da slipper angsten og depresjonen fra tankene dine. Yoga og meditasjon er også anbefalt. Lær deg å tenke på ingen ting. Anonymkode: 7c6cc...a40 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #12 Skrevet 30. oktober 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Frisk luft, gå turer, møte folk, god søvnhygiene, gå på jobb/ skole når du klarer, spise regelmessig, ta vitamintilskudd / tran, gjør ting som gjør deg glad, sette grenser, sminke deg og pynte deg. Dette er ytre ting. De inder tingene er å tenke positivt, gjør om de tunge tankene til mer positive tanker. Få legen til å henvise deg på nytt. Med en god søknad. Anonymkode: Hva hvis man ikke blir pen nok av å sminke og pynte seg ? Anonymkode: 90e2e...357
Gjest Sirkelen Skrevet 31. oktober 2019 #13 Skrevet 31. oktober 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Noe som har vist seg virksomt over tid er faktisk det helt elementære. Sove om natten, spise 4-5 måltider om dagen, gå på jobb, være litt sosial, gjøre noe du liker og å være fysisk aktiv. Rett og slett leve på rutinen. Særlig søvn, mat og fysisk aktivitet er viktig. Jeg vil anbefale styrketrening. En sterk kropp gir sterkere psyke. Du vil oppleve mestring og fokus på det du driver med. Da slipper angsten og depresjonen fra tankene dine. Yoga og meditasjon er også anbefalt. Lær deg å tenke på ingen ting. Anonymkode: 7c6cc...a40 Disse rådene et fullstendig i samsvar med hva som har hjulpet meg i depressive perioder.
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #14 Skrevet 31. oktober 2019 Å lese bøker kan faktisk hjelpe. Dersom du vil ha en bokanbefaling: tenk deg glad av David Burns. Den handler om å snu måten du tenker på. Ellers er jeg helt enig i trening, være i naturen, spise sunt, få nok søvn som de andre har nevnt over. Anonymkode: 27e3f...95a 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #15 Skrevet 31. oktober 2019 Avbryt tankene. Når man merker tankene blir tunge, begynn å tell baklengst fra 1000. Jo mer forstyrrelser man gir hjernen når tankene er som verst, jo lettere blir det etterhvert å avbryte tankemønsteret som gir depresjon. Anonymkode: 097c3...c69 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #16 Skrevet 31. oktober 2019 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva hvis man ikke blir pen nok av å sminke og pynte seg ? Anonymkode: 90e2e...357 Du er helt sikkert "pen nok ". Det handler mer om å ta vare på seg selv, enn at man skal sminke seg for å bli penere. Vær snill mot deg selv! Anonymkode: 27e3f...95a 1
SoWhat? Skrevet 31. oktober 2019 #17 Skrevet 31. oktober 2019 Jeg tenker at mennesker bør føle at de betyr noe for noen. Å gjøre noe for andre, være til nytte eller hjelp. Få litt fokus bort fra seg selv og sitt, og rett blikket utover. Om det er i organiserte foreninger ol, eller om det er naboen. Jeg tror det er veldig viktig å være noe for noen. Og ut å gå! Vær i bevegelse og bruk kroppen. Så er det lurt å legge bort uvaner som røyk, alkohol og usunn mat. Ikke bli fanatisk! Men å gjøre rette ting for kroppen, påvirker også hodet 🙂 tilfredsheren ved å klare det er jo en tilfredshet i seg selv. Alle de standardsvarene om rutiner og bok søvn osv. De hjelper jo. Og du vil faktisk gjøre en innsats selv. Det er supert! At du ikke blir sittende å gi opp. Håper virkelig at noen av rådene du får her vil komme til nytte. God bedring! 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #18 Skrevet 31. oktober 2019 Få i deg nok D-vitaminer! Be legen om en blodprøve. Du bør ligge over 100 i verdi. Anonymkode: 1352b...982
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #19 Skrevet 31. oktober 2019 Be om henvisning til psykomotorisk fysioterapeut pga muskelspenninger. Tenk over livet ditt, hva er du fornøyd med og hva vil du endre, feks relasjoner, jobb? Husk at du fortjener å ha det bra. Og finn litteratur om tankemønster osv. Anonymkode: e93f9...1a3
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #20 Skrevet 31. oktober 2019 Sjekk om kommunen din har ett lavterskel tilbud? Her har vi rask psykisk helsehjelp bla. hvor du selv tar kontakt. Det er for de som ikke har annet tilbud og som er for «friske» for spesialisthelsetjenesten. Anonymkode: 472d9...4e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå