AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #1 Skrevet 30. oktober 2019 Altså, jeg har en samboer som det virkelig ikke er tak i her. Da han var yngre syntes han det var skummelt å fri i tilfelle det ikke skulle bli rett. Nå har vi barn og jeg har sagt at jeg synes vi skal ta en tur ned på tinghuset så vi får formalisert dette, og at han ikke engang trenger å pynte seg. Men da sier han plutselig at han ikke vil gjøre det sånn, og vil gjøre det et hyggelig sted i utlandet eller noe sånt. Men da blir det jo aldri noe av! What to do? Anonymkode: 6acbf...d04
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #2 Skrevet 30. oktober 2019 Det er det jo bare dere to som kan finne ut av! Anonymkode: 13d8c...eab 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #3 Skrevet 30. oktober 2019 hvorfor vil du bli gift? hva er poenget? Anonymkode: 1f2e5...69b 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #4 Skrevet 30. oktober 2019 Ja men da er det jo bare å snakke videre om det da! "Ja, det høres koselig ut! Hvor skal vi dra synes du? Hva med i mai neste år?" osv osv...er det så vanskelig da? Anonymkode: f548d...e8e 15
Carrot Skrevet 30. oktober 2019 #5 Skrevet 30. oktober 2019 Spør han hvorfor han vegrer seg for å inngå ekteskap for å få svar.. Personlig tenker jeg at om ditt ønske kun er å få det formalisert kan dere gjøre det ved hjelp av testamente og samboeravtale.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #6 Skrevet 30. oktober 2019 5 minutter siden, AnonymBruker said: hvorfor vil du bli gift? hva er poenget? Anonymkode: 1f2e5...69b Eiendomsrett - Gjenstander som arves eller eies ved inngåelse av ekteskapet blir felleseie, men kan tas med ut av den som arvet/eiet ved skilsmisse etter skjevdelingsreglene.) - Ektefeller som eier felles bolig (og innbo) alene, kan ikke selge eller pantsette denne uten at den andre skriver under. Barn - Ektemannen erklæres automatisk som faren (pater est). - Ektepar kan adoptere barn etter å ha vært gift i to år (stabilt samboerskap før ekteskapet vil også telle i disse to årene). Skatt - Ektefeller som forsørger den andre, kan skattes i skatteklasse 2 og nyte godt av dobbelt personfradrag på 74.000 kroner. Samboere som forsørger den andre samboeren får ingen ting. - Ektefeller kan automatisk flytte gjeldsrenter mellom hverandre. Samlivsbrudd - Ektefeller som skiller lag, kan kreve å få med seg ut av ekteskapet det de brakte med inn eller arvet under ekteskapet, (skjevdeling). - Det de har kjøpt/opptjent under ekteskapet, deles likt (likedeling) uansett hvem av ektefellene som anskaffet gjenstanden/verdiene. - Den ene ektefellen kan ved brudd lettere få overta tidligere felles bolig som den andre eier, så lenge man har felles barn. (Forutsatt at man har økonomisk mulighet). Anonymkode: 04231...d8b 5
Juniper Skrevet 30. oktober 2019 #7 Skrevet 30. oktober 2019 Men så begynn å legge planer, da. Si at; Jeg synes vi skal gifte oss i 2020. Hvordan blir det best for deg? Så kommer han med et par innspill, og du kommer med et par innspill, og så finner dere et opplegg som fungerer for begge. En ambassade et eller annet sted, søsteren din er forlover, hans gamle alkoholiserte tante blir ikke bedt, og ellers hva som er viktig for dere. Om han sier "Nei, vil ikke gifte meg i 2020" så åpner det jo diskusjonen. Vil han gifte seg? Hva tenker han om fremtiden, osv. Etter 15 år sammen, unger og hele pakka, så er det vel ingen som ser for seg et sånt amerikansk frieri med 1000 røde roser, duøeslipp og champangefontene?!? 11
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #8 Skrevet 30. oktober 2019 49 minutter siden, Carrot skrev: Spør han hvorfor han vegrer seg for å inngå ekteskap for å få svar.. Personlig tenker jeg at om ditt ønske kun er å få det formalisert kan dere gjøre det ved hjelp av testamente og samboeravtale. Vi har allerede det, men det gir ikke de samme rettighetene. Anonymkode: 6acbf...d04
Gjest O.G. Skrevet 30. oktober 2019 #9 Skrevet 30. oktober 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså, jeg har en samboer som det virkelig ikke er tak i her. Da han var yngre syntes han det var skummelt å fri i tilfelle det ikke skulle bli rett. Nå har vi barn og jeg har sagt at jeg synes vi skal ta en tur ned på tinghuset så vi får formalisert dette, og at han ikke engang trenger å pynte seg. Men da sier han plutselig at han ikke vil gjøre det sånn, og vil gjøre det et hyggelig sted i utlandet eller noe sånt. Men da blir det jo aldri noe av! What to do? Anonymkode: 6acbf...d04 Har du spurt ham om hvorfor han ikke vil gifte seg med deg?
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #10 Skrevet 30. oktober 2019 50 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja men da er det jo bare å snakke videre om det da! "Ja, det høres koselig ut! Hvor skal vi dra synes du? Hva med i mai neste år?" osv osv...er det så vanskelig da? Anonymkode: f548d...e8e Jeg har selvsagt gjort det.. Er derfor jeg spør. Kanskje det finnes andre som har vært i samme situasjon som har noen gode ideer til hvordan man kan løse det? Det er ikke sånn at vi ikke kommuniserer, men jeg kan jo ikke bare dra ham ned på tinghuset. Anonymkode: 6acbf...d04
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #11 Skrevet 30. oktober 2019 48 minutter siden, Juniper skrev: Men så begynn å legge planer, da. Si at; Jeg synes vi skal gifte oss i 2020. Hvordan blir det best for deg? Så kommer han med et par innspill, og du kommer med et par innspill, og så finner dere et opplegg som fungerer for begge. En ambassade et eller annet sted, søsteren din er forlover, hans gamle alkoholiserte tante blir ikke bedt, og ellers hva som er viktig for dere. Om han sier "Nei, vil ikke gifte meg i 2020" så åpner det jo diskusjonen. Vil han gifte seg? Hva tenker han om fremtiden, osv. Etter 15 år sammen, unger og hele pakka, så er det vel ingen som ser for seg et sånt amerikansk frieri med 1000 røde roser, duøeslipp og champangefontene?!? Kanskje jeg rett og slett må sette en dato ja.. For jeg har prøvd å si sånt som at vi kan dra ned til helgen osv., men da vil han gjøre det i utlandet. Men hvis jeg begynner å foreslå de mer praktiske tingene, kanskje det skjer mer? Akkurat nå, O.G. skrev: Har du spurt ham om hvorfor han ikke vil gifte seg med deg? Han vil det, det er bare det å få det gjort... Anonymkode: 6acbf...d04
Gjest O.G. Skrevet 30. oktober 2019 #12 Skrevet 30. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg rett og slett må sette en dato ja.. For jeg har prøvd å si sånt som at vi kan dra ned til helgen osv., men da vil han gjøre det i utlandet. Men hvis jeg begynner å foreslå de mer praktiske tingene, kanskje det skjer mer? Han vil det, det er bare det å få det gjort... Anonymkode: 6acbf...d04 Hvis han ville ha giftet seg med deg, så hadde han fått det gjort før første unge kom til.
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #13 Skrevet 30. oktober 2019 Akkurat nå, O.G. skrev: Hvis han ville ha giftet seg med deg, så hadde han fått det gjort før første unge kom til. La oss si det sånn; det er ikke viktig for ham, men han har ikke noe imot det. Anonymkode: 6acbf...d04
Gjest O.G. Skrevet 30. oktober 2019 #14 Skrevet 30. oktober 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: La oss si det sånn; det er ikke viktig for ham, men han har ikke noe imot det. Anonymkode: 6acbf...d04 Ok.
Juniper Skrevet 30. oktober 2019 #15 Skrevet 30. oktober 2019 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kanskje jeg rett og slett må sette en dato ja.. For jeg har prøvd å si sånt som at vi kan dra ned til helgen osv., men da vil han gjøre det i utlandet. Men hvis jeg begynner å foreslå de mer praktiske tingene, kanskje det skjer mer? Han vil det, det er bare det å få det gjort... Anonymkode: 6acbf...d04 Jeg tenker at om du setter litt vide rammer og lar han delta i å snevre de inn, så kan det være lettere å få han med. Tror forresten det må fikses papirer i forkant, ikke bare å svinge innom rådhuset. 2
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2019 #16 Skrevet 31. oktober 2019 Få han til å foreslå et hyggelig sted i utlandet han kan tenke seg da. Så kan dere finne en dato det passer å dra ned dit Anonymkode: 379a4...a48
Carrot Skrevet 1. november 2019 #17 Skrevet 1. november 2019 På 30.10.2019 den 14.18, AnonymBruker skrev: Vi har allerede det, men det gir ikke de samme rettighetene. Anonymkode: 6acbf...d04 Hvilke rettigheter er det du mener mangler?
Eneri Skrevet 3. november 2019 #18 Skrevet 3. november 2019 På 30.10.2019 den 13.32, Juniper skrev: Etter 15 år sammen, unger og hele pakka, så er det vel ingen som ser for seg et sånt amerikansk frieri med 1000 røde roser, duøeslipp og champangefontene?!? 😂😂😂😂Bare digget denne!! Ser for meg ei forpjusket dame med hår klissvått av champis og en hysterisk dueflokk som flakser rundt i villelse 😂😂😱 2
Juniper Skrevet 3. november 2019 #19 Skrevet 3. november 2019 16 minutter siden, Eneri skrev: 😂😂😂😂Bare digget denne!! Ser for meg ei forpjusket dame med hår klissvått av champis og en hysterisk dueflokk som flakser rundt i villelse 😂😂😱 Hadde i hvert fall blitt huska i ettertid, selv om jeg er usikker på hva svaret ville blitt 😂😂
kaleidoskop Skrevet 3. november 2019 #20 Skrevet 3. november 2019 Book tid på tinghuset. Det blir dere to, helt uformelt. Så spiser dere lunsj på maccern før dere skal på jobb igjen Så tar dere feiringen i utlandet. Enten kun med barna, eller også med nærmeste familie. Dere kan ha en liten sermoni om dere ønsker det i tillegg. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå